Hittar inte SD-kortet allt som oftast

Diskussion i 'Incredible S' startad av petervs, 7 feb 2013.

  1. petervs

    petervs Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min fru har en HTC Incredible S - S710E, inköpt på netonnet i Järfälla 2011-11-03, alltså för drygt ett år sen, varför fabriksgarantin väl fortfarande bör gälla. Har inte haft någon kontakt med netonnet ännu, men vill innan jag tar kontakt med dem höra lite med er på forumet om detta är typiska Incredible-fel och om ni fått hjälp via garantin och vad som åtgärdats.

    Sen några månader får telefonen för sig ganska ofta :) ett par gånbger per dag) att SD-kortet är borttaget. När man ska använda den som kamera säger den att man ska montera SD-kortet. Enda sättet att komma vidare då är att göra en omstart av telefonen, men ibland får man göra det flera gånger innan den hittar SD-kortet...

    Har även provat med att öppna telefonen, ta ut SD-kortet och blåsa rent med tryckluft. En tanke var att kontakterna i minneskortsfacket inte trycker tillräckligt hårt mot SD-kortet, varför jag provat med att sätta ett par lager tape på SD-kortets baksida för att göra det lite tjockare, men det har inte heller hjälpt. Har även testat att kopiera hela SD-kortsinnehållet till ett annat SD-kort, men inte heller det har hjälpt, så felet borde inte ligga i SD-kortet.

    Felet har uppstått både inomhus med varm telefon och utomhus när det varit kallt. Den har inte utsatts för onormal fuktighet, men den har ju varit med i jackficka utomhus när det varit kallt.

    Är detta att vanligt fel på HTC Incredible? Behöver minneskortskontakterna bytas eller är det ett internt fel i telefonen så att "mainboard" behöver bytas?

    Telefonen är uppgraderad till android 4.0.4 med programvarunr 4.10.405.1 och kernelversion 3.0.16-gfa98030.

    Den blev även "ofrivilligt" fabriksåterställd för några veckor sen: vi hade satt den på laddning över natten när den visade halvfullt batteri, men på morgonen hade den laddat ur helt och var svart. När vi äntligen fick igång den så visades en skärmbild med android-kod och innan jag begripit hur man skulle navigera på sidan så hade den startat en fabriksåterställning... Glapp i usb-kontakten eller "mainboard-fel"? Och den tappar fortfarande bort SD-kortet, så fabriksåterställning är inte lösningen...

    För några månader sen råkade vi även ut för att ett antal bilder på SD-kortet blev korrupta och visades som varningstrianglar i stället för miniatyrbilder i galleriet (och kunde inte heller ses när bilderna förts över till datorn).
     
  2. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag haft liknande problem med en 16Gig kort från Sandisk. Ibland funkar det, oftast inte. Även mappar gch filer kopierad till sdkortet från datorn som jag ha kollat på i mobilen försvinner spårlöst efter ett tag. Jag gav upp 3 månader gogglande efter svar och köpt en 4gig Kingston föratt testa. No problems yet.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 332
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Under det 1 och halvt året som jag hade min incredible hade jag aldrig några problem med SD-kortet. Använde det medföljande.
     
  4. Skoog8

    Skoog8 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har ni formaterat sd kortet?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  5. petervs

    petervs Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

     
  6. petervs

    petervs Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjorde i förrgår ett nytt test: sparade över all information från telefonens 8gb sd-kort till datorn. Formaterade ett 16gb sd-kort i datorn och kopierade dit den sparade infon från 8gb-kortet. Satte in 16gb-kortet i telefonen. Men samma resultat: sd-kortet hittas inte, omstarter av telefonen, ibland hittas kortet och ibland inte...
     
  7. Droid119

    Droid119 Guest

    Lämna in den. Den kommer skickas till deltaservice i Kalmar och deltaservice är aabra! Kontakta netonnet så skickar dem en försändelse dit:)

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
  8. Skoog8

    Skoog8 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du ska ju formatera kortet när det sitter i telefonen för att få rätt format, inte när du har den i datorn