Hixxens rullande rescension/första intryck HTC Magic

Diskussion i 'Magic' startad av Hixx, 15 jun 2009.

  1. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Fick min telefon i torsdags. Jag har Tres HTC Magic och har i dagsläget inte rootat den. Nu har jag pillat runt i den och måste säga att helhetsintrycket är väldigt positivt. Telefonen är över förväntan snabb skulle jag säga. Ibland kan det hacka till när man scrollar, men inte så man störs av det. Ska försöka sammanfatta de saker jag gillar och ogillar med telefonen nedan:

    Gillar:
    + Gränssnittet. Mycket enkelt att förstå sig på. Vissa saker är barnsligt smidiga.
    + Systemmenyerna ett föredöme (jmfr tex windows eller symbian).
    + Flera skrivbord är smart. Widgets ger en liten extra dimension.
    + Notifieringslisten uppe är mycket användbar.
    + Bra känsla i touchfunktionen
    + Android market - tillgängligheten till alla program på ett ställe. Smart (även om vi nordbor ännu inte har tillgång till alla betalapplikationer).
    + Styrkulan.
    + Håll in homeknappen 2 sekunder, och växla snabbt och smidigt mellan öppna program.
    + Att man kan lägga genvägar till kontakter på skrivbordet. Vilken vansinnigt bra funktion!

    Ogillar, behöver förbättringar:
    - Programfliken. Efter att ha installerat ett antal program blir listan ganska lång. Det finns inget mej veterligt sätt att anpassa den. Direkt när jag såg den tänkte jag att det borde funnits flikar (tabs) så man tex kunde skapat och ordnat programikonerna som Internet, Spel, Office osv osv. Klar miss enligt mej.
    - Android market, eller applikationer i allmänhet - Allt för många applikationer fungerar inte på Magic. Det är ganska uppenbart att det är lite djungelns lag som gäller. Program som verkar stora och populära fungerar inte alls eller ibland, ex SnapPhoto eller GPS toggle widgeten. Om detta beror på skillnader mellan hårdvara eller operativsystemsversioner vet jag ej. Men tänk när 10 eller 50 telefoner finns ute med android. På olika hårdvaruplattformar...
    - Styrkulan. Alla som använt/haft en Blackberry vet hur bra en styrkula kan vara. Hur oerhört snabbt man kan navigera. Hur lite man behöver nåt annat än styrkulan. HTC når inte dit. Men den är bra att ha när man navigerar i plottriga menyer på hemsidor eller när man redigerar SMS.
    - Hur operativet beter sig när det inte haft kontakt med nätet ett tag, tex om man varit inomhus i en galleria eller liknande. Telefonen får knas, och verkar sluta leta efter nät när man verkligen har mottagning. Frågade efter PIN-kod ett flertal gånger. Kopplade inte upp sig mot nätet på ett antal minuter utomhus. Slutade med att jag fick slå på och av flygplansläge. Testat ett antal gånger.

    MEN, på det hela taget är jag extremt nöjd med telefonen. Det finns en oerhörd potential i Android och det ska bli kul och se vad som händer på mjukvarufronten framöver!

    Om intresse finns kommer jag fylla på med saker jag kommer på med tiden.

    //Jesper
     
    Last edited: 15 jun 2009
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Mycket bra lista, och jag kan inte annat än att hålla med på alla punkter, positiva såväl som negativa, med ett undantag: din sista punkt, om att telefonen får fnatt. Jag har förvisso inte en Magic, utan en Dream, men de är ju mer eller mindre identiska under skalet.

    Jag tvivlar inte på ditt ord, men jag undrar om det kanske kan bero på någon tredjepartsapp eller liknande, och inte Android i sig, eftersom jag under mina fem månader med telefonen aldrig har upplevt det du beskriver.

    Återigen - bra lista!
     
  3. Kajlie

    Kajlie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S20+

    Jag har både Dream och Magic och jag kan säga redan nu att Dream är stabilare än Magic. Jag har haft en uptime på min dream sen i december och har inte stängt av den förrens nu när min sambo fick ta över den. Kanske e det nån hårdvara som skiljer sig ?
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, hmf. Jag antar att det är möjligt att det är mindre skillnader under skalet.. men i grova drag (om man kikar på obduktionsbilder) kan man ju onekligen se att de är nästan helt identiska (processor, skärm, kamera, 3G-chip, BT, wifi, etc). Jag förmodar att det kan röra sig om en senare revision av samma radiochip dock, vilken kan vara mycket mer kraschbenägen.

    Min Dream är superstabil även den. Som en tegelsten i mer än en bemärkelse.
     
  5. PsyDuck

    PsyDuck Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    Testade denna men får bara fram tangentbordet?
    Håller jag in homeknappen i 2 sekunder får jag upp de senast aktiva programmen.
     
  6. Kajlie

    Kajlie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S20+
    Samma här
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag tror han har snubblat lite i tankegången bara. Slarvfel, eller har han en helt unik version av Android/Magic? :D
     
  8. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Hehehe. HOME-knappen ska de va :-=
    Ändrar det.
     
  9. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Hittade en grej till tyvärr till minuslistan gällande smileys i sms.

    till minuslistan:

    -metod 1. Om man skriver ett sms kan man klicka 12#knappen för siffror och symboler, sen klickar man "sida 2" för symboler, dvs knappen 1/2 och där finns snabbknappar för smileys. Dessa blir inte grafiksmileysar av nån knasig anledning.

    -metod 2. Om man inte börjat skriva någon text i sitt sms och trycker på menyknappen, så får man fram menyknappen "insert smiley". Efter att man infogat sin smiley måste man klicka i textrutan igen för att få upp det virtuella tangentbordet. Smileys visas nu som grafisk smiley i ditt sms i smstråden.

    -metod 3. Om man vill infoga en smiley efter att ha skrivit lite text och trycker knappen meny så finns plötsligt inte "insert smiley". Du måste klicka "more" och sedan "insert smiley" för att hitta dina smileys. Återigen måste man klicka i textrutan igen för att få upp det virtuella tangentbordet. Smileys visas nu som grafisk smiley i ditt sms i smstråden.

    Varför helt enkelt? Nån borde kanske städa lite i sin applikation?
     
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag ogillar HTC-tangentbordet. Ok, det kan lite mer än Googles vanilj-tgb, men.. uff. Det är för mycket knas med det.
     
  11. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    finns det nån bild med skillnaderna mot det ni har?
     
  12. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tar bort minuslistan från listan då scandinavian keyboard fungerar med Tre Magicen nu.
    +Scandinavian keyboard. Fast tangenterna är mindre upplever jag att telefonen fattar bättre vad jag skriver nu än med HTC's egna dito med större tangenter.
     
  13. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Håller med fullt. verkar som att dictionaryn funkar ändå dock. har testat att skicka lite sms och på det hela taget verkar det gå snabbare.
    dock kan man inte använda styrkulan att välja mellan alternativ längre som man kunde med htc's tangentbord. men använde knappt styrkulan innan ändå
     
  14. Gonz

    Gonz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag upplever lagg när jag bläddrar bland home screensen.

    Har bara Google search widget framme, nån som har samma problem?
     
  15. Alex

    Alex Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag upplever att det är så ibland också. Oftast är det första gången man drar i den efter att den har legat i fickan ett tag.
    Har Google search och swedroid feed widget.
     
  16. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ett minus till scandinavian keyboard. går det inte minimera det när man har skrivit någonstans? väldigt jobbigt att man inte kunde ta bort det när man fyllt i saker någonstans.
     
  17. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Inte ens om du trycket på "Back"-knappen?
     
  18. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tryck på backknappen bara.
     
  19. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    sorry.. klantigt att inte ens kolla det.
     
  20. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    - Hur operativet beter sig när det inte haft kontakt med nätet ett tag, tex om man varit inomhus i en galleria eller liknande. Telefonen får knas, och verkar sluta leta efter nät när man verkligen har mottagning. Frågade efter PIN-kod ett flertal gånger. Kopplade inte upp sig mot nätet på ett antal minuter utomhus. Slutade med att jag fick slå på och av flygplansläge. Testat ett antal gånger.

    Tror mej hittat varför den betedde sig på det sättet, hade klickat i only allow 3G.