Hjälp! detaljerad förklaring för en smått oinsatt typ

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Haraldinho, 23 feb 2011.

  1. Haraldinho

    Haraldinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan, jag skulle vilja ha hjälp med min N1. En dag fick jag problemet "Skadat SD-kort", jag blev lite orlig eftersom jag insåg att man typ var tvungen att formatera och då bli av med hela skiten(bilder etc). Jag läste runt lite både här på forumet och på lite andra ställen(dock kanske inte jättenoggrant, för jag behöver fixa dethär snabbt).
    Jag kopplade in telefonen med hjälp av min USB-sladd i datorn, ingenting händer och detta låter jätte dumt men jag behöver verkligen hjälp med att komma åt mina filer.
    Tacksam för enkla svar som en 80 årig göbbe skulle förstå.
     
  2. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag har haft samma problem men det har avhjälpts med en omstart av telefonen.
    Har inte behövt göra något annat
     
  3. mOcus

    mOcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har haft samma problem. Jag var tvungen att omformatera mitt SD-kort.
    Jag provade div olika saker men inget hjälpte.

    Gissar även varför det blev strul för mig, det är att jag bara drog ur sladden när den var dockad i datorn (för att jag hade bråttom) efter det har jag alltid dockat ur telefonen och inte haft detta problem igen.
     
  4. Haraldinho

    Haraldinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, tack för svaret. Grejen är att jag vill komma åt lite bilder och annat innan jag formaterar, för formatera ska jag göra.
     
  5. Largeman

    Largeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Händer det ingenting på telefonen eller på datorn?
    På datorn händer inget genom att bara stoppa in USB:n. På telefonen skall det dyka upp en ikon med "USB-märket" upp till vänster i notificationbar.

    Om det gör det:
    1. dra ner listen
    2. klicka på notifieringen. Du får då upp en bild med en grön Android-gubbe.
    3. Klicka på knappen där det står: "Turn on USB-storage".
    4. tryck ok på frågan som dyker upp. Nu skall gubben bli orange och du skall få upp en dialogruta på datorn som frågar dig vad du vill göra.
    5. välj att visa filer och mappar och voila, där har du innehållet på ditt minneskort.

    Om detta inte fungerar så är det förmodligen något annat fel på minneskortet.
    Testa att sätta det i en minneskortläsare eller liknande.
     
  6. Haraldinho

    Haraldinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då är det nog minneskortet, för jag trycker på den där grejen med gubben men den bara laddar, sen händer det inget:(, Då får jag väl säga adjö till mina bilder, Tack ändå
     
  7. Json

    Json Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Prova att köra in minneskortet med en adapter direkt i datorn.
     
  8. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Fick samma problem med mitt minneskort i telefonen. Kunde inte montera det i windows via telefonens gränssnitt. Eftersom alla mina microusb adaptar ligger nerpackade så kan jag inte laga det trasiga kortet än. Köpte ett nytt och kör med det.

    Men mitt tips är i alla fall att ta ut kortet ur telefonen och sätta det i en adapter. Kan datorn känna av det då så finns det stor chans att det går att rädda mycket av informationen som ligger där.
     
  9. Largeman

    Largeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ok, så den "hänger sig", Androiden blir inte orange?

    Varför jag frågar är att det inte är säkert att datorn reagerar och skickar upp en dialogruta, detta har med datorns inställningar att göra.

    Kolla i utforskarn om du får upp en "removable disc" eller motsvarande på svenska...
     
  10. Haraldinho

    Haraldinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, ja den laddar bara, den orangea gubben dyker ej opp. Jag ska testa det du sa. Tack så mycjet
     
  11. Haraldinho

    Haraldinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Asså, va tusan, det funkar ju inte att formatera, när jag trycker på den händer ingenting
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Tycker du att bilderna är värdefulla så kan antagligen företaget IBAS (eller motsvarande) hjälpa dig att rädda dem. Krånglande minneskort ska man inte formattera utan kasta eller reklamera, vem vet när de krånglar igen.