Problem: Hjälp en grönling till S2an!

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av nushii, 25 jun 2012.

1. nushii

nushii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Heey Peeps!

Vissa kanske känner igen mig från i9000 forumet, kanske inte! Men min i9000 gick sönder, fick sprickor över hela skärmen, så köpte en sprilllans ny galaxy S2! Har bundit mig i 24 månader till tre för ett ganska bra abbonemang och har försäkring på luren i ett år (ifall nån bryr sig eller om det är viktigt till mina kommande frågor).

Tänkte roota min telefon och installera ett custom rom MEN

1. Undrar om det kan skada mitt abbonemang om jag fakkar mitt IMEI?
    2. Nån som orkar hjälpa mig göra en backup av min IMEI?
    3. Jag VET att man kan unroota och roota tebax luren om man ska lämna in den på lagring osv. MEN är det värt att roota galaxy s2an? Jag gjorde det med min S1a för att den va så dålig men undrar om ni verkligen är nöjda med era rootade galaxys?
    4. Med tanke på de underbara människorna i S1 forumet här och min ignorans så hjälpte de mig att roota min lur 2gånger och jag lärde mig aldrig själv hur?!
    5. Så slutligen så undrar jag om någon ballar hjälpa mig roota telefonjäveln om det nu är värt det :)

Tack på förhand!

2. jedijens

jedijens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

1,2. Telefonen sabbar du. Inte abonnemanget. Här finns bra att läsa om IMEI och hur du kan få tillbaka det. http://www.xda-developers.com/android/recover-imei-on-the-galaxy-s-ii-and-other-samsung-devices-in-nine-steps/

3. Jag som ofta installerar Custom Roms osv, är beroende av Titanium Backup, som kräver root. Om du rootar din S2a, kommer det en gul triangel vid uppstart av telefonen. Denna kan du få bort med en så kallad JIG, som du kan finna hyfsat billigt här http://www.droidstuff.se/shop/koppla-in/jig-micro-usb

4,5. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43744

Kolla i den tråden. Där lär du få svar på vad du behöver.

3. nushii

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Så som det låter är det idiotsäkert att roota luren och använda garantin om det händer nåt

Hade rootat min förra lur så är bekant med det :) är det värt o roota en S2a då? min i9000 var gammal så det var ett självklart val men är ni nöjda som rootat?

Blev nyfiken på hur man förstör telen vid root :) tack som fan för svar!!

4. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Ska mycket till om du lyckas bricka telefonen med att bara roota den .

Ser igentligen ingen superstor fördel av att roota å flasha för de allra flesta.
    Telefonen fungerar mycket bra utan.

Men vist,vill man testa olika kernels för att få ner batteriförbrukning.
    Underklocka/undervolta.
    Flasha en clean rom utan massa skräp.
    Behöver program som kräver root.
    Då är det såklart värt det .

5. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Tyvärr funkar inte jiggen längre om man har ICS eller en nyare bootloader med GB. Vill man ha bort triangeln får man använda sig av appen Triangleaway som finns bl.a. i PlayStore.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

6. PatrikDroid

PatrikDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Jag rootade för ett par olika orsaker, och känner personligen att jag hade SPYTT på min SII:a utan dessa features:
    1. CM9
    2. Sxaxis Controller (Via Bluetooth koppla en DualShock till N64oid och FPse)
    3. Adfree
    4. Lägre DPI (Jag kör 190)
    5. Flasha in hackad SGS3 Dropbox = 48 GB extra lagringsutrymme.
    6. Diverse andra funktioner som jag inte kommer på nu. Men låt säga såhär, innan man rootade så hittade man i regel en eller två appar i veckan som man ville ha, men som krävde root. Varpå man svor lite.

Så roota för guds skull. Tycker det är skitskoj när newbs klottrar ner forumet med "Varför ska man roota?! Telefonen funkar ju minst lika bra utan?"
    Ja jo, den funkar.. Men den är ju inget roligt.

7. nushii

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Uppskattar verkligen att du tar din tid och kommenterar men om du verkligen hade läst så skulle du förstå att jag ROOTADE MIN FÖRRA TELEFON och att jag ENDAST undrade ifall det var VÄRT att roota JUST EN GALAXY S2. *arg min*

hehe skämtåsido, tack som fan för all info folks, det enda jag oroade mig över var att jag skulle blowa mitt garanti osv. tips på Stabila snabba roms med bra batteritid? :)

8. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

CM9 är väl ok men jag tycker inte scrollningen i browser fungerar som jag vill än.

Kör Resurrection Remix ics.
    Gillar den skarpt.

9. nushii

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

thnx man, får roota luren och överklocka såfort jag blir lack på den då,
    tyckt alltid att cm9 är för simpel, blir nog resurrection remix ics om ingen feeetare rom kommit ut då :) thnx ännu en gång folks, er hjälp är gold värt fan

10. mape

mape Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har rootat enbart för att kunna köra brandvägg (DroidWall). När CM9 kommer med stable release kör jag nog in den, men än så länge klarar jag mig bra med stock tycker jag.
    Hmm, lite off topic: Är batteritiden bättre i CM9 än i stock?

11. harull93

harull93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Oklart om batteritiden är bättre än i stock ICS, men den var klart bättre med GB. Skulle tippa på att batteritiden är sämre i CM9 än ICS stock också.

mape gillar detta.
  12. PatrikDroid

PatrikDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Wow, lugn.
    Jag menade inte att DU var en newb. Du frågade om det var värt, jag svarade. Det är folk som säger just "Varför ska man roota när telefonen funkar precis lika bra utan?" som jag menar är newbs. De som alltså påstår saker utan grund.

Edit: Lite off topic fråga, men eftersom det kom på tal: Angående Resurrection ICS - Vad har den romen som CM9 saknar? Skulle kunna läsa på själv, men kände att det är lättare att bara fråga :)

Last edited: 26 jun 2012
  13. nushii

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vene har alltid tyckt CM9 är "Stock Galaxy Nexus ICS" aktig, för lite o pilla med :)

14. nushii

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Inte för att jag har stött på problem men fyfan va bra guider det finns för root och sånt på S2 forumet här, det var cm9 eller resurect ics som var favoriter va? tips på kernels? :)