Hjälp! en jäkla helskärmsannons har börja dyka upp!

Diskussion i 'Allmänt' startad av timalf, 1 feb 2010.

1. timalf

timalf Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter någon app install har en annons som täcker hela skärmen börjat dyka upp. Oftast i samband med in eller utgående samtal. T.ex. om jag mitt under ett samtal vill komma åt knappsatsen så visas annonsen efter skärmen tänds upp. Extremt störande! Det är bara svenska länkar som visas i annonsen. Det senaste jag installerade var aftonbladets app, eniros app, prisjakt. Jag misstänker ju självklart att aftonbladet har smugit in denna samt även eniro. Har avinstallerat båda och startat om men annonserna kommer fortfarande.

Någon mer än jag som sett denna?
    foto bifogat. Androidsnubben ändras hela tiden.

Här är min applista:

Exported by aTrackDog at 18:20:41 2010/02/01
    AddressBook,Beta
    Android Agenda Widget,0.7.71
    AppControl,1.4.10
    Apps Organizer,1.4.5
    Backup,4.1.4
    Beautiful Widgets,2.55
    Butiken,1.665
    CacheMate,2.0
    Call Logs Backup & Restore,1.3
    fring,1.2.0.25
    G-backup Full,1.9.0
    Gmail Unread Count,1.2
    Goggles,1.0.1
    Handcent keyboard,1.1
    Handcent Sms,2.9.29
    IDG.se,1.0
    Installer,1.1.4
    Locale,1.0.4
    Market Suggest,1.0.1.BETA
    MixIn: Facebook,Beta
    MixIn: Twitter,Beta
    MobiWee Client,1.1.4
    Network Discovery,0.2.7.0
    Paperdroid,1.1.4
    Phone Portal,1.00.00
    Photo Effects,1.3
    Skandinavisk tangentbord,1.4.0
    Smooth Calendar,0.9.5
    SMS Backup & Restore,1.7
    Swedish dictionary,1.0
    Titanium Backup,2.5.2
    TrueCaller,1.20
    WaveSecure Beta,3.0.0.46
    WebSharing,1.0.0
    You've got shopping,1.0.6
    PhoneMyPC,1.0.13
    yxflash,1.0.6
    Allakartor,0.9.5
    Androrb - v0.3a,0.3.0
    ASTRO,2.2.4
    aTrackDog,3.11
    AutoRotate OnOff,1.0.0
    Barcode Scanner,3.1
    Bloo,1.4.3c Beta
    Bluetooth File Transfer,2.45
    Brightness Toggle Widget,1.0
    Contacts GroupU,1.7.4
    Diorama Camera,1.2.2
    FordonsInfo,1.0.1
    GDocs,0.8.5
    GDocs Notepad with Sync,1.0.4
    GRemote Pro,1.3.2.10
    Here I Am 2,2.0
    i Music,1.0.54
    Layar,3.0.3
    Locale Sync Plug-in,0.4 beta
    Locale Tweet Plug-in,0.801 beta
    Marine Compass,1.1.2
    Mobile Maps 9,7.71
    MyBackup Pro,2.2.4
    On Air,0.9.1
    Photoshop.com Mobile,1.0.1
    Pkt Auctions eBay,2.04
    Prisjakt,1.0.9
    Shazam,1.2
    SL-info,0.3.0
    SMS-Biljett SL,0.1.2
    SMS-Biljetter,1.1.5
    WikiMobile,1.21
    Total 69 applications.

Bifogade filer:

2. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Liknande har varit uppe förut men jag minns tyvärr inte vad det var. Prova att söka lite så hoppas jag det löser sig :)

3. timalf

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan! vad annoying den är... har sökt, googlat m.m. men inte hittat rätt app som detta kom ifrån... Hade tänkt att flasha om ändå, så jag återkommer om jag hittat vilken app som smög in denna skit!

4. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

5. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag får sånna när jag ringer till någon. Android snubben ändras varje gång också.
    Jag har inte Taps10 installerat. Den kommer även upp om jag har fabriksåterställt den utan att installera några apps.

Last edited: 2 feb 2010
  6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Eniro är inte boven i vilket fall. Eniro har ingen reklam i anslutning till sin app.

7. Pazzo

Pazzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är inte Aftonbladet, och som tidigare sagt, inte Eniro. Det kan eventuellt vara Prisjakt, då dom av någon lustig anledning kräver tillstånd att läsa telefonsamtal i sin app, vilket kan användas till just det du beskriver.

Edit: Kan ju tillägga att det tillståndet i sig inte bevisar något, men det verkar inte finnas någon anledning för prisjakt att ha det tillståndet.

Last edited: 2 feb 2010
  8. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har ett förslag
    kör mobilen i usbdebug mode , koppla sladen och kör
    adb logcat
    nu när du glor på datorskärmen återskapa händelsen.
    alternativt kan du köra
    adb logcat >spam.txt
    återskapa och ctrl+c i datorn ska stoppa adb (kanske ctrl+z i windows jag vet inte riktigt) nu är det bara i lugn och ro kolla igenom loggen och söka efter app-namnen du har listat

9. timalf

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj, vad det rasslade till i denna tråd... Det känns som att annonsjäkeln dök upp i samband med prisjakts senaste uppdatering i typ torsdags?, fredags? De tre senast installerade apparna var nog prisjakt, supernytt och installer. Nu har jag flashat om från superD1.6 till superD1.8 och blev självklart av med skiten.

Vad jag tänkte göra var en "backup for root users" plus en nandroid backup strax innan jag flashade om så att jag kunde gå tillbaka och utröna vilken app som tryckte in denna skit men fick en brainfreeze när jag skulle göra "backup for root users" och tryckte på restore i stället! Ni kan säkert förstå hur många FCs som dök upp efter det!! Senaste systemdatan i backupen kom från ett 1.5 rom... det var bara att ta bort batteriet och flasha om...

Det känns som att detta dock kommer att dyka upp igen, så jag får nog alla anledning att återkomma hit... Då får jag prova TheNanos förslag.

Tack så länge!

10. bzracing

bzracing Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Jag fick efter att jag installerade Diorama Camera att bilder på Androidroboten visades efter avslutat samtal.

Avinstallera den applikationen så ska de nog lösa sig tror jag.

Ps. Om du har en taskkiller installerad så är det ett program som hette något jäkligt skumt som började på jp. Jag tar de som att det är japanskt då utvecklaren av Diorama har ett japanskt klingande namn :)

Mit vänlichen hälsninger! :cool:

11. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är viktigt att kolla på kommentarerna innan man laddar ner en app
    http://www.androlib.com/android.application-comment.jp-co-cybird-android-myphoto-jBp.aspx

Anmäl också liknande appar när ni avinstallerar.

12. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Ursäkta för lite OT: Men herre jösses vilken ofantlig hög med apps du har installerat människa. Vad i hela friden ska du med alla dom appsen till? :D

13. timalf

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där var väl inget har haft långt över 100st installerade :cool:

Man måste ju testa lite apps o se vilka man vill spara på... Har väl nu en 20-30 apps jag använder regelbundet. Måste säga att många apps som ständigt ligger i minnet (även om de kanske inte behöver vara där) är rena döden för ett Sense rom på magic. Spelar ingen roll hur optimerat rommet är.

Hoppas utvecklarna lär sig optimera sina apps snart för just nu är det lite Windows över det hela tycker jag! ...och med det menar jag den onda cirkeln med ny snabbare hårdvara, snabbare O/S men mer omfattande och krävande och utvecklare som fortfarande ej lärt sig programmera optimalt utan använder gamla API procedurer och inte tar till sig ny programmeringsteknik.

Det gäller att inte ha för många iPhone-kompisar så att man dagligen ser hur snabbt och responsivt UI:t är. Sen iofs kan man ju dra igång någon android app som spöar skiten ur iPhone och då blir det tyst på kompisen ;)

Nä, är nu redo för en snabbare lur som X10 eller Nexus. Jag vill gärna köpa "Svenskt" men SE måste gå ut och förklara deras support-intention kring X10 först. Det går inte längre att tänka som telefontillverkarna har gjort innan. Om de säljer vad som egentligen är en dator med telefonfunktion som kostar mer än en laptop, då måste de se till att fortsätta sin mjukvaruutveckling och O/S uppgradering under längre tid än FYRA MÅNADER! Jag vill se en roadmap som sträcker sig över minst 1,5 år! Någon som håller med?

Hmm, lite off topic det sista, men det är ju min tråd ;)

Förresten, tack för Diorama-tipset. Ska hålla mig långt ifrån det nu! En annan sak är ju att det inte går att läsa kommentarerna i Market!!! Om man kör svenska eller om bara EN-SV så visas ju inte andra kommentarer än från andra svenska användare. Förbaskat idiotiskt av Google att dela upp skiten på det sättet!! Vi är ju liksom bara någon procent av alla androidägare och svenska kommentarer finns sällan på apparna i market!

14. shaddack

shaddack Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller verkligen med. Nu väljer man ju inte bara telefon utan plattform och är det viktigt att telefontillverkarna stödjer sina telefoner under mycket längre tid än vad som hittills varit fallet. Särskilt med SE tycker jag. Hoppas verkligen att även Google kommer att satsa på "sin" telefon och låta den bli en plattform med lite längre livstid. Skulle även kunna tänka mig en X10:a men det beror som sagt på. Hade jag varit SE hade jag försökt hålla den som min Android-produkt och lägga pengar och energi på att supporta den under längre tid innan nästa kommer ut.