hjälp - försökte roota, blev fel

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av spright, 11 jun 2011.

  1. spright

    spright Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    [SOLVED] tackar så mkt otto


    klantade mig lite grann när jag försökte roota min telefon...

    jag följde punkt 1-6 i tråden hur du rootar din nexus s
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=33908

    all is fine

    hittade metoden med superboot på xda som verkade lättare efter att man är klar med punkt 6 i tråden ovan
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=927838

    nu till problemet:
    jag hade huvudet långt upp i röven för en kort sekund och tänkte inte på att den superbooten var till 2.3.2 medan jag satt på stock 2.3.4...
    det var tydligen inte så jävla lyckat... :ehm:
    Nu fastnar telefonen på google-loggan när jag försöker starta den.
    Men på nåt vänster så fick jag i alla fall in clockwork mod recovery
    och satt där och pillade lite grann men jag kan inte göra så mycket för jag får felmedelandet:

    E: Can't mount /cashe/revovery/log
    E: Can't open
    E: failed to find "cashe" partition to mount at "/cashe"
    etc etc etc

    rätt ny på det här med android så är nog i rätt stort behov av hjälp just nu :/
     
    Last edited: 13 jun 2011
  2. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Lättare med superboot än att flasha in en zip-fil via recovery? Det är helt enkelt fel :) Hatar alla one-click-mixtramedfilsystemet-program, speciellt då det lättare går fel som nu.

    Men men, dags att återställa, dvs nollställa, dvs factory reset. Detta görs genom Recovery-menyn.

    0. Kommer du in i bootloader? Alltså [volym-upp + power]
    1. Kommer du in i recovery? Om ja, välj Wipe --> Wipe user data/factory reset
    2. Flashade du recovery ("fastboot flash recovery clockwork.img") eller bootade du ("fastboot boot clockwork.img")? Factory reset kan man dock göra via både Clockwork-recovery och stock-recovery.

    O ta det lugnt, så länge telefonen hittas med USB eller du kommer åt bootloader är det vanligtvis lugnt :)

    Kommer du inte in i recovery borde du kunna boota upp Clockwork från fastboot. Följ steg 7-8-9 i guiden du länkade till, väl där kör du en wipe user data och bootar om. Tips: använd knappen [tab] för att färdigställa det du skriver i command, tex pr+tab --> program. Tryck fler gånger för att cirkulera mellan föreslagna mappar/filer
     
    Last edited: 12 jun 2011
  3. spright

    spright Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    0:
    ja

    1:
    jepp kommer in i recovery (CWM 3.0.0.0)
    om jag väljer wipe så får jag bara felmeddelandet om att den inte hitta /cashe (se orginal post)

    2:
    fastboot boot clockwork.img

    jag behöver alltså ett tips på hur jag fixar felmeddelandet
    E: Can't mount /cashe/revovery/log
    E: Can't open
    E: failed to find "cashe" partition to mount at "/cashe"
    etc etc etc
    som jag får när jag är inne i recovery och försöker göra i princip vad som helst
     
  4. spright

    spright Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja jag vet, jag är en dålig människa och lovar bot och bättring :o
     
  5. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Du har nog fel recovery. Har du 9020 eller 9023? Det är viktigt att du tar rätt, annars får du ovanstående problem.

    Rekommenderar för övrigt Denna mod av CWR då man slipper alla bekräftelser o från en enhetlig wipe-meny: forum.xda-developers.com/showthread.php?t=988686
     
  6. spright

    spright Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tyvärr inte det som är problemet... drog in CWM efter att det buggade ur... så jag hade stock recovery när jag körde in fel version av superboot :(
     
  7. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har läst en del nu och tror fortfarande att det är fel recovery. Tex

    Tanka och boota genom "fastboot boot version.img". Testa att wipe cache, wipe dalvik och wipe data. Efter det, testa att mount sd-card, kopiera in stock 2.3.4 (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1056062) till sdkortet, kör en update zip och håll tummarna.

    -------------------

    Skulle personligen nog försökt återställa en nandroid backup som någon på XDA lagt upp (tex http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1059914 som verkar fungera till både 9020 och 9023, läs tråden).
    Boota CWR, mounta usb-storage, kopiera in till /clockworkmod/backup, unmounta, backa till början och köra restore på backupen. Det tar ett BRA tag, så bara vänta och se för guds skull till att vara strömförsörjd när du håller på med sådant.

    Om du inte kan mounta usb storage kan du köra ADB-kommandon för att pusha in backupen till sdkortet.

    Har aldrig råkat ut för någoqnting än så vågar inte gå i god för något av ovanstående. Är novis på det här, men det känns dock dumt att köra 3.0.0.0 när det finns 3.0.2.4 från Koush (http://www.koushikdutta.com/2010/02/clockwork-recovery-image.html) och många rapporterar om knasigheter med äldre version tillsammans med 9023

    Lycka till!
     
    Last edited: 13 jun 2011
  8. spright

    spright Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HAH
    det löste sig...
    kan börja med att Otto, du är fan en stjärna... hade jag vetat vem du är hade jag skickat en chokladask med sångogram till dig...

    sen att hela problemet berodde på att jag är för dum för att egentligen ha i möblerade rum är en annan sak

    det var CWM versionen som helt riktigt var fel... i paniken över att jag la in fel superboot så drog jag in CWM direkt efter (såg jag ikväll när jag gick tillbaka och kollade på mitt terminalfönster på vad jag egentligen hållt på med)
    Det kopplade inte att CWM-versionen kunde vara fel. Drog in cwm som otto länkade till och det fungerade hur enkelt som helst...


    jaja... här lärt mig en hel del av det här i alla fall... samt nästan haft en hjärtattack av att ha bränt 3000 på att man inte kan läsa instruktioner ordentligt...
     
  9. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Haha, perfekt! Nu kanske du gör allting manuellt i framtiden...? :) Bra att det löste sig!