Hjälp med att hämta in XML-data

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by JoakimE, Feb 21, 2010.

1. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Jahapp, skulle behöva lite assistans med att hämta in data från en XML-fil, tanken är att den skall genereras via ett PHP-skript efter en HTTPS-POST förfrågan, men det är i förlängningen, första huvudvärken är som sådan.

Tanken är att XML-filen skall se ut som nedan

HTML:
    <info>
     <train>
      <number>
      <date>
      <position>
     </train>
     <crew>
      ... lite diverse taggar ...
     </crew>
     <crew>
      ... lite diverse taggar ...
     </crew>
     osv i ett ospecifierat antal <crew></crew>
    </info>
    Har fått det att funka nästan jättebra, förutom att den då bara tar sista <crew>-taggen och dess information. Detta löses ju givetvis på något bra sätt och vis med en loop av något slag, men min förkylda lilla hjärna vill inte riktigt lösa detta just nu, och därför vore lite assistans trevligt!

En riktig xml-exempelfil finns att kika på om någon känner sig manad, kontakt via PM i sådana fall!

Hoppas någon har lust att assistera, tack på förhand!

2. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du kontrollerar ditt api så kanske du kan returnera json istället för xml, är enklare att parsa och ger oftast betydligt mindre data att skicka.

I ditt exempel ovan, jag hade nog wrappat dina crew element i ett crews element. Tror det blir lättare för dig att hantera loopen då med.

3. linkan

linkan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Parsa med SAX, simpelt och ren kod. Sen tycker jag personligen du bör börja med xml, sen prova json.