Hjälp med att roota!

Diskussion i 'Legend' startad av jespers, 22 feb 2011.

  1. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tja!

    Har en Legend med 2.2 som jag nu skulle vilja roota.
    Men först undrar jag vad blir de stor skillnaderna om man rootar? Är det svårt?
    Och vilken rom ska man ha? Vill ha 2.3! Länka gärna guide!

    Tack på förhand!
     
  2. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Guiden:
    http://www.sandladan.nu/svwiki/index.php/HTC_Legend:Roota
    Skillnaden blir att du får möjlighet att installera fler apps när du har administratörsrättigheter.
    Det finns olika romar - det får du prova dig fram.
    Svårt... Vet inte har själv inte nergraderat vilket du kommer behöva göra.
    Lycka till i alla fall :cool:
     
    jespers gillar detta.
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag sitter och skummar över Legend-forumet regelbundet och gualm har bra koll med så om du har frågor eller är fundersam över något steg, bara ut med det så gör vi vad vi kan.

    En sak kan man ju säga om nedgradering/Goldcard-metoden, som jag ska försöka se om jag kan hitta ett hem för på wikin; man kan testa att köra igenom guiden utan ett Goldcard (det finns lite olika procedurer man kan följa, men det är lite oklart för mig hur jag ska stylta upp det för tillfället. Och lite överkurs. :)) och se om man fastnar på CID error. Gör man det så skramlar man fram ett Goldcard och testar guiden igen.

    Tack för länkningen, gualm. Det är alltid kul när fler har nytta av såna här saker. :)
     
  4. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    Men nu när jag försöker göra ett goldcard så säger den permission denied när jag vill göra om sdkortet till ett goldcard, varför? :(
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    I vilket steg säger den detta?

    Kan det vara redan i första?
    adb shell
    su

    Här?

    För då har du inte aktiverat root på telefonen. Som det står i början av guiden behövs någon form av root först, antingen temproot eller permanent. På Legenden ska Visionary-verktyget fungera.
     
  6. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Strunta i min förra fråga.
    Men nu när jag gjort steg 11. i Rootning för HBOOT-1.01 och HBOOT-0.43 guiden, så kommer det upp en telefon med en varningstriangel och ett utropstecken... Kan inte stänga av telefonen eller nåt :(
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag har visserligen ingen Legend själv, men jag ser inte att det inte skulle gå att köra steg 12 i guiden här. Efter att steg 12 slutförts så ska en custom recovery dyka upp.

    Det du ser på din telefon för tillfället är original-recoveryn. På min nexus måste jag hålla inne power-knappen och trycka in volym upp för att komma åt menyalternativ. Men informationen jag hämtat allt till min guide säger inget om att man måste göra det här.
     
  8. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Du behöver inte stressa i det här läget. Det kan se ut som om man fastnat i detta läge med varningstrianglar och allt, men det är nog mest för att avskräcka folk.
    Om inte annat kan man alltid ta ut batteriet. (Även om jag inte rekommenderar det, så klart)
     
  9. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det funkade med upp-knappen nu. Men nu efter att jag gjort steg 15 och ska göra steg 16 så finns inte ''Flash zip from sdcard", eller kan det vara ''Apply sdcard:update.zip''?
     
  10. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Mjo, men du ska med största sannolikhet inte använda dig av upp-knappen alls. Det laddar in menysystemet för original-recoveryn och det är inte den du ska använda dig av för att flasha in rootedupdate-filen.
    Spola tillbaks proceduren till steg 3. och kör den igen.
    Får du något fel när du kör filen i steg 6 och vilket isåfall? Om inte, kör vidare och följ guiden precis som det står. Antingen kommer den inte att fungera den här gången heller och så får vi gräva lite till eller så fungerar den rakt av och då var det troligtvis bara någon detalj som missats.
    Bara skriv ner vad som händer så kan vi med största sannolikhet reda ut saker och ting.
    Du får gärna skriva upp här vad som står på skärmen när du startar telefonen i steg 3.
     
  11. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inget fel vid steg 6, cmd stängs efter ett tag när den har skrivit massa och den kommer tillbaka till skärmen med 3 st androids som åker skateboard.

    Man ska ha lagt rootedupdate.zip på sdkortet va?
     
    Last edited: 23 feb 2011
  12. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Ursäkta grabbar, såg inte att ni höll på med detta o_O

    Men nu ska vi se om jag kan hjäpa till :cool:

    Efter steg 11 så ska du komma till menyn med den röda triangeln och utropstecknet. Anledningen till varför du inte kommer förbi kan vara att du har en för ny version av HTC Sync. Ta bort den om du har det och installera denna:
    http://www.megaupload.com/?d=4YRG7L87

    Man ska ha lagt rootedupdate.zip på sdkortet va?

    Du ska inte vid något tillfälle själv lagt över the rootedupdate.zip utan denna pushas till ditt sd-kort när du kör "step1-windows.bat"

    Jag kan tänka mig att du haft fel drivrutiner vid steg 12. Med rätt HTC Sync så funkar "step2-windows.bat, som dr. Laban säger så kommer du till en custom recovery. Den har fler alternativ i menyn.

    Det finns en video på allt här:
    http://theunlockr.com/2010/06/07/how-to-root-the-htc-legend/
    Det är bl. a här Dr. Laban hittat sin insiration till sin utmärkta guide!

    ;)
     
    Last edited: 24 feb 2011
  13. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Med hjälp av gualms kommentarer så vill jag gärna veta vad som fick saker och ting att fungera respektive inte fungera, för dig. Det är för att jag ska kunna lägga upp en felsöknings-lista i botten av guiden som stöd för vanliga problem.
     
  14. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror inte jag lyckats göra ett goldcard än...
    Varje mening jag skriver blir ''permission denied'', varför? Kan det vara felet? Ska telefonen vara ansluten i HTC Sync när den är ikopplad till datorn? Måste man ha HTC Sync när man gör ett Goldcard?
     
  15. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Kolla på mitt inlägg nummer 5. Frågan kvarstår alltså. Är det när du skriver su du får permission denied? För har du inte kommit förbi det här steget och ett goldcard krävts från början så kommer du inte närmre custom ROM:ar och en mer permanent rootning innan du fått detta att fungera.
     
  16. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag löst det!

    Men nu när jag är på steg 6 så står det ''adb: not found''...
     
  17. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag tror någon stans jag läst att om det går fel i rootningen så måste du blåsa in operativsystemet igen. M a o göra en ren installation av programvaruversion 1.31 och på att igen.
    Du måste inte vara kopplad till HTC Sync i den bemärkelsen att du har programmet öppet, det som är viktigt är att det är gamla drivrutiner, tror att det har att göra med att det är en äldre programvara.
     
  18. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har äntligen lyckats roota!

    Tack för all hjälp DrLaban och gualm!

    Nu har jag bara några frågor. 2.3 Gingerbread ska tydligen vara ostabil, vad menas med detta? Vad kan hända? Vilken rom rekomenderar ni? Och hur får jag in wifi hotspot?
     
  19. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag svarar gärna på dina frågor men jag tycker du kan vara lite vänlig och svara på Dr. Labans frågor i itråden. Det är bra att du summerar var det gick fel nu så nära på att du gjorde nergraderingen och rootningen eftersom det finns fler som kommer behöva hjälp

    Min rekommendation är att du köper Rom Manager premium på market. Genom den appen kan du ladda ner CM 7 nightly roms. Det är en Android 2.3 rom under utveckling. Har du premiumversionen så får du ständiga uppdateringar OTA.
    Nightlyn är i det stadiet att den är stabil. Dvs att du kan ha den i dagligt bruk utan massa buggar.

    Kör du CM7 så har du wi-fi hotspot under inställningar/trådlöst och nätverk/internetdelning.

    Nu när du har root kan du även ladda ner t ex barnacle på Android market och internetdela genom den. Dvs om du väljer att inte ladda in en rom

    Det är trevligt och du klickar på tacka knappe emellanåt också om du känner att vi varit till hjälp <3
     
    DrLaban gillar detta.
  20. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag var bara tvungen. ;)

    [edit]och nej, detta inlägget förtjänar inte ett tack tillbaka.[/edit]