Hjälp med ROM val till Magic är totalt lost

Diskussion i 'Magic' startad av cloned, 21 feb 2011.

  1. cloned

    cloned Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har precis "rootat" min 32A magic enligt följande instruktioner:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=23736

    Tack till indika för en alldeles förträfflig guid!

    Och just nu ser min SPL (androidskateboard skärmen) ut enligt nedan:

    SAPPHIRE PVT 32A ENG S-OFF H
    HBOOT-1.76.2007 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-6.35.08.29
    Aug 21 2009, 18:19:15

    Allt verkar som synes ha gått bra och Magicen botar.

    Nu skulle jag gärna köra en högre Androidversion än 1.5 som min kör för närvarande. Gärna 2.1 eller 2.2 vilket som nu kan fungera bäst.

    Jag har inga krav att testa det absolut senaste, det är inte viktigt. Det som är viktigt är att det är en stabil release och gärna att allt på telefonen fungerar (kameran, gps exempelvis) eller att det enkelt går att lösa med program som laddas ned från market i efterhand.

    Det jag har problem är att hitta vilken rom att flasha med som fungerar bra, detta är mitt första försök och jag känner mig jäkligt osäker.

    Jag vet inte vilka versioner jag kan flasha med som stöder min SPL (som jag antar är HBOOT-1.76.2007 (SAPP10000)

    Jag är också osäker på det här med radioversionen och vilka customfirmwares den fungerar med, alt vilken radioversion jag skall byta till för att få den att fungera med Tre här i sverige. Tillvägagångssättet är jag också lite osäker på men antar att man lägger radiofilen på sdkortet och kör Flash zip from sdcard när man laddar recoveryfilen som jag flashade med tidigare (home+power)

    Som sagt hur ligger jag till? Vilka ROMs kan jag flasha med och vad behöver jag komplettera med för att få det att fungera?

    Vore jätteglad om nån med lite erfarenhet kunde ge mig lite tips och råd. Jag prövade FAQ:n men det verkar som att alla länkar där var döda.
     
  2. Skumberg

    Skumberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker du borde testa CM 6.1, en riktigt go rom :)
     
  3. dagbro

    dagbro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    du har spl 1.76 precis som du trodde. Till Magic finns det två olika radioversioner som båda kräver rätt SPL för att fungera.

    Lyckligtvis är det här inget du behöver bry dig om, eftersom din radio och SPL inte påverkas av vilken ROM du flashar. Det enda du behöver ha koll på är att ROMen funkar för din radio, 6.35.x, eller NR(alltså new radio) som den kallas på XDA. Det går även att byta till old radio relativt smärtfritt och säkert med ett litet program på XDA.

    För att flasha så gör du först wipe på allt som finns att wipe:a, sedan väljer du ZIPen i "flash from SD card" och låter den gå färdigt. Klart!

    Är du rädd för att bricka din mobil så kan jag ju säga att det är i princip omöjligt att göra om man bara flashar ROMs genom recovery, så flasha på bara! :)

    Ska du byta SPL och/eller radio så får du dock kolla både en och två gånger att du har rätt versioner, annars kan det bli tråkigt.
     
  4. cloned

    cloned Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    Tog mod till mig och körde in CM 6.10 på telefonen och det funkar prima ( i alla fall efter 1h användning :) )

    Gjorde som så att jag följde guiden här på swedroid som indika fixat:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=23736

    Följde därefter stegen i dessa guider. I guiden nedan valde jag bort de stegen som indikas guide redan förklarat och började med kapitlet "Downgrading the Radio & SPL"
    http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=HTC_Magic_(32A):_Rooting_(6.35.x_radio)

    När det var klart och telefonen var wiped så gick jag över och följde stegen i denna guide:
    http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=Upgrading_from_CyanogenMod_4.2_to_CyanogenMod_5/6

    och det hela gick väldigt smärtfritt! Måste tacka alla för svar som ni delat med er av här i tråden och i alla andra trådar! känns riktigt skönt att slippa 1.5 nu
     
  5. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu verkar du nöjd så kanske onödigt att få dig att fundera på saker och ting, men kör själv med Yoshi gingerbread RC5.1: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=11514755#post11514755

    Funkar fint tycker jag, har aldrig kört med CM dock. Tycker deras sida är oöverskådlig så man hittar inte lätt den info man behöver.

    Jag kan tipsa ett program som heter radioswitcher som du kan ladda ner till din dator och använda för att väldigt enkelt byta SPL/Radio/Hboot när du vill byta till nya/alt gamla radio: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=677045


    Sedan om du skulle vilja testa Yoshis så kan jag tipsa att du kollar lite i tråden längre in runt sida 250-260, där finns några anpassade versioner som är "colorized", dvs alla ikoner fått fina färger och sådant. Kanske kan uppnås med att installara annan tema ifs, är inte så värst duktigt på det hela själv.

    //J
     
  6. logicalpsycho

    logicalpsycho Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej!

    jag har ett ganska jobbigt problem med min lur, HTC Magic vodafone.
    den krånglade som fan och det gick inte göra nån recovery så jag laddade ner SAPPIMG.nbh och körde via fastboot/hboot eller vad det heter men det fanns inge svenska på den och väl inne i telefon så går det inte att ansluta till internet, varken via wifi eller gprs... har försökt koppla in den med USB också men det går inte heller... kan bara ta ur SD-kortet och plugga in det i datorn men jag kan ju inte installera nått på det viset.

    Hur ska jag göra? måste ju ladda ner tex ROM Manager för att kunna få den att funka igen men utan internet så blir det svårt, finns det någon svensk SAPPIMG.nbh/zip någonstans att ladda ner??

    MVH Kim


    ---------------------------------
    SAPPHIRE PVT 32B SHIP S-ON G
    HBOOT-1.33.0007 (SAPP10000)
    CPLD-10
    RADIO-2.22.19.261
    Jul 31 2009, 15:49:25
     
    Last edited: 23 feb 2011
  7. Percy

    Percy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag följde dessa stegen och hade inga problem. Var första gången jag försökte mig på detta så jag hade inga förkunskaper men är man bara lite dator/teknik intresserad så löser man detta.