Hjälp med tvist vid köp/återköp

Diskussion i 'Off Topic' startad av CaptainC, 14 okt 2011.

  1. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Hejsan,

    för några veckor sedan beställde jag ett xbox360 250gb begangnad från en stor spelbutik på nätet. efter några dagar dök avi´n upp och jag tralla glatt ner till utlämningstället och hämta ut ett stort packet, glad som tusan öppnar jag upp förpackningen och ser till min förtvivlan att de packat ner ett xbox elit. jag ringer upp företaget och berättar om missödet och de lovar då att skicka ut en retur sedel för att få skiten utbytt flera dagar går men ingen retursedel dyker upp, jag skickar då ett mail och undrar var de tar vägen och fårsvaret att de blivet ett strömavbrott innan ärendet hunnit sparats. under samma ser jag att de har ett erbjudande på en annan maskin och jag frågar om de kan ändra min beställning till den maskinen och får svar nej men jag kan göra retur på maskinen jag skickat in och lägga ny order vilket jag gör. får då hem denna nya maskin men märker då att handkontrollen är defekt och mailar företaget och får svaret att jag kan byta ut skiten i en fysisk butik vilket jag gör.
    Idag säkert en månad sen jag beställde första maskinen får jag ett mail där de vill att jag ska betala för returen av den första maskinen. Jag mailar den snällt att jag tycker de inte låter rimligt då de ändå va tvungna att ta tillbaka första maskinen då DE felat och skickat fel vara.
    Men de hävdar att efter som jag gjorde återköp så får jag stå för returen.
    de står klart och tydligt i deras köpvillkor att om man vill göra ett återköp enligt distanslagen får man själv betala frakten.

    nu undrar jag finns där något jag kan göra, de har redan skickat ut fakturan som jag ska betala trotts min vädjan om att de faktist inte förlorat ett dugg på detta då de ändå va tvungna att ta tillbaka första försändelsen efter som de felat. och sen har jag för mej att om säljare ej kan leverera rätt produkt i rätt tid så kan man få avbryta ett köp utan kostnad..

    vad är de som gäller grabbar? inte så att jag går under av denna faktura på 229kr men än då... jag fick fel vara, jag fick vänta en vecka på retursedel tog två dagar för att paketet skulle nå dem och sen hade jag fått vänta en hel helg till plus någon dag. tycker de är otroligt snålt av ett företag att hålla på så här jag handla ju trotts allt en annan produkt för samma peng av dem.

    mvh
    CaptainC
     
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Har du testat att hota med konsument ombudsmannen? Media? Är det ett seriöst företag vill de inte ha sådan publicitet.
    Jag skulle komma med ko först och se vad de säger.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  3. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    ska jag hota vill jag först veta om jag har något att komma med haha
     
  4. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    är det inte uppenbart att du inte ska betala för deras felskickade vara?

    Kolla med ko först. Men jag tycker det är uppenbart att du inte ska betala gör deras felskickade vara.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    De ska självklart stå för returfrakten eftersom de skickade fel vara.
    Läs på lite på kov.se och kanske även hänvisa firman att läsa på.

    De har skicka en felaktig vara dvs den överensstämde inte med vad ni avtalade om.
    Företaget skall då utan kostnad för kund byta ut den eller ta tillbaka den. Man har t.o.m rätt att få ut bensinpengar till posten osv.

    Annars kontakta ombudet i din kommun för vidare råd.
     
  6. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Skicka nu ett mail till game.se

    läs på kov.se

    * Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.
    Dina rättigheter

    Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen. Du kan

    kräva att felet rättas till
    kräva omleverans av en ny, felfri vara
    få prisavdrag
    få ersättning för reparation
    häva köpet och få pengar tillbaka
    hålla inne betalning
    få skadestånd




    ni skicka mej felaktig vara då är det ni som får stå för returen av denna. jag upphävde köpet innan ni skickat ut den riktiga vara så den har INGET med saken att göra. jag har till och med rätt att kräva er på ersättning för tex att jag var tvungen att bege mej ner till ut/inlämningstället eller för tejpen jag använde för att kunna försluta er kartong. På måndag kontaktar jag mitt ko-ombud!
     
  7. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Skit bra!
    Nu måste du hålla oss uppdaterade med hur det går!
    Det är ju inte pengarna utan principen som är det viktiga.

    Håller tummarna:)
     
  8. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Idag ringde en konsument-ombudsman upp ang mitt ärende och givetvis ska man inte behöva betala något för felaktig vara.
    när du beställer en produkt tex x så ingår du avtal med företaget om just produkt x de håller inte sin del av avtalet och skickar ut produkt y, vill de ha tillbaka den får de själva stå för kostnaden. jag som konsument har rätt att avboka/ändra ordern fram tills det att produkt x ska skickas.
    slängde iväg yttligare ett mail till game och berätta att jag hade kov på min sida och en timme senare hade de plockat bort fakturan. yttligare någon timme senare får jag att mail från game.se där de bekräftar att fakturan tagits bort och tackar för kritiken på prisjakt.nu haha
     
  9. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Fy fasen vad fint! Gillar David vs. Goliath historier:)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk