Hjälp med val av utbildning

Diskussion i 'Off Topic' startad av Skurvi, 20 aug 2015.

  1. Skurvi

    Skurvi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Jag jobbar som fysioterapeut (sjukgymnast), men känner att jag inte trivs jättebra. Eftersom jag i hela mitt liv även haft ett intresse för IT tänkte jag att det kan vara något att testa. Problemet är att jag har 0 CSN på högskolenivå så en 5-årig utbildning på högskola är inte att tänka på. Upp till 3 år på högskola skulle dock gå att fixa. YH är självklart ett alternativ också.

    Jag är mest intresserad av interaktionen människa och IT. Att jobba med hur programvaran används och underlätta detta. Hårdvara och maskinproduktion är jag inte så intresserad av. Programmering kan jag ingenting om i nuläget, men självklart är det något jag kan lära mig. Jag vill dock inte enbart vara en programmerare, jag vill hellre jobba med implementering, interaktion och innovation. Kommunikation är något jag är duktig på. Gärna lite "spindel i nätet" med på sikt möjlighet till projektledare/chefsroll.

    En yrkesroll jag tror skulle passa mig är interaktionsdesigner. Det finns ju specifika utbildningar för det, men jag vill hellre vara lite bredare så att man även kan jobba inom andra delar av data och IT. Har ni några tips om utbildningar och/eller lärosäten för mig?
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag läser systemutveckling på yrkeshögskola. Att kunna jobba agilt är något arbetsmarknaden efterfrågar, ta och kika lite på det.
     
  3. Skurvi

    Skurvi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Får man fråga vart du läser och om du kan rekommendera det?
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    http://www.lernia.se/utbildning/sto...cklare-–-agil-applikationsprogrammering-16233

    Det krävs att man är genuint intresserad av programmering och har egna projekt på gång hemma. Bygger lite småprogram osv på fritiden. Detso mer du tränar desto duktigare blir du, det går inte att läsa sig till den här utbildningen i böcker utan man får sitta uppe sent och knacka kod.

    Jag skulle bara rekommendera den här specifika utbildningen om du har egen drivkraft och kan ta eget ansvar för att hitta praktikplatser osv. Alla föreläsare kommer från yrkeslivet så räkna med bra information men lite sämre pedagogik.