Hjälp med XML-layout

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av zeno, 29 aug 2010.

1. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej!

Jag försöker göra en layout som ser ungefär som Hemnet´s startsida:

Dvs, jag vill ha 3-4 custom knappar som ändrar bakgrund när man trycker på dem, och när man scrollar över dem. Knapparna ska innehålla en bild och text + bakgrund...

Jag har försökt få till detta genom att använda en linearLayout innehållande en ImageView och en TextView för varje "knapp", men dels så lyckas jag inte få den att byta style när man trycker på den eller när scrollar över den.

Hur göra? Tacksam för lite hjälp!

2. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tog en titt på Hemnet me Hierachy Viewer och vad jag kan se så använder de en ListView för knapparna... Varje rad är sedan uppbyggda av en LinearLayout med en TextView och en ImageView. Pilen till höger verkar vara en del av backgrunden... En något udda lösning men det fungerar ju..

För att ändra bakgrund vid klick etc. får du använda en StateListDrawable, fördelakligen deklarerad i xml. Detta gäller både för ListView, knappar och alla andra widgets..

Kanske kan vara till hjälp:
    http://stackoverflow.com/questions/2038040/android-listview-selector-color

När det gäller knappar sätter du bara denna som bakgrund istället för listSelector.

Om du kör på knappar så tror jag du blick tvungen att sätta android:focusable="false" och android:focusableInTouchMode="false" på TextViewn och ImageViewn i din LinearLayout, annars kanske de får fokus när du trycker på knappen och bakgrunden på din LinearLayout ändras inte.

Last edited: 29 aug 2010