Hjälp mig att rädda min avlidne sambos Spotify-spellista!

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av lenamarsan, 22 sept 2023.

1. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

(VARNING! Extremt oteknisk person här, som dessutom sörjer, mår väldigt dåligt, och inte kan tänka just nu. Please, be kind.)

Min sambo dog den 9 september, efter en tids sjukdom.

Han har i Vita Arkivet noga "regisserat" sin egen minnesstund, som jag ansvarar för. Den går av stapeln den 14 oktober.

Navet i minnesstunden är en Spotify-spellista med 30 mycket noggrant utvalda låtar, som ska spelas under minnesstunden på en ljudanläggning.

Sambon hade/har ett Spotify Premium-konto. Jag verkar också vara "med" på något vis, för jag kan logga in med hans kontouppgifter fast på min mobil. Jag r dock helt okunnig om hur Spotify fungerar, och kan med nöd och näppe få igång Minnesstunds-listan.

Eftersom sambon avled för snart 2 veckor sedan är hans bankkort, från vilket Spotify drar den månatliga avgiften, avaktiverat.

Jag har ingen aning om när nästa dragning sker - kan vara när som helst - men dragningen kommer således att misslyckas.

Jag gissar att det då skickas ett mail till hans mailadress, som jag fortfarande har tillgång till, med något slags uppmaning typ "Betalningen misslyckades, vänligen byt betalningsmetod".

Men det går ju inte att byta till ett annat bankkort, eftersom alla hans kort är avaktiverade.

Byter man inte betalningsmetod, d v s om man inte gör någonting, så antar jag att kontot spärras eller tas bort ganska omgående.

Och då försvinner den låtlista som han som svårt cancersjuk jobbade stenhårt på att få ihop, och därmed faller HELA konceptet för minnesstunden.

Mina egna kortuppgifter kan jag väl knappast lägga in på min sambos Spotify-konto, eftersom det väl är olagligt att använda någon annans bankkort.

Snälla, ni brukar vara så duktiga här.

Vad kan jag göra?

Jag har provat att gå in på spellistan och välja "Ladda ned", men jag förstår inte vad det innebär, eller var listan hamnar.

Helst skulle jag vilja ta över min sambos Spotify-konto, men jag förstår inte hur det skulle gå till, trots att jag googlat i ett par timmar.

Alltså:

Hur kan jag hindra min avlidne sambos Spotify-spellista från att försvinna innan kontot stängs ned, och finns det någon möjlighet att jag kan överta kontot?

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 247

MINA ENHETER

Först och främst så beklagar sorgen!

Gällande betalningsmetod så tror jag definitivt att du kan lägga in dina kort.

I princip har du tagit över kontot då du sitter på inloggningsuppgifterna. Då kan så klart ta kontakt med Spotify och förklara läget och se vad de föreslår också.

Larsgmb, lenamarsan och Kristy gillar detta.
  3. wmb

wmb Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 419
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jo men eftersom du kan logga in kan du säkert byta betalningsmedel till något av dina kort

ett annat alternativ är ju att fota av listan för att sedan återskapa den på annat konto

lenamarsan och Kristy gillar detta.
  4. Rosén78

Rosén78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    411
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Amazfit T-Rex 2
    Inget svar på din fråga, men beklagar sorgen <3

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 439
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Spotify kontot stängs inte bara för att du inte betalar för det. Du går över till gratis versionen och kontot finns kvar.

tooobe, Kristy och lenamarsan gillar detta.
  6. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 023
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Jag beklagar verkligen sorgen!

Så vida din sambo inte har satt spellistan som "privat" på sin Spotify så ska spellistan gå att nå även på andra Spotify-konton. Kan även vara skönt att få veta att Spotify-listor kvarstår även om man slutar betala för Spotify.

Att spellistan "laddas ner" innebär enbart att den går att lyssna på när du är inne på Spotify samtidigt som du inte har en internetanslutning. Spellistan laddas alltså endast ner på appen ifråga.

Du kan även ta över din sambos Spotify-konto. Enklaste sättet om du har inloggningen är att logga in på Spotify på www.spotify.se för att sedan gå in på "kontoöversikt", där kan du båda byta lösenord, mailadress samt betaluppgifter.

Hjälper gladeligen till om du behöver vidare hjälp.

KTM, Kristy och lenamarsan gillar detta.
  7. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    581

MINA ENHETER

Som @wmb@wmb skriver. Kan du logga in på kontot kan du säkert ange ditt eget kort. Kan inte tänka mig att Spotify vet vilket kort som hör till respektive användare.
    Beklagar sorgen!

Kristy och lenamarsan gillar detta.
  8. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 500
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Om du går in på spellistan så hittar du tre punkter (…) högt upp till vänster, klicka där och scrolla ned en bit så ser du att du kan dela spellistan, klicka på dela så kan du där välja att dela via sms, e-post eller andra alternativ, skicka den till dig själv så kan du öppna den i din telefon med ditt eget Spotify-konto.

Zooklubba, matssoderstrom, KTM och 10 andra gillar detta.
  9. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 534
    Operatör:
    Universal, Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal, Tele2
    Spotify tar inte bort konton eller spellistor bara för att man slutar betala, de ligger kvar. Som redan nämnts är det med största sannolikhet inga problem att du lägger in dina kortuppgifter på hans konto, sedan kan du avsluta tjänsten efteråt. Spotify bryr sig inte om vem som betalar, jag har t.ex. använt mitt kort för en yngre kusin.

Vill du ändå ha ett eget konto i ditt namn så kan du göra följande:
    1. Högerklicka på spellistan på hans konto, välj "share" och sedan "copy playlist link". Spara länken.
    2. Skapa ett nytt Spotify-konto med dina uppgifter och ditt betalkort.
    3. Logga ur hans Spotify-konto och logga in med ditt.
    4. Klistra in länken från steg 1 uppe i sökrutan, eller i webbläsaren. Då kan du lyssna på listan via ditt egna konto.
    Jag beklagar sorgen.

fryguy, Zooklubba, Kristy och 2 andra gillar detta.
  10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 181

MINA ENHETER

Jag har svårt att se att det skulle vara olagligt för dig att lägga in din egna kortuppgifter, det är ju du själv som använder kortet även om du köper till någon annan. Det är inte ens självklart att det är till någon annan, du har väl ärvt kontot liksom.

Beklagar förlusten.

lenamarsan, Kristy och trjberg gillar detta.
  11. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 181

MINA ENHETER

12. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack snälla, snälla ni.

Ni är underbara.

Återkommer om jag behöver mer hjälp.

flipp, Kristy och msandstedt gillar detta.
  13. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Jag klarar inte det här. Blir så ledsen.

Jag hittar inte var någonstans jag kan lägga in mina kortuppgifter.

"Konto" står det på ett ställe, men inget händer när man trycker där, vare sig på sambons eller min mobil.

Och min styvson påpekade nyss, att om kontot omvandlas till ett gratiskonto, så kommer ju spellistan att späckas med reklamavbrott.

Kan man inte ändra betalningsuppgifter i appen?

Hoppas man inte måste använda en dator, det har jag inte gjort på flera år och minns inte hur man gör.

14. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 172
    Konto är en rubrik för alternativen nedanför, undersök de alternativen istället.

lenamarsan och Droid_301 gillar detta.
  15. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack..
    Men under Konto finns bara Premium-plan och E-post. Ingenstans står något om betalning.

16. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    676

MINA ENHETER

Tryck på premium plan, sen trycker du på "Se tillgängliga planer", sedan trycker du på "ändra din plan" sedan trycker du på den lilla runda symbolen med en gubbe i, sedan trycker du på "uppdatera kort"

lenamarsan, Leo83 och Droid_301 gillar detta.
  17. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Det lyckades!

TACK!

Någon symbol med gubbe såg jag inte, men plötsligt dök det upp en röd ruta med information om att "kortet snart går ut", och där kunde man lägga in kortuppgifter.

Och det var som flera har skrivit inga problem med att det var mitt kort, och inte sambons.

Jag avvaktar nog med att försöka ta över kontot; vill inte riskera att det blir något strul.

Och förresten kanske det är enklare/bättre att jag, efter minnesstunden, skapar ett eget konto, och delete:ar sambons.

Tack igen!

Buzz och Heleg gillar detta.
  18. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    676

MINA ENHETER

Skönt att det löste sig!

Det är nog smartare att skapa ett eget konto ja, dela sedan dom spellistorna du vill ha kvar med ditt nya konto och avsluta det andra.

19. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Precis!

20. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Hej,

Väcker liv i tråden.

Det börjar närma sig "skarpt läge" när det gäller detta, eftersom min avlidna sambos mailadress ska avvecklas ganska snart.

Således måste jag ta tag i detta.

Jag skulle helst vilja ta över sambons konto, istället för att öppna ett eget konto och föra över spellistor och annat.

Jag har ju som sagt både kontouppgifterna samt tillgång till sambons mail.

Kan jag bara logga in och byta till min mailadress, och därmed är det hela klart liksom...?

Jag inser att svaret kanske är "Det är väl bara att testa?", men jag är så dålig på sånt här, och därför lite överdrivet (?) försiktig.

Spotify verkar inte ha någon kundtjänst utan bara en community, och jag har gjort ett inlägg om detta där, men communityn verkar inte så välbesökt.