(VARNING! Extremt oteknisk person här, som dessutom sörjer, mår väldigt dåligt, och inte kan tänka just nu. Please, be kind.)
Min sambo dog den 9 september, efter en tids sjukdom.
Han har i Vita Arkivet noga "regisserat" sin egen minnesstund, som jag ansvarar för. Den går av stapeln den 14 oktober.
Navet i minnesstunden är en Spotify-spellista med 30 mycket noggrant utvalda låtar, som ska spelas under minnesstunden på en ljudanläggning.
Sambon hade/har ett Spotify Premium-konto. Jag verkar också vara "med" på något vis, för jag kan logga in med hans kontouppgifter fast på min mobil. Jag r dock helt okunnig om hur Spotify fungerar, och kan med nöd och näppe få igång Minnesstunds-listan.
Eftersom sambon avled för snart 2 veckor sedan är hans bankkort, från vilket Spotify drar den månatliga avgiften, avaktiverat.
Jag har ingen aning om när nästa dragning sker - kan vara när som helst - men dragningen kommer således att misslyckas.
Jag gissar att det då skickas ett mail till hans mailadress, som jag fortfarande har tillgång till, med något slags uppmaning typ "Betalningen misslyckades, vänligen byt betalningsmetod".
Men det går ju inte att byta till ett annat bankkort, eftersom alla hans kort är avaktiverade.
Byter man inte betalningsmetod, d v s om man inte gör någonting, så antar jag att kontot spärras eller tas bort ganska omgående.
Och då försvinner den låtlista som han som svårt cancersjuk jobbade stenhårt på att få ihop, och därmed faller HELA konceptet för minnesstunden.
Mina egna kortuppgifter kan jag väl knappast lägga in på min sambos Spotify-konto, eftersom det väl är olagligt att använda någon annans bankkort.
Snälla, ni brukar vara så duktiga här.
Vad kan jag göra?
Jag har provat att gå in på spellistan och välja "Ladda ned", men jag förstår inte vad det innebär, eller var listan hamnar.
Helst skulle jag vilja ta över min sambos Spotify-konto, men jag förstår inte hur det skulle gå till, trots att jag googlat i ett par timmar.
Alltså:
Hur kan jag hindra min avlidne sambos Spotify-spellista från att försvinna innan kontot stängs ned, och finns det någon möjlighet att jag kan överta kontot?
Click to expand...