Problem: Hjälp Mig med min s2a!

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by Orange96, Jun 19, 2012.

1. Orange96

Orange96 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej Hej!
    Jag har fått ett problem.
    Min syster och jag köpte varsin s2a, men min syster köpte en vit och jag en svart. Då gick de båda på Android 2.3.
    Senare uppdaterades båda två via kies till Android 4.0
    Men min syster vita s2a fick en annan sorts version av 4.0.
    Hennes mobil presterar nu mycket bättre än min och batteritiden är MYCKET bättre än på min mobil. Ska det vara skillnad mellan den svarta och den vita eller kan jag också fixa den versionen av android?

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du data på hur många timmar MYCKET är? Hur många timmar går hennes telefon gentemot din?
    Den nyaste versionen är ICS 4.0.3.

Alla telefoner reagerar olika. Vissa är bättre och andra sämre fastän det är likadan hårdvara och mjukvara.
    Angående batteritiden kan ni ladda telefonerna olika.

Det sägs att batterikalibrering inte har någon verkan på S2 för att det sitter ett chipset i telefonen. Chipset sitter där men det är fortfarande ett litium batteri i telefonen.
    För den delen kalibrerar chipsetet så att om batteriet har tappat kapacitet, dvs om ett par celler inte längre tar emot ström eller inte längre lika mycket skall telefonen ändå visa 100% när laddningen är klar.

Om du upplever sämre batteritid, gör följande.
    Ladda inte telefonen fören den går ned under 5%, låt den ligga tills den nått 100%. Men ta inte bort laddaren utan låt telefonen ligga kvar med laddaren ansluten i minst 1 timme efter mjukvaran indikerar 100% eftersom laddcykeln skall avslutas korrekt.
    Det är precis som att koka ägg, stäng av plattan med låt vattnet sluta koka och ta sedan bort grytan efter ett par minuter.
    Ful-ladda inte telefonen om du inte absolut är tvungen att göra det, dvs ladda telefonen när batteriet är tex 40% laddat eller 29% laddat utan låt batteriet tömmas.

Det här är såklart hjälpsamt om man har ett batteri som är i gott skick. Har man ful-laddat batteriet så att det har tappat kapacitet så får man leva med det eller köpa ett nytt.

Se till att du inte har en massa progam som autosynkar vilket hindrar telefonen att gå ned i Deepsleep mode.
    Stäng av bakrundsprogram som är igång med multitasking, genom att hålla in hemknappen får du upp en lista.
    Använd gärna programmet Android assistant; https://play.google.com/store/apps/details?id=com.advancedprocessmanager&hl=sv
    I inställningar i programmet aktiverar auto-boost på en timme. Varje timme rensar programmet ram minnet och stänger av onödiga program vilket sparar batteri.

Finns många tips att ge..

Last edited: Jun 19, 2012
  3. oxpo

oxpo Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Dagens batterier mår inte dåligt av att små-ladda (eller ful-ladda som du säger), utan ska helst inte tömmas helt. Läs mer här: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Och att hålla på och rensa ram-minnet gör snarare att telefonen drar mer batteri, för att programmet ska laddas in i ram igen. Att ett program ligger cachat i ram, betyder inte att det drar batteri, så länge det inte är igång och använder cpu-cyklar.

/oxpo

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

brobjo likes this.
  4. brobjo

brobjo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du tog orden ur munnen på mig.

Orange vad är det som drar batteri på din telefon?

5. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sätt din teori i praktik.. har länge sedan bevisats genom åren på XDA att det inte är dumsnack.
    Det går inte heller att tömma batteriet helt genom normalt användande eftersom telefonen stannar när spänningen når strax 3,4-3,2V, okänt mAh. Det finns mycket ström kvar i batteriet men inte nog för att starta moderkortet och skärmen.
    Lita inte fullt ut på statistik och tester. Gör ditt egna praktiska test med DIN hårdvara.
    Dessutom hittar jag diverse stavfel i texten, i länken. Och testerna är gjorda, angivet mellan år 2002-2004. Det har hänt mycket sedan dess.

Och att inte rensa ram är precis som att låta en glödlampa stå på för säkerhets skull om man inte skulle ha tid att tända den när man kommer tillbaka.
    Även det här har bevisats gång på gång att det är mer energieffektivt att släcka lampan när man lämnar rummet, även om det blir en strömspik i ett par millisekunder när man slår om brytaren när man kommer tillbaka är den här inte stor nog att möta sig mot livslängden och energiförbrukningen som om hade haft lampan tänd när man gick ur rummet.

6. Ekke

Ekke Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis som tidigare inlägg håller jag med, det är allmänt kännt att Li-ion inte har samma problem som Nickel-kadmium(alltså ett så kallat "minne"). Endel tillverkare rekomenderar till och med att man laddar batteriet lite då och då, och kanske en gång i månaden laddar ur och laddar upp.

Men hur som helst så är det svårt att säga vad det kan bero på, mitt tips är att du jämför vilka inställningar ni har (sync, display, knappljud/vibration etc.) samt vilka appar som ni använder.

Sen kan det hända att det batteritiden blir bättre om några laddningar, kan vara så ibland vid uppdatering.

7. Orange96

Orange96 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är skärmen och själva Androidsystemet....det är det som står när jag kollar på batteri i inställningar...
    Det är i stort sett allt....

8. brobjo

brobjo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Då har du nog samma problem som jag och MÅNGA andra har haft läs bl.a. här www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=75217

och här

www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=74938

men det finns massor av inlägg om detta.

Börja med att rensa cache sedan Factory Reset. kolla om du har någon mailsynkning eller annat som håller telefonen vaken.

Last edited: Jun 20, 2012