Problem: Hjälp - Mitt batteri beter sig väldigt underligt

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Papazian, 9 sept 2012.

  1. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Använde mobilen igår kväll tills den vara nere på kanske 7% batteri, sen stoppade jag i laddaren. Fortsatte spela lite Ruzzle på den och mitt i en omgång kom det upp någon varningsruta där jag tror det stod att batteriet inte kunde ladda ordentligt (tryckte bort den ganska snabbt då man inte kan pausa spelet).

    Efter spelet var batteriet nere på 3% och jag tänkte att spelet kanske drog mer ström än vad batteriet hinner ladda. La telefonen åt sidan och lät den ladda medan jag gick och la mig.

    När vaknar på morgonen är telefonen död. Sätter på den och hinner komma så pass långt att jag ser att batteriet ligger på 0% innan telefonen stänger av sig igen. Stoppar ut och in laddaren igen (den röda lampan lyser och batterisymbolen visar att den laddas).

    Efter ca 3 omstarter och ut och in med laddaren så startar telefonen upp sig och batteriet står nu på 40%. Testade surfa lite (med laddaren i) och efter ett tag är batteriet nere på 28%. Låter den nu bara ligga i laddaren och vågar inte röra något och batteriet verkar laddas men väldigt långsamt.

    Har testat virusscanna med 3 olika virusprogram, ingen hittar något. Någon som har varit med om något liknande eller har några idéer på vad som är fel?
     
  2. luttman

    luttman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    1. Använder du stock laddare? och laddkabel?
    HOXEN behäver minst 750mA för att den ska kunna ladda riktigt.(Hox laddaren ligger på 1A (1000mA)
    2. Är din telefon rootad? isf kan du testa med att resetta batterystatsen i recoveryn. Ladda upp telefonen till 100% med telefonen igång, ta ur laddaren stäng av telefonen, sätt i laddaren igen och ladda i någon timme. och se om det hjälper (jag hadde detta problem på min Htc Hero)
    3. Faktory reset kanske hjälper :/
    4. annars så skulle jag lämna in den.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du testat att stänga av den genom att hålla in powerknappen i tio sekunder, tills telefonen slocknar? Det kan magiskt nog hjälpa ganska mycket. Men svara även på de frågor föregående talare ställde :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  4. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Testade stock-laddaren nu och ja, den laddar betydligt snabbare nu. Underligt, för jag har använt den andra laddaren dagligen i flera månader utan problem. Nu fungerar telefonen som den ska igen, men jag förstår fortfarande inte det hoppet från 0% till 40% vid en omstart.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bra att det fungerar!

    Vilken laddare var det annars du använde?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vet inte om det var laddaren från min gamla X10 eller mw600
     
  7. luttman

    luttman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Mw600ans laddare ligger på 500mA
     
  8. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Även om det var det som var problemet så tycker jag det är underligt att problemet dök upp helt plötsligt. Sen detta hände accepterar min HOX endast HTC-laddare. Vet inte om det är pga av jag inte satt den på laddning förrän den är under 10%, vilket jag normalt inte har gjort tidigare.
     
  9. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Laddningsproblem

    Väcker liv i en gammal tråd...
    Jag har ett par liknande problem med min HOX.
    Ibland när den ligger på laddning och har legat ett tag så står det "Telefonen förbrukar mer ström än vad laddaren kan mata. Avsluta program eller starta om telefonen." när jag låser upp skärmen. När jag har kollat vilka program som är igång har det bara varit ett par appar, och ibland ingen app alls, i bakgrunden.
    Detta problemet började komma efter att jag råkade göra en hård omstart. Kan det ha orsakat laddningsproblemet?
    Nu efter JellyBean har jag bara hunnit ladda batteriet en gång än sålänge, men när jag laddade det så var mobilen avstängd. Tre timmar senare satte jag på mobilen för att kolla om batteriet var fullt snart, och då låg det bara på 12% vilket var samma nivå som när jag stängde av mobilen.
    Att ladda tre timmar när mobilen är avstängd borde ju ha fyllt batteriet liksom :ehm: Hade dock klickat i "strömsparläge" men det borde väl inte ha påverkat laddningen tycker jag.
    Någon mer som har samma issue?
    Jag har börjat ha koll på laddningen numera, kollar ungefär en gång i halvtimmen vad nivån är på, och ibland har nivån gått ner ett par procent fastän laddaren varit i. Är petnoga med att starta om mobilen innan laddning så något bakgrundprogram bör inte vara orsaken såvitt jag kan räkna ut.
    Använder HTC's laddare som följde med HOX, och laddar via ett grenuttag (med strömbrytare, om det kanske spelar någon roll).
     
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Provat en annan laddare? Tex en samsungladdare, det är enorm skillnad på en HTC laddare som verkar vara något skräp gentemot laddarna som följer med samsung telefoner.
    Prova även andra uttag, jag vet att uttaget vid min säng ger enbart ger 217V av okänd anledning och spänningen varierar kraftigt mellan olika uttag i huset vilket orsakar att mina laddare ibland gör ovanliga högfrekventa ljud som inte förekommer i andra uttag.

    Hämta ned gsam battery monitor, i programmet kan du se om en app går i bakgrunden.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gsamlabs.bbm&hl=en
    Även Better battery stats visar även information
    http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=1240843&d=1344068311

    Självklart var det då ett program som misskötte sig.
    Bytte du ut högtalaren hos en verkstad då eftersom högtalaren gick sönder? Måste blivit riktigt varmt om högtalarelementet smälte eller tog sönder kontakterna.
    Kan också enkelt bytas själv http://www.mytrendyphone.se/shop/htc-one-x-83213p.html
     
    fwipfiwp gillar detta.
  11. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr ingen annan laddare. Bara en som följde med min DZ:a men den är likadan som HOX:ens laddare. Har testat andra strömuttag också men det är samma sak där. Igår la jag telefonen på laddning när batteriet var på 34%. En timme senare var det på 32%... Stängde av mobilen och laddade sedan fullt. Överhuvudtaget verkar det inte gå att ladda när mobilen än på.
    Kör redan GSAM Battery Monitor och den visar att den mest strömsugande appen är HTC Sense Input, och den drar bara 14%.
     
  12. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    vad konstigt, jag laddar min hox med samsung s1 laddaren som endast ger 150mA. så det går att ladda men det tar jätte långtid och man får inte använda telefonen. har testat att ladda den med min nexus 7 laddare på 2A då blir det fart på laddningen :)
    men jag har laddat min nexus 7 med den gamla samsung laddaren oxå utan problem trots att den är svag men som sagt så använder jag inte telefonen/plattan alls under laddningen då.
     
  13. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Tittade du inte fel nu, på strömmen som går in?
    Den är 0,15A = 150 milliampere. Det är ju knappt nog för att ens underhållsladda..
     
  14. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    ops my bad. kollad på fel rad, det stod 50-60hz och sen 0.15A och under stod det 5v 0.7A så den ger 700mA
     
  15. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Gjorde en hård omstart nu. Kanske löser problemet...?
     
  16. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Hilfe!

    Bump.
    Och mer info.


    Inatt vid cirka 02.30 var batteriet på 14%. Jag stängde av mobilen och la den på laddning. Har laddaren som följer med och testade nu inatt att ladda via ett annat vägguttag än förut. Jag har tidigare laddat via ett grenuttag och då har det gått otroligt långsamt, så varje gång mobilen ska laddas testar jag lite olika vägguttag. I en del av dem går det faktiskt snabbare att ladda o_O

    Nu, strax innan sju på morgonen, hade mobilen alltså legat på laddning i cirka fem timmar och jag tyckte att batteriet borde väl vara fullt snart. Lysdioden visade orange men jag tänkte att batteriet måste väl åtminstone vara på 90% någonting. Så jag satte på mobilen och då har det bara laddats till 43%!!!

    Batteriet var ju på 14% när jag stängde av och påbörjade laddning, alltså har batteriet bara laddats 29% på fem timmar!
    Är inte det hemskt långsamt!? Att mobilen var avstängd och låg i laddaren i nästan FEM timmar borde ha fyllt batteriet två gånger om ju!
    Jag är väldigt ny på androider, kan bara jämföra med min förra mobil Desire Z och den laddade från tomt till fullt på ett par timmar utan problem. Men hursomhelst borde HOX:ens batteri ha laddat fullt på fem timmar. Speciellt när den var avstängd liksom :ehm:
    Gjorde en hård omstart av min HOX för kanske en vecka sedan, men det verkar inte ha löst något alls. Hade inga problem med mobilen förutom det här med laddningen dock, men testade att göra en hård omstart ändå. Men det hjälpte som sagt inte (tycker däremot att Sense och JB flyter på mer nu, men är inte säker).

    Hur gör ni andra HOX-ägare när ni laddar mobilen?
    Laddar ni när den är på eller av?
    Använder ni laddaren som följde med?
    Märker ni att det laddas otroligt långsamt ibland?
    Ungefär hur lång tid tar det för er att ladda fullt?
    Märker ni skillnad mellan olika vägguttag ni laddar i?

    På min HOX verkar det som om jag bara kan glömma att ladda batteriet när den är avstängd, såvida jag inte låter den ligga i en hel dag. Vilket jag verkligen inte har lust att testa då jag sällan låter mobilen vara orörd i mer än åtta-nio timmar. Har vanan att ladda över natten och då när mobilen är avstängd, men det kan jag inte göra längre.
    Min HOX verkar bara kunna laddas när den är påslagen, men: då laddas det oerhört långsamt. Tar cirka fyra timmar att ladda från 20% till fullt.

    EDIT:
    Batterinivån har nu GÅTT NER till 38% sedan sist. Normalt att batteriet går ner fem procent när den ligger i laddaren eller...?
     
    Last edited: 16 dec 2012
  17. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Tycker du ska prova köpa en ny laddare.

    Testade min HTC laddare häromdagen när jag låg i sängen och behövde en längre kabel.
    Inte laddade telefonen utan den stannade kring 17%, minskade till 16% och där höll det sig stadigt.
    Gick tillbaka till skrivbordet och satte i samsung laddaren, färdigladdat på en timme.


    Har själv den här: http://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-atadu10ebe-standardladdare-13593p.html
    Finns även den här med vanligt USB uttag för användning av valfri kabel
    http://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-galaxy-note-62967p.html
     
  18. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Vad är det för output på den laddaren?

    Misstänker att jag nog kan ha använt den gamla laddaren till förra mobilen Desire Z. Är precis samma laddare med samma output, men gamla laddaren har ett surrande ljud för sig när den sitter i vägguttaget. Imorse testade jag att ta den andra likadana HTC-laddaren (som antagligen är den nya) och då laddades HOX:ens batteri från 48 till 55% på typ tio minuter :)
    I och med att laddarna är precis likadana har jag inte hållt isär dem direkt, så det kan nog vara den gamla laddaren jag använt till HOX fram tills nu. Kan ju vara något fel på den kanske och den har nog åkt i golvet vid något tillfälle under de två åren jag hade den till DZ:an.
    Men ska testa igen vid nästa laddning att ladda med den laddaren som nog är den nyare.
     
  19. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    På samsungladdaren är det 0,7A, dock är det här ungefär strömstyrkan som telefonen använder så att det står 1A på HTC laddaren är inte det som egentligen går till batteriet eftersom det styrs av mjukvaran.

    Tror det HTC's laddare har dåliga komponenter helt enkelt.
     
  20. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Ger inte alla laddare 1A nuförtiden ? (micro-USB)

    EU drev ju igenom en standard för det här
    http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?&item_id=3241&lang=sv

    På jobbet har vi Sony Experia-lurar och jag laddar alltid min HOX med den utan några trubbel.

    EDIT

    0.5 till 1.5A säger standarden
    http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/_getdocument.cfm?doc_id=5272

    --
     
    Last edited: 16 dec 2012