Hjälp oss med vårt projekt till skolan! Arduino, Android, Bluetooth

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sussiesjoqvist, 23 mar 2016.

  1. sussiesjoqvist

    sussiesjoqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Uppgift:
    Vi kommer att göra en låda av plexiglas som är kopplad till en Android-app. I appen kan du skapa dina egna att-göra-listor. När du bockat av de sysslor som anges i appen öppnar sig boxen med hjälp av ett lås. I boxen, har du redan lagt något du vill ha (en belöning).
    Detta kan användas av t.ex. barnfamiljer - barnen måste städa rummet innan lördag för att få godiset i boxen. När barnen har bockat i rutorna måste föräldrarna måste godkänna. Då öppnas lådan och de kommer att få sin belöning.

    Teknik vi använder:
    - En Arduino Uno
    - 9V batteri
    - HC06 bluetooth
    - Breadboard
    - Servomotor "Futaba S3003"
    - Android app

    Problem:
    - Problemet är att vi vill ansluta till Bluetooth - lampan på bluetoothen blinkar men vi kan inte få någon kommunikation mellan Bluetooth och telefonen.
    - Vi har fått motorn att snurra, med hjälp av koden nedan. Den snurrar 0-180 grader. Vi vill ha en knapp för "öppna" och en för "stäng" i vår Android-app. Så vi har fått motorn att snurra, men vi vill kunna styra över den med öppna- och stänga knappar. Vilken kod ska vi använda för att få den att göra detta?!

    Vi tror att vi måste sätta någon "if" eller "else" kod ?!

    Finns det någon här som är bra på detta och kan hjälpa oss?
    Tack på förhand!
     
  2. Zino

    Zino Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag tror att du har glömt att bifoga koden
     
  3. sussiesjoqvist

    sussiesjoqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack, den är ju bra att ha med!!


    // Sweep
    // by BARRAGAN <http://barraganstudio.com>
    // This example code is in the public domain.


    #include <Servo.h>

    Servo myservo; // create servo object to control a servo
    // a maximum of eight servo objects can be created

    int pos = 0; // variable to store the servo position

    void setup()
    {
    myservo.attach(9); // attaches the servo on pin 9 to the servo object
    }


    void loop()
    {
    for(pos = 0; pos < 180; pos += 1) // goes from 0 degrees to 180 degrees
    { // in steps of 1 degree
    myservo.write(pos); // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(15); // waits 15ms for the servo to reach the position

    }
    for(pos = 180; pos>=1; pos-=1) // goes from 180 degrees to 0 degrees
    {
    myservo.write(pos); // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(15); // waits 15ms for the servo to reach the position
    }
    }
     
  4. Zino

    Zino Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
    Den första for öppnar och den andra stänger. Vad ni behöver göra är att separera dem i koden så att de inte sitter i samma loop, utan triggas av knapptryckninen. Hur ni gör det här antar jag är ganska specifikt till Arduino och det får ni lista ut själva. Ingen kommer skriva koden åt er, men det är alltid OK att fråga om hjälp med hur ni ska ta er till väga.
     
  5. filosofis

    filosofis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    "- Vi har fått motorn att snurra" är altså att ni bara fört över denna koden till ardiunon så varje gång arduinon startas körs detta?