Fråga: Hjälp! Sms försvann vid kopiering??

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av EddyMe, 29 nov 2022.

  1. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Hej. Köpte en P7P och kopierade över innehållet från gamla telefonen (oneplus 8) med kabel enl instruktion. Fick grön bock på att allt kopierats MEN smsen finns inte i pixeln! Någon som råkat ut för liknande? Tips? Har startat om men det hjälpte inte.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Kristy, chraist och jnsson gillar detta.
  3. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Nä, enda jag kan tänka mig att är att prova tömma cache på meddelande-appen.
    Hade inga problem med min överföring.
     
    Kristy gillar detta.
  5. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Hjälpte tyvärr inte att tömma cachen
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Låter som en bugg. Säker på att du tryckte allting rätt i överföringsguiden? Förhoppningsvis något Google har koll på och kommer lösa, men vem vet. Jag gjorde en överföring åt en bekant nyligen, från en Pixel till en Pixel 6a, då funkade det och även sms följde med.
    Med tanke på att smsen inte överförts, så skulle jag råda dig att kolla igenom din nya telefon och se så inget annat saknas, problemet kan ju omfatta fler saker möjligen. Jag hade nog gjort om överföringen, antingen testat med kabel igen eller kört molnvarianten, där data laddas ner från Google Drive till nya enheten. Bättre att göra om det nu och bita i det sura äpplet direkt, än att börja använda den nya telefonen mer.
    I stora drag är det samma saker som överförs med kabel respektive molnlösningen, men kabel överför några ytterligare saker, jag tror till exempel att lokala filer överförs (i mappar som Downloads, Ringtones m.m.). För mig har jag redan en tredjepartsapp just för synk av filer, så jag behöver inte det och brukar därför alltid återställa molnbackupen, ej använda kabel. Det gäller att se till att en ny kopia är uppladdad till Google Drive bara, går att trigga uppladdning manuellt.

    Om du använder en tredjepartsapp för att flytta över sms/mms, så är min minnesbild att en sådan app inte kan återställa mms till en ny telefon, bara sms. (Den kan skapa en kopia av mms och spara på valfri plats, men inte återställs kopian till meddelandecontainern på en ny telefon, om jag har rätt). Jag kan ha fel, men så som Android är uppbyggt kring mms så brukar tredjepartsappar alltid ha problem med just mms, särskilt återställning. Tog ett antal år innan Google ens skapade en egen backuplösning som omfattar mms.
     
    Kristy gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, du kan återställa SMS och MMS när som helst. Jag återställer alltid SMS/MMS samt samtalshistoriken efter att jag bytt telefon och efter första startupguiden. Om man väljer att återställa SMS under startupguiden så gäller det även MMS numera.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Kan det vara så att Googles backup och återställning av SMS/MMS kräver att man använder Google Messages som sin SMS-app? Jag har gjort det på min telefon sedan den backup-funktionen lades till så har inte testat faktiskt testat med en annan app som primär.

    Det vore visserligen dåligt då det rent tekniskt inte är något problem att implementera en generell lösning som, precis som tredjeparts-appar för ändamålet, läser ut varje meddelande ur databasen via Androids API och sparar dem i något lämpligt format, och därefter återigen använder Androids API för att populera databasen på den nya telefonen. Gör man det på det sättet undviker man ju problem som annars kan uppstå om tillverkaren av den nya telefonen lagt till kolumner i SMS-databasen eller på annat sätt modifierat strukturen.
     
    Kristy gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bra fråga. Ingen aning faktiskt. Jag använder Google Messenger app då jag använder RCS så kan tyvärr inte svara på det.
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Hade inte räknat med att någon nödvändigtvis med säkerhet visste. Jag funderade mest högt på möjliga anledningar eftersom jag, precis som du, konstaterade att jag faktiskt inte visste säkert. :)

    Även om det ju som sagt inte ska behövas så kan ju Google tyvärr ibland missa att tänka på saker som ligger utanför utvecklarnas egna personliga användningsmönster.
     
    jnsson gillar detta.
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    @jnsson@jnsson hur gör man när man vill göra efter att ha kört hela processen?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Huh? Jag använder mig av sms backup & restore. Kör den först på gamla telefonen, och låter den backa upp till Google Drive och sedan startar jag appen på nya telefonen och återställer alla SMS och MMS. Kör också en säkerhetskopiering varje kväll automatiskt.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Trodde du menade inbyggt i Android från Google drive backup... Inte tredjepart
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, personen jag citerade då skrev "Om du använder en tredjepartsapp för att flytta över sms/mms, så är min minnesbild att en sådan app inte kan återställa mms till en ny telefon, bara sms" och det var mer det jag svarade på :)
     
    Leo83 gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Aha skumt. Problemet med MMS som jag beskrev kanske fanns för några år sedan, men därefter har löst sig? Bra om det fungerar, men jag har en tydlig minnesbild hur flera tredjepartsappar "friskrev" sig vad gäller MMS-återställning pga komplexiteten i Androids API och svårigheterna i att återställa den datan korrekt. Men det var några år sedan kanske, som sagt.

    Vanliga MMS-meddelanden som består av bilder och text kanske är rätt enkla att återställa, men om någon skickar ett "särskilt" MMS-meddelande, vet du säkert att det funkar då, och blir precis likadant när kopian återställts i nya telefonen, med "sms backup & restore"? Med "särskilt" MMS-meddelande tänker jag exempelvis när man skickar kontakter, filer, gruppmeddelanden, eller MMS som innehåller inställningar från operatören (har för mig att jag sett exempel på det sistnämnda, även om det var länge sedan nu). Kolla gärna ifall du har något meddelande av den typen, om det återställts helt identiskt, till exempel för gruppmeddelande skulle du kunna klicka på "detaljer" och se ifall den fortfarande visar alla personer som meddelandet skickades till.

    Mitt råd skulle nog ändå vara att använda Googles återställning för den datan, jag tycker det känns säkrast. Även om trådskaparen tyvärr stött på problem med Googles tjänst just nu.
    (Sen bör man givetvis köra en tredjepartsapp också, som du gör, för att gardera sig, då en tredjepartsapp kan spara en mer permanent kopia av ens meddelanden - medan Googles kopia av meddelanden riskerar att försvinna ifall man har otur eller klantar sig vid telefonbyte eller om man missar 90-dagarsgränsen).
     
    Kristy gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    MMS har jag inte haft något problem med så länge jag säkerhetskopierat SMS, vilket är minst 5 år nu. Däremot gick det inte i början när RCS kom att säkerhetskopiera RCS meddelanden.
    Har inte gruppmeddelanden men fick under sommaren ett kontakt mms med telefonnummer och det återställdes utan problem nu när jag kollade. Identiskt med när jag fick det
     
    Kristy gillar detta.