Hjälp sökes för köp av min första smartphone

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hoepfner, 8 jun 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Hoepfner

    Hoepfner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att ha haft min Samsung Omnia i900 med Windows i snart ett år nu börjar jag bli ganska less på att den laggar samt att den känns fruktansvärt omodern. Jag har kommit fram till att en androidlur är rätt väg att gå och jag är fruktansvärt sugen på att köpa en nu. Det finns dock ett problem; jag bor utomlands (Tyskland) och kommer inte tillbaka till Sverige förrän i augusti. Min ursprungliga plan har varit att hålla mig tills dess att jag kommer hem och köpa en topp-android då men efter att ha sett alla de nya releaserna kan jag inte säga att jag hittar någon som känns klockren. Jag har också blivit mer och mer sugen på att köpa en Nexus, men då den som finns ute nu börjar få några månader på nacken känns det nästan mer angeläget att vänta tills en ny förhoppningsvis kommer senare i år. Mina alternativ ser då ut som följande:

    1. Behålla min Omnia och köpa en SXS i augusti

    + Mest vettigt ekonomiskt sett, SXS verkar vara en telefon många är nöjda med som också har en bra kamera.
    - Batteritiden på SXS verkar vara sådär, samt att den verkar dras med andra småfel, typ små tryckytor på knapparna.

    2. Köpa en Galaxy Ace eller liknande för < €200 nu och vänta på en ny Nexus.
    + Jag får en android direkt och kan förhoppningsvis uppgradera mig runt jul till en Nexus med bättre specs än den nuvarande
    - Osäker på hur garantin på min tyska telefon fungerar när jag flyttar till Sverige senare. Osäkert exakt när nästa Nexus kommer och hur bra den blir.

    Ganska långt inlägg, så svara om ni orkar, men det skulle uppskattas att höra era tankar. En ganska central fråga är ju också om jag skulle uppleva bytet från min Omnia till en billigare android som ett lyft, men då det skiljer ett år mellan telefonerna borde det väl rimligtvis göra det, eller?
     
    Last edited: 8 jun 2012
  2. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Dina alternativ verkar vara ganska genomtänkta och många tänker i de banor som du. En mellantelefon i väntan på något mycket godare låter klokt, men kanske inte när man väntar på något man inte när någon aning om när och vad det är. Jag tycker du ska se Nexus som en bra, ny telefon som inte kommer bli gammal på ett tag. Sony Xperia S är ett prisvärt köp och den brukar jag generellt rekommendera om det inte gör så mycket att hålla sig till 32gb utan ett utbyttbart batteri. Tycker personligen den är väldigt snygg också.
    Tänk såhär. Om nästa Nexus kommer så kanske den inte nödvändigtvis blir särskilt mycket bättre än den som leder just nu. Då kan väntan blivit mycket onödigt. Hade jag vetat att Samsung Galaxy S3 inte skulle få ett jättestort kliv från S2 så hade jag inte orkat vänta mer än 3-4 månader på den och köpt en 2a, låt oss låsas som om jag också skulle gå in som ny i androidvärlden. Man vet ju inte. Men Nexus är väl från februari? Det är inte en gammal telefon och den kommer fortfarande vara bland toppen i augusti.
    Det går nog alltid att sälja den också den till jul om det skulle vara så. Det kostar nog mindre än att köpa en Ace som inte alls är särskilt populär och har goda omdömen som kan jämföras med Xperia S eller Nexus. Till och med Galaxy S2 skulle fortfarande vara i klass med telefoner som kommer i höst.

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  3. Hoepfner

    Hoepfner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det som främst stör mig med den GN är att kameran inte verkar hålla samma klass som SXS, SGS2, SGS3 samt HTCs One X&S. Det är väl egentligen det jag väntar på skulle jag tro, samt en eventuellt bättre batteritid, samt det faktum att jag ska ha telefonen i två år då jag tänkte köpa den med ett abonnemang pga studentekonomi och därmed ganska dåligt cash flow. Nu i skrivande stund blir jag osäker på om GN har utbytbart batteri eller inte. Ska kolla upp det. En annan anledning att köpa en billigare nu och en bra senare är att jag får en android nu och inte om två månader :) Angående åldern på GN så såg jag att Swedroids recension var från början av december förra året och utgick från det.

    Ska gå in på elektronikaffärerna och kolla vilka telefoner de har. Att jag nämnde Galaxy Ace var för att jag hittade den på deras hemsidor. Har hört att ZTE Blade ska vara en prisvärd budgetlur också, så den kanske jag ska försöka få tag på.

    Tack för synpunkterna!
     
  4. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    förlåt för att jag citerar HELAAAA inlägget men sitter på mobilen!
    vill bara flika in att nexus är från december, inte hela världen men två månader i smartphone-perspektiv är ganska mycket om man tänker på hur fort utvecklingen går framåt!
     
  5. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det stämmer. December ang Nexus.
    Du får en Android nu om du väljer en topptelefon nu också. Tycker inte det spelar så stor roll om du väljer en budgettelefon eller en bland eliten. Det går alltid att sälja. Visserligen går tekniken fort framåt, men Samsung Galaxy S2 är ett bra exempel på en lur som håller den höga standarden från en bra tid tillbaka. Fördelen att välja en bra lur nu är ju att i väntan så har du också en högklassig telefon. Dessutom när Nexus är googles telefon som är vass i uppdateringar. Jag tror dock ZTE Blade är ett bättre val än Galaxy Ace. Men valet är helt klart ditt.
    Nexus har i varje fall utbyttbart batteri. Det är just det att vi inte det hur mycket höstens mobiler höjer standarden. Jag skulle tro att Galaxy s3 är standard bland eliten året ut och ett kvartal till, som kanske ger ett humm om utvecklingen. Men det är baserat på senaste årets utveckling och till nu jag bedömer det. Tycker ändå inte att Nexus ska kännas som en gammal telefon även i ett 18 månaders- perspektiv ( det är väl efter en sådan lång tid man kan förlänga sitt abonnemang och välja en ny telefon) . Det är en mycket bra hårdvara. Fast jag måste trycka på att jag själv skulle valt Xperia S för kamerans skull och att designen faller jag tror. Om jag var i dina skor. Den är som du sa också väldigt omtyckt. Däremot så har den visa svaga hälar, men i Sverige har jag uppfattat det som att det finns en bra service att luta sig mot vad gäller den mobilens kända fabrikatfel. Men det är bra att du ska känna lite på modellerna :).


    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  6. Hoepfner

    Hoepfner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis inhandlat en ZTE Blade för €159 som jag har tills jag ledsnar på den. Den verkar dock skilja sig lite från den som Swedroid har recenserat då den har en 5 MP kamera. Anledningen till att jag inte köpte en bättre nu är att jag helt enkelt inte hade råd. Eftersom jag aldrig har haft en riktigt bra smartphone så vet jag ändå inte hur mycket gladare jag hade blivit. Går ju ändå från en riktig skittelefon och det jag framförallt vill kunna just nu är att kolla mailen, småsurfa och spela några spel. Nu är det bara att hoppas att jag blir nöjd. Tack för insikterna!
     
  7. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det blir nog bra! Även sen när du uppgraderar dig så har du kvar en telefon du inte betalat så mycket för som duger utmärkt som reserv. ;)

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.