Hjälp! Valet och kvalet

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av jebediah, 30 jun 2011.

1. jebediah

jebediah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag vet av egen erfarenhet hur jobbigt det kan vara att förklara "självklara" saker för nybörjare, men då det är som en djungel därute med ROM's, kernels och allt vad det heter så hoppas jag att någon kan ta sig tid att ge mig lite råd.

Om en dryg vecka så får jag hem min Galaxy S som blir min första Samsung lur. Eftersom jag va toknöjd med CM7 till min HTC Legend så väljer jag att fortsätta med den ROMen även till Galaxyn.

Nu till $100 frågan. Efter lite googlande och läsande både här på Swedroid och hos XDA så har jag stött på namn som Base ROM, CSC, Kernel och Modem. Med hjälp av Elofs lathund så har jag lyckats att reda ut vad som är vad. Men vad f** ska man välja och vilka funkar bäst?

2. hackeron

hackeron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag kör JVQ modem, med Juwes rom version 4.3.1 (JVH) , och speedmod kernel just nu... Detta funkar helt ok... Men det finns säkert bättre setups..

Cm7/miui gillar många.. Men om du prioriterar kameran och batteritid så ska du nog inte välja dessa. Eftersom samsung stock-roms fortfarande är bättre på dessa punkter.. Annars är CM7/miui bättre på dom flesta andra punkter..

Jag rekommenderar romkitchen eller juwes rom helt enkelt. Eller Galnets MIUI rom om du vill testa cm7/miui.

Last edited: 30 jun 2011
    jebediah gillar detta.
  3. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Måste rätta dig där faktiskt och "försvara" miui och säga att kameran funkar hur bra som helst , nu även med 720p, kan även påstå att den slår original. (detta var ett problem tidigare, lika så med batteriet)

batteritiden på miui är riktigt grymt på senaste releasen då det har jobbats grymt mycket med detta, och bättre kommer det bli med versionen som väntas släppas imorgon

(detta gäller då miui, jag kan inte tala för CyanogenMod 7 Nightly)

Last edited: 30 jun 2011
    jebediah gillar detta.
  4. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Även jag hoppar in och talar för MIUI :) Då jag inte tar speciellt mycket kort med telefonen då jag anser att en mobilkamera inte generellt sätt håller hög kvalitet, men det jag ändå kan säga till dess fördel är att jag tycker den fokuserar snabbare och därav tar kortet snabbare än vad stock kameran gjorde. Däremot är (för mig) avsaknaden att jag inte kan välja att jag vill spara tagna kort på mitt ext sd kort. För mig gjorde uppdatering till v2.2 susen vad det gäller batteriet då det håller i ca 1.5 dag. Det är inte lika bra som te x 2.3.4 men helt ok. Sedan väger allt annat över till det bättre vad det gäller MIUI. Var väldigt tveksam innan jag tog steget dit men ångrar inte en sekund. Kan inte påminna mig om när jag senast var så nöjd med en ROM som jag är med MIUI. Så min röst går till MIUI Galnet :)

jebediah gillar detta.
  5. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tack och bock för så snabb respons. Ni är värda ett tack allihop :)

Problemet med MIUI är att det inte är översatt till Svenska än? Oavsett vilken ROM man väljer, vinner man något på att hålla på pilla med kernels etc eller är det overkill? SpeedMod Froyo [K13C HPCall VoodooSnd4 SharpnessFix STABLE] har onekligen fått bäst betyg på XDA

Prio för mig än en buggfri ROM, fungerande kamera, bra ljud och GPS.

6. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Det är nog lite overkill att prova på olika kernels om man inte känner för det. Det man kan vinna är lite bättre hastighet och batteritid. CustomROM är oftast väldigt bra byggda så det funkar alldeles utmärkt att köra med den kernel som ROMen har inbyggt. Jag håller SpeedMod väldigt högt om det är så att du skulle vilja byta

7. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Svenska är på G till miui :) vi är ett gäng som håller på med översättning.

Jag anser själv miui är till 99% buggfri, MEN skulle jag rekommendera en annan rom än miui så faller min röst på Jewes rom. visst kan du byta kernels efter ditt tycke, men den speedmod version du nämner är för froyo 2.2 vilket är ett tag sen . Nu är det 2.3.3 eller 2.3.4 gingerbread så du får kolla kernels versioner som funkar med dom. Finns en hel drös av dom :P

8. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Då lutar det mot CM7 (alt. Miui när det är översatt) + SpeedMod Froyo. Sedan får jag beta av annat skit när jag känner för det :)

Kvar är att leta upp en guide hur jag rootar. Antar att det går bra med CWM när det gäller ROM.

9. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Aha där ser man. Blir att kolla upp det på XDA. Tackar.