Högskole/Universitet Appar

Diskussion i 'Applikationer' startad av RTroth, 23 aug 2010.

1. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

2. Ungos

Ungos Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skriv adressen som du använder här (timeedit adressen) så kan jag ta en titt på det hela och fixa fram en länk som ska fungera.

Google calendar ska för övrigt synka minst en gång per dygn från kalendrar man "prenumererar" på.

Sajhe, om du går till http://kronox.mah.se:8181/kronox-webbklient/VisaSchema så verkar du kunna välja ical som schematyp, labba lite med det och se om du kan få ut nåt du kan använda i Google calendar.

Last edited: 30 aug 2010
  3. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

jag vet inte. har inte sett hur det blir med uppdateringar av schemat än. Men i och med att Google Kalenderna "prenumererar" på filen så borde den ju uppdatera. Kanske går att kika runt i kalenderinställningarna???

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

5. tanner

tanner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för tipset, sitter också bakom LNUs väggar och undrade hur man skulle göra :P

6. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jorå, det går. Du måste gå till denna sidan:
    http://kronox.mah.se:8181/kronox-webbklient/VisaSchema

Och söka upp ditt program/kurs i sökfälten.

Men du trycker INTE på "Visa schema", istället väljer du "iCal format" under Schematyp, och därefter "Visa länk" :)

Min högskola använder också Kronox så råkade veta^^

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det finns två sätt att lägga in ical-data i google kalender.

Antingen importerar man en ical-fil. Då är det statiska data man importerar.

Eller så "prenumererar" man på adressen till ical-filen (då kommer google kalender att uppdatera automatiskt). Fast jag vet inte hur ofta, jag har inte prenumererat på nåt som ändras särskilt ofta.

8. Icey

Icey Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Mjo, jag kör ju på prenumerations alternativet... Men den verkar inte hämta uppdateringar så ofta... Gjordes en ändring på schema igår och den har i ändrats i kalendern ännu... Får prova ett tag och se om det ändrar sig eller inte! :)

Jo en sak till! Ska man välja flera veckor i taget eller ska man bara köra en? Kanske kan vara en bidragande orsak till att den inte uppdaterar?

9. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det kan vara så att den bara söker efter uppdateringar med visst interval. Jag vet att t.ex. Google Reader "lär sig" hur ofta en feed brukar uppdateras och om de uppdateras sällan så kollas de inte lika ofta. Men så vill man ju inte riktigt att en kalender-uppdatering skall funka... den kanske inte uppdateras på flera månader men sen när nåt ändras vill man ju ha in det direkt...

10. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 082

MINA ENHETER

Jag studerar vid Örebro universitet och de använder sig av Kronox, när jag importerar iCal filen så bearbetar kalender 3 händelser som läggs till. Men det är cirka 25 händelser som borde komma med. Någon som vet vad det beror på? Om jag försöker lägga till webbadressen istället så fungerar det inte alls. Hjälp någon?

11. Massy

Massy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Tänkte bara slänga in ett tips här. Nu pluggar jag på gymnasiet men detta borde vara användbart även på högskolan. Jag kör telefonens kalender synkad med Google Calendar. Sen kör jag en kalender som man fäster på skrivbordet som en gadget i dator kallad Rainlendar Pro. Även den synkad med Google Calendar. På så sätt kan jag lägga in datum och tider från antingen telefonen eller datorn och se dem på telefonens hemskärm(HTC agenda) och på datorns skrivbord. Enligt mig mycket smidigt. Hoppas någon får nytta av det :)

/Massy

Last edited: 31 aug 2010
  12. pizzapappa

pizzapappa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

På nått jävla vänster lyckades jag få in iCal-filen i min googlekalender utan att hålla på och trixa med php-proxyn osv.

Min fråga är nu hur fan jag gör för att få in den i mobilen?

och tack till ALLA som har hjälpt!

13. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

I calendar på mobilen. Meny > more > calendars > klicka fram så att rätt alternativ visas (synced, visible).

14. tanner

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur gör man för prenumererar alternativet?

Blir det per automatik när man väljer "lägg till webbadress"?
    Importera kalender låter rätt statiskt :P

Jag har valt "lägg till webbadress" och då hamnar mitt schema under "andra kalendrar". Går det att få att som en av mina kalendrar, så att man kan dela med sig?

15. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det här börjar bli intressant för mig. Tänkte lämna vidare min gamla hjälte till tjejen, då jag själv har bytt, och hade varit shysst att kunna slänga in lite grejer till den som hon kommer ha användning för.

Dock är jag ju inte över huvud taget insatt i hennes skolvärld :D Men det finns ju många göteborgare här: stämmer det - som det verkar - att det bara är ett fåtal kurser på GU som använder sig av timeedit ännu? Det här är allt jag hittar, men det betyder ju inte alls att det är allt :)

Försöker hitta hennes program i iCal-format, men hittar bara PDF just nu :D

16. leasken

leasken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var inte med på hur man skulle göra med proxy-servern och lägga upp den på skolan?

17. tanner

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skapa en .txt fil på din dator där du klistrar in koden
    PHP:
    <?php
    header
    ('Content-Type: text/calendar; charset=utf-8');

$data file_get_contents("http://timeedit.lnu.se/4DACTION/iCal_downloadReservations/timeedit.ics?id1=7385000&branch=2&lang=1");

echo 
    $data;
    ?> 
    Du byter sedan ut "http://timeedit.lnu.se/4DACTION/iCal_downloadReservations/timeedit.ics?id1=7385000&branch=2&lang=1" till adressen där din egen iCal ligger.

För att ta reda på det så gå in i temedit på din skola, sök reda på din kurs eller om du är lärare så söker du reda på dig själv, välj antigen text format eller grafisk format. Då får du upp schemat och underst i det står det "Ladda ner bokningarna i vCal eller iCal-format". Högerklicka på iCalformat och välj kopiera länkadress. Klistra in länkadressen i koden ovan.

Spara filen.

I utforskaren döp om filen till tex schema.php

Sen är nästa steg att lägga ut den på server som kan köra php, typ alla. Antingen har du en egen hemsida som ligger någonstans eller om du genom skolan har en egen webbplats. Ladda upp filen där antingen via ett FTP-program eller om ni har en webbaserad lösning för att ladda upp filer.

Sen i google kalenderna så väljer du lägg till - lägg till webbadress och anger sökvägen till din fil. Tex om du har en sida på LNU så kanske det skulle kunna se ut så här: http://www.lnu.se/student/studen336367/schema.php

Sen är allt klart.

18. leasken

leasken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska jag lägga upp filen på en hemsida var som helst? Eller en sida som är kopplad till skolans server? Är inte helt haj på sånt här med FTP och grejer.

Last edited: 1 sept 2010
  19. Ungos

Ungos Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Notera att detta inte alltid är nödvändigt, prova först att lägga till adressen till iCal-filen direkt från timeedit (eller vilken schemaapplikation din skola nu använder) i Google Calendar. Det är endast om den klagar på robots.txt som du måste börja mecka med någon form av omväg, tex. genom en PHP-proxy.

Stället du lägger upp filen på om du använder lösningen jag nämde behöver inte vara kopplad till din skola på nåt vis.

20. leasken

leasken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, tack för hjälpen!