Hör man utländsk kopplingston?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 30 sept 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    En vanlig föreställning bland människor är att man hör en utländsk kopplingston när man ringer till utlandet - dels när man ringer ett utländskt nummer, dels om man ringer till en svensk mobiltelefon som är utomlands. Men hur väl stämmer detta egentligen? Det kan säkert skilja sig mellan länder, men går det generellt att "höra" att en mobiltelefon befinner sig i utlandet?
    Vissa länder kanske har telefonsystem som mer liknar Sveriges system än andra länder. Men generellt ska väl ändå mobilnäten (GSM/3G/4G/5G) vara samma, de följer ju samma standard, förutom att det finns olika leverantörer av utrustning och andra mindre skillnader? På den tiden när svenska AXE-växlar från Ericsson rullades ut i olika länder så kanske dessa lät på ett visst sätt, medan andra konkurrerande system lät annorlunda, om det möjligtvis kan förklara en skillnad, tänker jag.

    När jag nyligen ringde en bekant som hade med sin svenska telefon till Tyskland så tog det längre tid än vanligt att få kopplingston. Nu visste jag redan att personen var utomlands, men det är möjligt att jag skulle förstått det på tidsfördröjningen annars. Kan dock inte påminna mig att kopplingstonen lät på något speciellt sätt. Så, är detta med "utländsk kopplingston" något förlegat, som försvunnit i viss utsträckning sedan mobiltelefonin infördes? Eller något som åtminstone inom Europa inte märks så mycket längre?

    Finns det något sätt att som vanlig abonnent (på laglig väg) använda sig av något SS7-kommando för att få fram om en viss telefon befinner sig utomlands, tro? Googla SS7 om ni inte känner till det systemet, det är alltså ett protokoll som binder samman operatörer i hela världen.
    En operatör - vilken som helst i världen - kan ju missbruka SS7 och få fram en massa överflödig info om vilket telefonnummer som helst i världen, vilket obskyra operatörer säljer till diverse företag som spanar på folk, t.ex. det israeliska företaget som figurerat i media nyligen. Jag tänkte om något sådant kommando faktiskt är tillgängligt för oss vanliga abonnenter, inte omöjligt att man i mobiltelefonins begynnelse ansåg ett sådant kommando vara nyttigt av något skäl.
    Bonusfråga: Finns det planer på att ersätta SS7 med något säkrare, eller att täppa till såna hål?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Några länder, bl.a. Storbritannien har ett mer vibrerande ljud och två signaler i tät följd sen ett uppehåll till nästa dubbla signaler (durr durr paus durr durr) och jag misstänker att när British Telecom köpte in växlar så stod det i deras kravspecifikation att det var så det skulle låta, det är knappast något problem för tillverkarna av växlarna att ha olika signaler i olika länder enligt ländernas specifikationer.

    Vill företagen konkurrera om att installera utrustning så anpassar företagen utrustningen för att inte gå miste om kontrakt. Åtminstone förut så var det olika signaler när man ringde olika länder, jag tror knappast att det har ändrats däremot har jag ingen koll på hur signalen blir när man ringer ett svenskt sim-kort utomlands.
     
  3. kleric

    kleric Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Har hört olika signaler när jag har ringt nummer i utlandet dvs det har varit samma ton som jag har hört i Whatsapp när jag ringt en kontakt som bor i det landet och när jag har ringt via roaming till ett företag som finns i samma land.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    På gamla analoga tiden var det absolut ofta olika toner i olika länder, t.ex. som Heleg skrev. I någon mån kanske det har hängt kvar på så sätt att det ska låta som det alltid har gjort.
     
    bernard gillar detta.
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Man kan få liknande kopplingstoner om man ringer till svenske nummer i Sverige också. Många företagsväxlar skickar ut egna kopplingstoner till exempel.
     
    bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tack för era svar.

    Har någon varit med om att ni hört "aha, han är i utlandet" innan personen svarat på samtalet? Eller liknande. Där ni dragit slutsatser av kopplingstonen eller hur lång tid det tar att koppla upp samtalet.

    Någon som vet om uppgradering av SS7 kommer i framtiden? Se frågan om SS7 i trådstarten ovan, sista styckena.