Hörlurar/headset problem med spica.

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av kottfars, 27 dec 2009.

  1. kottfars

    kottfars Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag införskaffade en Samsung spica igår och är jättenöjd förutom ett litet problem..

    Jag hade sedan innan en iphone och skaffade då ett par av apples nya in-ear headset för nån vecka sen och dom e fungerar jätte bra både i iphone, min bärbara pc och diverse mp3 spelare, dock när jag kopplade in dom i min spica så tappar dom vissa frekvenser. dock när jag drar ur kontakten lite, alltså att den inte är fullt itryckt så låter den som den som den ska.
    Min första tanke va att dom inte va fullt kompatibla men efter ha testat ett par senhizer lurar så också gav samma resultat så vet jag inte vad som är problemet då jag antar att telefonen inte bara har stöd för dom medföljade lurarna.

    Tackar för snabbt svar då jag annars måste lämna in den på service snarast möjligt!

    Mvh
    /Viktor
     
  2. ebolasmurf

    ebolasmurf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    inom 7 dagar byter telia ut deb direkt i butik. Bara att gå dit och byta.
     
  3. Equinoxe

    Equinoxe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag lånar denna tråden lite. Jag har också iPhone- och även ett Creative-headset som jag inte kan få att fungera till min Spica. Det låter helskumt, men så fort jag kör Samsungs orginal låter det bra. Jag trodde att det kanske skulle vara så. Kan någon mer bekräfta att det fungerar med andra headset och att det i så fall är fel på min telefon? När jag var på Teliabutiken och tog upp detta så kom han med ett svävande svar att det skulle nog vara så.

    Tack på förhand.

    Edit: Kan berätta att vanliga hörlurar utan mikrofon fungerar klockrent.
     
    Last edited: 27 feb 2010
  4. hannesbannes

    hannesbannes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppar denna med samma problem.
    Mina urbanearslurar med mick på sladden får väldigt lågt/dåligt ljud.
    Det udda är att trycker man in svara-knappen på micken så ökar volymen.
    Samsungs egna har inte detta problemet men är ingen höjdare i övrigt.

    Sätter man i medföljande adaptern till spelare som inte har mick in så försvinner problemet också.
    Men det kunde ju vara kul att kunna använda lurarna fullt ut till mobilen med och det är rätt skönt att slippa adaptersladden.

    Någon som har en smart lösning?
     
  5. Norrby89

    Norrby89 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    kan nog bero på att spican inte har ett normalt 3,5mm uttag utan om man kollar så är kontakten på headsetet som följer med så är den lite längre än en normal.. kan ha något med saken å göra men inte helt säkert
     
  6. Jickelsen

    Jickelsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skumt att inte detta kommit upp tidigare här på forumet. Jag har detta problem med mina Creative EP-630i-iphonelurar, och jag testade även dessa med HTC Hero (eller om det var Legend...) och Xperia X10. De funkade med Xperian, men det var samma konstiga ljud med HTCn. Det verkar finnas olika standarder för headset med mic, och Samsung tycks använda samma som bland andra HTC.
     
  7. Equinoxe

    Equinoxe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med Creative-lurarna blir ljudet normalt om man håller nere svarsknappen på mikrofonen. Jag vill ha bättre lurar med mic men har inte kunnat finna några. Hela marknaden är nedlusad med iPhone-tillbehör.
     
  8. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Även jag har upplevt samma problem som ni andra.

    Jag fick idag hem 2st headsets, ett par iPhone lurar och ett par Nokia WH-102.

    på iPhone lurarna så var ljudet konstigt osv, och efter lite research så kom jag fram till att dom 2 sista "kontakterna" på själva 3.5mm kontakten, dom 2 närmast kabeln, behöver byta plats. Så var Nokians 3.5mm kopplad, och Nokians 3.5mm kontakt fungerar perfekt på Spican. Ljudet är perfekt och svarsknappen fungerar som den ska. Även micen fungerar. Knappen fungerar som paus/play osv, helt perfekt...


    Så här är iPhonens kontakt kopplad:
    http://pinouts.ru/PortableDevices/iphone_headphone_pinout.shtml

    Så här är Nokians (och förmodligen Samsung, eftersom det fungerade perfekt med Nokians) kopplad:
    http://pinouts.ru/CellularPhones-Nokia/nokia_handsfree_pinout.shtml


    Kan dock säga att jag lödde om iPhonelurarna så att mic och ground bytte plats, ljudet är perfekt nu men micen eller svarsknappen fungerar inte alls... jag vet inte riktigt vad som är problemet där.
     
  9. okabore

    okabore Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack K4L för att du har undersökt det här. Kan berätta att det är samma problem med min Samsung Galaxy S. Upptäckte det tyvärr först efter att jag hade köpt en Koss iporta pro. Blir rent ut sagt förbannad när företag inte har någon riktig standard eller någon förmåga eller vilja att följa den. Man tror ju att det enda man ska behöva oroa sig är storleken på pluggen.

    Min fru har tämligen trånga örongångar så de pluggar som tex följer med samsung-telefon funkar inte alls för henne, hon behöver alltså ha typ utanpåliggande lurar istället. Det här betyder ju att man får chansa vilt varje gång man köper hörlurar och hoppas på att de passar.
     
  10. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är ju bara problem om man ska ha lurar med mic. Mina Koss Porta Pro fungerar utmärkt på Spican. Så om man ska lyssna på musik är det inga problem med lurar vad jag märkt.

    /J
     
  11. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    det är som sagt samsungs kontakt som är lite mysko designat (om det har med mikrofonen att göra tror jag). jag har försökt använda spicans lurar i en annan mp3 spelare och det är ingen höjdare direkt
     
  12. pettson

    pettson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nån som vet var man kan köpa samsungoriginal-lurar? tjejens har gått sönder och mytrendyphone hade på sin sida ett par märkta spica men när vi fick hem dem så visade de sig vara till samsung jet. Har väntat 2v fortfarande på reklamation ifrån deras kundkontakt.
     
  13. fidde66

    fidde66 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag kör vanlig 3,5mm kontakt till stereon hemma. Funkar klockrent. kanske iPhone som har en lite speciell kontakt
     
  14. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Låt mig fråga dig en sak: VAD FAN BYTTE DU TILL EN SPICA FÖR!?
    Om du nu likaså körde iPhone så borde du i alla fall ha köpt dig en Galaxy S eller en Desire. :P

    EDIT: Du äger tydligen en Desire.. (facepalm)