Problem: Hörlurar Ljudutgången S4? Ljudkvalitet, prassel?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av GATUPLAN, 9 maj 2013.

1. Stoffiss

Stoffiss Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har inget problem med min telefon och det är en I9505:a

Använder mina urbanears och det låter underbart!

Last edited: 18 maj 2013
  2. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Har inga som helst problem med "prassel" och jag har inga billiga skithörlurar heller... Jag vill påstå att jag har exemplariskt ljud!

Skickat från min GT-I9505

3. GATUPLAN

GATUPLAN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Byt din HTC mot en mp3-spelare så går du back några tusenlappar till!

4. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Prova koppla in SIV i bilens aux så ska ni få höra på oljud.
    Låter illa som tusan för mig i min 9-3.
    Där finns väl inga ohm att prata om, eller?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

5. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 567

MINA ENHETER

Kopplade in min S4 till Kenwood-stereon i bilen. Låter hur bra som helst där också. Rent och klart ljud.

6. GATUPLAN

GATUPLAN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Ärligt talat, jag har startat den tråden och håller med att problemet finns, MEN att hela S4 ska nu kallas för kass...att man måste byta telefonen...att Samsung medvetet gör sig okompatibel och blabla...?
    Samsung har ganska klar politik med OS, microSD, microUSB, mjukvaran som inte begränsar kommunikation med andra telefoner eller filer eller upplösning och format, förhandlar inte ner garanti( 2år till 1år), bojkottar inte dagens måste som google, youtube, nej ingen sektdiktatur här...
    Fortsätt själva, lista är lång...
    Ska jag återgå till en konkurrent som har sådana problem bara för att det finns mjukvaruproblem på en nylanserad lur?
    Dessutom har jag en stor erfarenhet med film inspelningar med Galaxy där ljudet är skitbra. Så det finns riktigt bra potential till bra ljud även i hörlärarutgången...

Jag hoppas att Samsung lyssnar och gör allt i sin makt förr att fixa det problemet. Jag har själv köpt tre par (eller 4, en till tjejen) BassBuds och är besviken att det kommer missljud. Men man måste vara realistisk och ärlig, S4 är den absolut bästa luren på marknaden och vi ska inte gnälla för mycket.

7. Knugen1

Knugen1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

I det här fallet anser jag det är berättigat tyvärr, att kalla telefonen "kass".
    Ljudproblematiken är så pass omfattande att det betydligt begränsar användningen, om man inte har "rätt" hörlurar(hög impendans).
    Särskilt idag, när det är så pass vanligt att konsumenter inhandlar tredjeparts hörlurar för en bättre musikupplevelse. Majoriteten av dessa hörlurar har en lägre impendans.

Telefonen har även problem med Wifi-anslutningen med ett flertal vanliga standarder. Det är ett annat fel och hör inte till denna problematik, men det är också så pass omfattande att det bidrar mycket till telefonens kass-faktor.

8. Santy_8

Santy_8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Idag när jag var och promenerade och lyssnade på musik märkte jag att mina hörlurar prasslar med S4... Mina Ultimate Ears Triplefi 10 har impedans på 32 enligt prisjakt och läste i tråden att folk har problem med hörlurar som har lägre impedans än ca 15. Hur kommer det sig att jag också har det problemet då?

Länkar mina hörlurar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=454798

9. Kanel

Kanel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag har inga problem med generellt brus med någon av de fyra olika lurar jag testat med, förutom när jag aktiverar EQ i Spotify. Då blir det alltid brus. Hoppas det är något som rättas till framöver.

10. danlar

danlar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Kollade impedanskurva på dina lurar och den verkar gå lite upp och ner. toppar på över 55 Ohm och dippar på under 9 Ohm

Se grafen här

Tänkte testa ett par olika lurar på en S4. Någon som har tips om specifik musik där det märks mest/lättast?

Santy_8 gillar detta.
  11. ohlleeson

ohlleeson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sail - awolnation
    Some chords - deadmau5
    Nitroglycerin - movits

Dessa finner jag vara värst för mina nocs ns400...

Hittar du in ear lurar dom låter perfekt med dessa låtar hojta högt! :P

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

12. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    För att höra detta "prassel" med dessa låtar bäst;
    Skall man ha någon speciell musikspelare?
    Skall man spela på hög, mellan eller låg ljudnivå?

Jag är intresserad över detta och tänkte se om jag lyckas skapa detta på min S4.

13. ohlleeson

ohlleeson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lyssnar via spotify med EQ avstängd, prasslar på de högre volymerna till och från... Dock låter de kanon bra i mina AKG 518le lurar så ja e rätt nöjd ändå :D får la använda originalskiten när jag måste ha in ear :P

14. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Hm. Jag använder inte spotify :ehm:

15. Pa67

Pa67 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag upptäckte inte det här felet direkt utan när jag var ute på en promenad och lyssnade med lurar. Jag var inte ens uppe i 50% volym tror jag.

Jag har nyligen kontaktat Samsungs support tre gånger, två gånger på mejl och en gång chatt. De vet inget om det här felet och jag får ingen bra känsla av deras support.

De har klart sagt att medföljande lurar fungerar och att det inte är fel på mobilen så länge de lurarna fungerar.

När jag chattade fick jag något bättre bemötande där killen sa att det visst ska gå att använda separata hörlurar. Hans tips var fabriksåterställning och om inte det hjälpte så var det fel på "ljudporten" (antar att han menade 3,5 mm jacket). Jag har inte gjort någon fabriksåterställning eftersom det inte lär hjälpa. Jag kommer inte heller att lämna in min för någon byte av "ljudport".

Jag har läst i utländska forum att folk lämnat in och fått hela moderkortet och displayen utbytt men det knastrar ändå. Det här felet kommer från fabrik så att säga.

Jag har även skickat frågor till supporten och frågar bl a vad man ska tänka på när man väljer lurar till S4. Då fick jag svar att man ska välja LÅG impedans (ohm). Det är ju det som gör att felet uppstår, att man har låg impedans. Jag frågade också om de visste om det här felet och fick svar att de inte visste något men att de skulle undersöka saken.

Det som händer är att impedansen ändras med frekvensen. Har man ett par hörlurar som har 16 ohm så kan de gå ner långt under det under vissa förutsättningar.

Felet har inget att göra med volymen. Det kan knastra på volym 5-7 eller 11 eller 14-15.

Har man hörlursförstärkare lär det inte vara något problem, då ska alla hörlurar fungera. Vad jag vet är det heller inget problem att koppla med AUX- kabel till en stereo.

Har man "Adapt sound" igång förvärras problemet tycker jag. Adapt sound är till en början bra men i mitt tycke är det ungefär som en loudness- kontroll och i längden låter det bättre utan.

Det hjälper inte att använda någon annan spelare.

Problemet är att knaster kan höras även med billigare hörlurar som har impedans 16 ohm och går under det under vissa förutsättningar.

Mina hörlurar (16 ohm) som är drabbade mer eller mindre:

Yamaha EPH-100 (mycket knaster från ca 7 och upp till 15 i volym)
    Jays A-Jays One+ (knastrar ganska mycket)
    SoundMagic E10 (knastar endast på de högsta volymerna där man sällan/aldrig lyssnar)

Jag är mycket besviken över det här felet men kommer förmodligen inte att göra något åt det. Det är mycket svagt av Samsung att inte ha support för de flesta in-ear hörlurar. Jag är också besviken över den undermåliga supporten från Samsung. De kommer med olika besked.

Kontaktade tidningen Mobil och tipsade om det här men de har inte gjort någon artikel om det vad jag sett.

Om man bortser från knastret så tycker jag att ljudkvaliteten är mycket bra från S4, snudd på bättre än med S3. Galaxy S3 fungerade utan knaster så jag vet inte vad de ändrat till S4.

Tips på bra in-ear hörlurar som ska funka med S4 (ej provat utan går efter ohm-talet):

Philips Fidelio S1 och S2. Kostar 800 respektive 1 300 kr. Nyutkomna och båda har fått bra kritik. S1 fick bäst i test i Ljud och Bild. Det är in-ear med svarsknapp och platt kabel. Fidelio S1 har 32 ohm (ska funka) och S2 har 22 ohm (bör funka utan problem den också).

Ett fåtal hörlurar kan säkert knastra även om impedansen ligger långt över 20 ohm som verkar vara någon sorts rekommendation. Ett tips är väl att försöka läsa innan köp hur lågt impedansen kan gå.

16. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
  17. Pa67

Pa67 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag upptäckte inte det här felet direkt utan när jag var ute på en promenad och lyssnade med lurar. Jag var inte ens uppe i 50% volym tror jag.

Jag har nyligen kontaktat Samsungs support tre gånger, två gånger på mejl och en gång chatt. De vet inget om det här felet och jag får ingen bra känsla av deras support.

De har klart sagt att medföljande lurar fungerar och att det inte är fel på mobilen så länge de lurarna fungerar.

När jag chattade fick jag något bättre bemötande där killen sa att det visst ska gå att använda separata hörlurar. Hans tips var fabriksåterställning och om inte det hjälpte så var det fel på "ljudporten" (antar att han menade 3,5 mm jacket). Jag har inte gjort någon fabriksåterställning eftersom det inte lär hjälpa. Jag kommer inte heller att lämna in min för någon byte av "ljudport".

Jag har läst i utländska forum att folk lämnat in och fått hela moderkortet och displayen utbytt men det knastrar ändå. Det här felet kommer från fabrik så att säga.

Jag har även skickat frågor till supporten och frågar bl a vad man ska tänka på när man väljer lurar till S4. Då fick jag svar att man ska välja LÅG impedans (ohm). Det är ju det som gör att felet uppstår, att man har låg impedans. Jag frågade också om de visste om det här felet och fick svar att de inte visste något men att de skulle undersöka saken.

Det som händer är att impedansen ändras med frekvensen. Har man ett par hörlurar som har 16 ohm så kan de gå ner långt under det under vissa förutsättningar.

Felet har inget att göra med volymen. Det kan knastra på volym 5-7 eller 11 eller 14-15.

Har man hörlursförstärkare lär det inte vara något problem, då ska alla hörlurar fungera. Vad jag vet är det heller inget problem att koppla med AUX- kabel till en stereo.

Har man "Adapt sound" igång förvärras problemet tycker jag. Adapt sound är till en början bra men i mitt tycke är det ungefär som en loudness- kontroll och i längden låter det bättre utan.

Det hjälper inte att använda någon annan spelare.

Problemet är att knaster kan höras även med billigare hörlurar som har impedans 16 ohm och går under det under vissa förutsättningar.

Mina hörlurar (16 ohm) som är drabbade mer eller mindre:

Yamaha EPH-100 (mycket knaster från ca 7 och upp till 15 i volym)
    Jays A-Jays One+ (knastrar ganska mycket)
    SoundMagic E10 (knastar endast på de högsta volymerna där man sällan/aldrig lyssnar)

Jag är mycket besviken över det här felet men kommer förmodligen inte att göra något åt det. Det är mycket svagt av Samsung att inte ha support för de flesta in-ear hörlurar. Jag är också besviken över den undermåliga supporten från Samsung. De kommer med olika besked.

Kontaktade tidningen Mobil och tipsade om det här men de har inte gjort någon artikel om det vad jag sett.

Om man bortser från knastret så tycker jag att ljudkvaliteten är mycket bra från S4, snudd på bättre än med S3. Galaxy S3 fungerade utan knaster så jag vet inte vad de ändrat till S4.

Tips på bra in-ear hörlurar som ska funka med S4 (ej provat utan går efter ohm-talet):

Philips Fidelio S1 och S2. Kostar 800 respektive 1 300 kr. Nyutkomna och båda har fått bra kritik. S1 fick bäst i test i Ljud och Bild. Det är in-ear med svarsknapp och platt kabel. Fidelio S1 har 32 ohm (ska funka) och S2 har 22 ohm (bör funka utan problem den också).

Ett fåtal hörlurar kan säkert knastra även om impedansen ligger långt över 20 ohm som verkar vara någon sorts rekommendation. Ett tips är väl att försöka läsa innan köp hur lågt impedansen kan gå.

18. Pa67

Pa67 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad jag förstått har väl både volymen OCH frekvensen betydelse. Det kan knastra på t ex volym 7 (av 15) med vissa hörlurar. Men vissa hörlurar knastrar bara på de allra högsta volymerna.

Enligt mitt test knastrar SoundMagic E10 endast på volym 12-15 och då är det så högt att det gör ont i öronen. Yamaha EPH-100 som jag också äger har problem med knaster från ca 6-7 och hela vägen upp till 15. Mina tester är utan Adapt sound. Med funktionen aktiverad börjar det knastra på lägre volymer med t ex SoundMagic E10.
    .

Davil gillar detta.
  19. PatrikDroid

PatrikDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Jag kör med AKG Q460 som har 32 ohm. Funkar skitbra som tur är för mig :)

20. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Tack för ditt svar.

Jag använder Sennheiser CX400 och med dessa har jag inte hört några konstigheter när jag lyssnar med Poweramp eller doods music streamer och är nöjd med ljudet.

Men man blir ju nyfiken när flera skriver om detta knaster och skulle därför vilja försöka "skapa" problemet :)