Problem: Hörlurar Ljudutgången S4? Ljudkvalitet, prassel?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av GATUPLAN, 9 maj 2013.

1. Pa67

Pa67 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det ska finnas några ljudfiler med olika frekvenser att ladda ner där man ska kunna testa om felet uppkommer.

Här kan du "Davil" och andra intresserade ladda ner några testfiler en bit ner på sidan. Läs info innan du testar:

http://www.jensign.com/S4Distortion/

Jag har själv inte provat.

Om CX400 håller sig runt 16 ohm genom alla frekvenser så ska du inte kunna skapa felet. Har man problem med sina hörlurar så märker man det omgående utan något speciellt test.

Det här är felet är en stor blunder av Samsung. OK, man kanske inte kan kräva att de mest extrema in-ear lurarna ska fungera men att vanliga in-ear som Jays och liknande billiga ska fungera, det kan man faktiskt begära. I alla fall av ett jätteföretag som Samsung. Klarar HTC och LG och andra märken av det så ska Samsung klara det.

Visst, de marknadsför den inte som en produkt riktad mot audiofiler/ljudfantaster men väldigt många använder separata hörlurar av olika märken och prisklass. Det borde Samsung veta.

Last edited: 25 maj 2013
  2. ohlleeson

ohlleeson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läste på xda att den nya uppdateringen som släpptes i tyskland nu i helgen verkar ha löst prasslet i hörlurarna :D hoppas innerligt detta stämmer så nu får man ivrigt vänta på ota uppdateringen ska komma hit :D

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

3. Sandis

Sandis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
    Stämmer bra, har flashat in MEA och knäppandet är helt borta i mina NOCS 400 :cool:
    Problemet var alltså mjukvarurelaterat precis som jag misstänkte.

4. ohlleeson

ohlleeson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

FAn att ja gav bort mina till bruden :P aja! får bli att köpa
    nya :) gött att det var mjukvarufel !!:D

5. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag är glad för Er alla att detta ljudproblem har löst sig eller kommer lösas inom kort.
    Det var för jäkligt problem för mig. Fick DOA 2 gånger S4:an och sen sålde jag den på Blocket med 1500 spänn i förlust pga av just detta problem och övergav den till Htc one

CONGRATULATION säger jag bara till Er alla som blivit drabbade !!

6. GATUPLAN

GATUPLAN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Tja...jag har också misstänkt att det hängde på mjukvaran...
    Men vad och hur gjorde du...? Det funkar nu vad jag förstår?
    Som sagt har tre par BassBuds som jag gärna vill att dem ska funka på min S4!

TACK!

7. GATUPLAN

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

FÖRESTEN!
    Jag har fått den adaptern som BassBuds skickade gratis hem till mig. Men fan ljudet blir totalt förstört med den. Volymen är riktigt låg, vokalen hörs knappt, typ som ”under vatten”, alltså den adaptern förstör alla register... BassBuds måste missuppfattat problemet, trots jag sagt att det måste vara impedans som spökar... och att jag har en Galaxy S4.

De ”kände igen” problemet och skickade något som jag enbart vet vilken soptunna det ska in!

8. Sandis

Sandis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
    Flashade in uppdateringen XXUBMEA som släppts i Tyskland, den borde släppas i Sverige inom en månad om man inte vill flasha den.
    Alla missljud(knäppande) ja tidigare hörde med mina NOCS NS400u är nu helt borta ja :)

9. GATUPLAN

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Hm...Tack!
    Hur flashar man det...? Är det svårt att göra det om man inte är så duktig på sånt...?
    Finns det några nackdelar med att flasha tyska uppdateringar i stället för att köra svenska...?

Jag vill gärna fixa det nu eftersom jag ska på jääääätte lång semester om några veckor...
    Jag är också sugen på att lyssna på mina BassBuds...

Tack!

10. yeppeyump

yeppeyump Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag har ett starkt surrande ljud i mina lurar OM laddaren är inkopplad och skärmen släckt, och volymen låg / lägsta.

Någon mer?

Kan tillägga att om jag stoppar luren i min ladddocka så surrar det inte, trots att laddaren är samma. Dockan är ju egentligen bara en genomföring av micro USB kontakten. Jag har inte hunnit testa med fler lurar

Last edited: 13 jun 2013
  11. Sandis

Sandis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
    Nackdelen med att flasha firmware med annan CSC är bl.a. att 4G och wifi kan sluta fungera, så var det iaf för mig... Går såklart att fixa men om du inte har flashat något förut skulle ja rekommendera att du väntar på att samsung släpper uppdateringen i Sverige. Tre-brandade lurar fick ju tydligen den i natt så kan inte vara långt kvar... :)

12. yeppeyump

yeppeyump Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Uppdaterar mig själv:
    Får bara surr med orginalladdaren, och testat med flerar hörlurar.

Någon som har lust att testa med orginalladdaren och höra efter surr på låg volym samt skärmen av?

13. GATUPLAN

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Tack!

...De tre-brandade lurar som fick uppdateringar...här i Sverige? Vilka?
    Jag köpte min utan abonnemang, men hoppas att de inte prioriterar annat...

Mvh

14. Sandis

Sandis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
  15. FuckVlingo

FuckVlingo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag lider med och åt dig!

16. GATUPLAN

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Någon som har obrandad S4 och fått uppdateringar som löste hörlurars ljudutgång problemet?
    Vilka förändringar märker du?

Jag hoppas på att det inte dröjer länge tills folk börjar få dem efterlängtade uppdateringar...

17. Stoffiss

Stoffiss Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Den har inte släppts i norden för obrandade telefoner men många källor påstår att ljudproblemen nu är borta och att det bara var ett mjukvaruproblem :) Inget sprak längre alltså! :D

18. Sharkware

Sharkware Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    iPhone 6 S
    Platta:
    Google Nexus 7
    Platta 2:
    ASUS A-510
    LoL! o_O
    Underbart när folk som uppenbart inte har någon aning uttrycker sig i sakfrågor!
    Impedansen har INGET med ljudkvliten att göra, beror helt och hållet på elementen som tillverkaren använder (och andra småsaker också). Av impedansen kan du utläsa hur lätt/svår-drivna hörlurarna är, alltså hur många Ohm förstärkaren behöver leverera för att kunna driva dina lurar. Att morderna lurar har lägre Ohmtal beror på att bärbara enheter har klenare förstärkare samt att man vill uppnå bättre batteritider.
    Skall du generalisera så är det snarare så att lurar med högre impedans är bättre, eftersom de är byggda att användas med din förstärkare hemma och därför riktar sig mot en annan marknad (men nu generaliserar jag också)
    Du kan möjligtvis i vissa fall få ut LÄGRE ljud om luren är tungdriven, men detta beror även på något som kallas "Sensitiviy". Läs gärna på lite:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Headphones#Impedance

Det finns hundratals tillverkare och antagligen tusentals modeller. Att kräva att just DINA lurar skall fungera till telefonen är bara dumt, och en långt ifrån unik situation. Skräp in skräp ut är också en bra regel, köp kvalitetslurar, inte någonting som typ Bassbud! (tillverkare som inte ens i specen uppger impedanstal är sällan seriösa)

Tror visst Samsung bryr sig också och gör nog vad de kan för att hjälpa...

Har för övrigt följande lurar hemma, som alla funkar alldeles utmärkt:

Beyerdynamic Custom One Pro (favoritluren)
    Steelseries Siberia V2 (3 par)
    Sennheiser HD598
    AKG K540

19. GATUPLAN

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Vafan!
    Jag har från början trott på mjukvaruproblem. Om du kollar på mina inlägg så har jag skrivit mycket om Samsungs ljud potential vad det gäller inspelningar osv. Även om jag startat denna tråden, så tar jag fram S4-s andra viktiga egenskaper. Att folk förstorar detta problem och sen byter S4-an mot en annan lur är det riktigt dumt. Då kan vi skriva en lååååång lista typ varför deras nya lur är dålig om man jämför den mot S4. Vi kan skratta lite extra åt dem när Samsung fixat problemet med en uppdatering...
    Anledningen att jag nämner BassBuds är att jag redan köpt dem. Inte ett utan 3 par till mig själv och ett till tjejen. Jag har fått otroligt bra erbjudande så varför inte. Jag har hårdtestat BassBuds i min dator och studio utrusning och det var riktigt bra ljud också. Det är riktigt fin design, jag kunde välja färg mm till olika tillfälle osv.

De hörlurar du rekommenderar är onear och jag kör sådana i studion hela tiden när man spelar in gitarr, sjunger, mixar osv. Men när jag är på gymmet eller jobbet och vill diskret lyssna på musik då vill jag inte se ut som ”Musse Pigg”! Tänk en ordningsvakt med...

Som sagt S4 är den bästa luren, även om problemet inte skulle lösa sig MEN jag är övertygad att en uppdatering kommer och löser vårt ”lilla” problem.
    Man kan vara lite skeptisk mot butikerna eller Samsungsupport som vill bara ta in telefonerna på lagning eller byta ut telefoner även om man talar för dem att det är så på alla S4-or. De vill inte följa upp uppdateringar eller problemet i huvudtaget. Det får vi skriva och läsa här på forumet. Ibland lyssnar de inte alls på kunder utan bara vill att vi ska lämna in luren... vadå...vi ska bli utan telefon i flera veckor...vi vet ju redan att det inte kommer att hjälpa...men de har satt det i systemet och vi får mer hjälp på ett forum än på Support...

Men det löser sig!

Last edited: 19 jun 2013
  20. Kanel

Kanel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Uppgraderat till dagens MF5 men samma brus som tidigare om EQ aktiveras i Spotify. Fixar inte det bruset alltså. Använder Sennheiser CX400-2.