Hörlurar

Diskussion i 'Samsung' startad av Strv 74, 22 apr 2011.

  1. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skall iväg på en längre resa och tänkte lämna min iPod hemma och bara klara mig med Tabben. Så jag laddade över lite musik och tog fram mina hörlurar. Jag har en hel bunt lurar för olika apparater så jag tänkte prova mig fram till de som passade. Suck! Det var inte lätt.

    Jag började med att ta fram mina svindyra Bose brusreduceringslurar. Har inte använt dom på ett par år. Nu kom jag på varför. Allt blir tyst men de är så tungdrivna att det inte går att få full volym på varken tabben eller iPod. Tillbaka i lådan.

    Jag tog sedan fram tre olika Sennheiser lurar. Inte heller dessa gick att driva så att jag fick tillräcklig volym. Ok, jag vet att iPodden är strypt så att den inte skall kunna ge hörselskador men jag trodde Tabben gav mer uteffekt.

    Tog fram diverse pluppar från Sony och Jays. Jo de ger bra ljud men tyvärr har jag aldrig fått några av dem att sitta så bra att ljudet bli optimalt. Vill jag ha bästa ljud måste jag manuellt trycka in dessa i öronen och det blir lite löjligt efter några minuter...

    Tog fram mina AKG K420. Ljud i perfekt klass men hustru meddelade omedelbart att dessa fick jag inte använda. Varför då? Jo de sluter inte runt öronen så ljudet läcker ut och samtliga inom flera meter blir störda. På flygplanet kommer man att bli tokiga på mig fick jag reda på.

    Någon som kan rekommendera lurar som fyller dessa krav:
    - bra ljud och går att spela högt från Tabben
    - sluter tätt och är bekväma
    - ger inget ströljud utanför

    Trådlösa lurar verkar hägrande men får vad jag vet inte användas på flygplan. Någon som testat AKG K540?
     
  2. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Vad sägs om Audio technica ath m50? http://www.testfreaks.se/horlurar-headsets/audio-technica-ath-m50/
    Bra ljud, slutna så inget ljud kommer varken in eller ut, bekväma i alla fall för mig, och relativt billiga. Min galaxy s driver dem rätt så bra men då har jag aldrig använt dem utan voodoo sound som tar bort ljudspärren. Köpte nyss mitt andra ex för strax under 1000 kr inklusive frakt från USA.

    Fast om du är nöjd med dina bose varför inte bara köpa en förstärkare?
     
    Last edited: 22 apr 2011
  3. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Utmärkta råd

    Tack för ditt svar. Jag skall just till USA så jag kommer att titta efter dina lurar. Jag har en hörlursförstärkare till en av mina hifi - anläggningar eftersom just hörlursuttaget normalt inte är så bra. Jag visste inte att det fanns bärbara sådana. Har du några tipps på dessa?
     
  4. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag är ju ingen audiofil så jag nöjer mig med en cmoy amplifier. Ursprungligen designad av Chu Moy på headwize.com är cmoy förstärkaren som den numera kallas, relativt enkel att bygga själv. Guide finns här http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/ eller så kan du köpa en för ca 20$ på ebay http://shop.ebay.com/?_kw=cmoy&_ds=1&_fcid=192&_localstpos=&_stpos=&gbr=1. Observera att den inte är tillräckligt stark för att driva tex sennheiser hd600 och uppåt.

    Nu i efterhand minns jag att jag provade ath m50 i en mac affär här i Malmö. Fungerade utan problem i deras ipods. Tyvärr kostade de 2200 här så jag beställde från ebay istället.
     
  5. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Verkar som du föredrar utanpåliggande lurar, men om proppar ändå kan vara ett alternativ (kanske dessa passar bättre än de du testat tidigare) kan jag rekommendera Sony NC32NX med aktiv brusreducering:
    http://www.sony.se/product/hps-travel/mdr-nc32nx#pageType=Overview

    Blir väldigt tyst och skönt, buller dämpas och ljudet är bra enligt mitt tycke. Har använt mina i fyra år på många 10-timmarsflygningar samt dagligen på tåg/buss till och från jobbet tillsammans med MP3-spelare eller kopplad till min Hero.
     
  6. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tyvärr verkar det som om Sony NC32NX har utgått var jag än söker. Amazon listar dem som tillgängliga från en leverantör i Japan. Men jag hittade Sony MDR NC33 på en amerikansk site för J&R. Kanske en lillebror eller efterföljare. Verkar dock avsevärt billigare så man vet inte. Problemet med denna typ av lurar förutom passformen är att när man kommer till butiken får man sällan provlyssna då de är hårt inpackade och det återstår bara att köpa dom på vinst och förlust. Just med "pluppar" måste jag säga att jag för det mesta går med förlust.