Problem: Hörlursfail

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Duce, 19 jun 2013.

1. Duce

Duce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har i helgen bytt från iPhone till One och lagt en massa tid på att installera och få den att funka som det skall (exempelvis funkar inte kopplingen till varken BMW eller Audi av nyare modell som den skall från active sync på One med mindre än att man la in en app som översatte adressboken - problem jag inte stött på tidigare, men grymt att Bluetooth Phonebook fanns då).

Efter allt det pyssel som detta inneburit så började jag i veckan använda telefonen på jobbet dagtid bara för att upptäcka en episk miss som jag inte läst så mycket om på svenska forum (däremot en hel del på utländska dito).

Det går vad jag förstår (och HTC:s support intygar att de är så) helt enkelt inte att använda telefonen för vanligaste mest basala användningarna man kan tänka sig - nämligen svara via headsetet när man är ute och går med telefonen i fickan.

Jag märkte detta när jag jobbade på stan och hela tiden fick samtal som bröts efter att jag svarat.

Det visar sig att svarar man med knappen på luren låser tydligen telefonen upp sig utan att proximity sensorn går igång - med den självklara följden att samtalen bryts då den största knappen trycks in (avstängning). I stort sett lika illa är att telefonen lämnas öppen/öppnas när du lägger på.

Självklart tror man inte att detta kan vara sant, gå runt på stan och kolla hur många som snackar i telefon med telefonen i fickan. Samtal med supporten och letande på nätet tycks dock peka på att det inte bara är sant - det går inte heller att lösa. HTC:s tips var att lämna tillbaka luren.

Inte vad man vill höra efter att ha lagt timmar på att få den att funka som man vill. Som mångårig Appleanvändare är det ju inte utan att man förstår varför de har appeal - något som är ju fullständigt otänkbart på deras produkter - men i ärlighetens namn har jag haft telefoner av olika slag i minst 10 år där det funkat utan problem, som sagt mer basic användning har jag svårt att tänka mig.

Inte blir det bättre av att de levererar en lur där du inte utan tredjepartsleverantörers appar kan justera volymen (och det verkar inte fungera bra med appstöd heller enligt vad jag kunnat testa ut so far). Hur kan man missa det in this day and age? Återigen har man ju haft det på allt från gamla Ericsson till Nokias. Helt basic.

Uselt (om än inte lika epic misslyckande) är också att röstuppringningen inte fungerar och inte heller verkar gå att få igång. Jag skiter i Siri, men ringer ständigt från telefonen utan att behöva ta upp den från fickan genom att säga "Ring X Y" - något som funkat klockrent sedan minst iPhone4 (alltså långt innan Siri).

Nu går det plötsligt inte och ingen har kunnat visa på en vettig lösning so far.

Vad f*n har de tänkt på? Hela hörlursanvändningen är ju under precis all kritik i hela världen - och detta på vad man kallar en "flaggskeppsmodell"…

All avancerad användning faller ju rätt platt om man inte klarar det mest grundläggande som att svara i telefonen med luren i fickan. Trist.

2. GaletGult82

GaletGult82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har lärt mig att trycka på power-knappen i fickan så fort jag svarat med headseten. Att inte kunna justera volymen med headseten förstår jag för att det inte finns sådan knapp på den. Att skärmen hålls släckt när man svarar i headseten borde kunna fixas med en uppdatering, kan jag tycka.

3. _Richie_

_Richie_ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tror det är fel på ditt headset/lur samt att snubben på supporten måste ha varit angelägen om att få gå hem och bara höll med om vad du skrev. Jag går tio km varje dag efter jobb och lyssnar på musik samtidigt. Aldrig någonsin har det varit problem med att svara via headsetet.

4. Duce

Duce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Läs mitt inlägg igen så klarnar det nog, problemet är inte att svara i sig.

Dessutom kan du läsa det andra svaret, det är enligt mitt sätt att se det precis den typ av lösning av ett helt grundläggande problem (som denna skribent bekräftar) som inte är acceptabelt. Ta dock inte den andre respondentens eller mitt ord för saken - det finns beskrivet på många internationella forum och det är väldigt lätt att kolla själv.

Slutligen skrev jag inte till utan talade med supporten. Det var inte en kille, det var en tjej. Hon sprang hela tiden iväg och talade med en "expert" som bekräftade problemet och rådde mig att lämna tillbaka luren om jag hade behov att kunna svara i med telefonen i fickan.

Att det inte är mer ramaskri om en sån miss i helt grundläggande användning som funkat på telefoner i åratal (i kombination med övriga missar jag räknar upp) är ju väldigt märkligt och får mig nästan att oroa mig för att det ligger något i den gamla (som jag trodde helt oförtjänta) fördomen om att Android-användare inte jobbar utan bara leker med sina lurar.

bpl gillar detta.
  5. Duce

Duce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det går att justera även utan sån knapp via appar (håll inne för höjning/tryck håll inne för sänkning på en knapp via Jay's app exempelvis).

http://www.jays.se/android

Här är en annan lösning:

https://play.google.com/store/apps/...SwxLDEwOSwiY29tLmtvYmVyLmhlYWRzZXRidXR0b24iXQ..

Dock funkar inte någon av dem bra med One p g a Sense enligt vad jag kunnat utröna so far. Det är ju därför det är så trist att inte HTC sett till att dessa saker funkar med deras unika system med medlevererad hårdvara.

Problemet du belyser är ju är ju nämligen en bra poäng - att man är så usel från HTC:s sida att man inte istället skickar med en lur som HAR såna knappar och dessutom har stöd för den användningen i systemet.

Inte minst är det ju pinsamt när man faktiskt HAR i stort sett exakt samma lur i det utförandet. Varför i hela världen skickar man då inte med en sån med stöd för när konkurrenterna gör det om detta skall vara deras "flaggskepp"? Obegripligt och bortom uselt.

http://www.htc.com/www/accessories/htc-stereo-headphones/

Dock löser de hörlurarna ju inte det allvarligare problemet med att detta (från sidan ovan)...

"Three-button in-cable control makes it easy to play and pause your music, answer and end calls, and adjust volume. You can even skip forward and back without reaching for your phone."

...ändå inte gäller om man går och köper en sån lur eftersom det helt enkelt inte går att använda svarsfunktionen utan att "reach for your phone" vilket är som ett enda stort skämt 2013. Välkommen till Android antar jag...

Last edited: 20 jun 2013
  6. Xaviez

Xaviez Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Snälla säg att du kommer från 2010 i en DeLorean och har en Desire inte en One!!!
    Skämt åsido, detta fel upptäckte jag på min kära HTC Desire när den va HTCs flaggskepp. Jag ringde supporten, som inte bara lyssnade på mig utan att dom testade själva även och bekräftade att problemet fanns, tackade mig och bad mig rapportera det till HTC Devs på någon portal dom hade, varför dom inte kunde göra en intern rapportering fick jag inte svar på ><
    Nåja, jag kontaktade HTC Devs och rapporterade min upptäckt, även dom bekräftade att problemet fanns och tackade mig för min rapport samt att jag "helped improve HTC phones" blaha.
    Att det nu, några år senare, fortfarande är samma problem på deras senaste flaggskepp är fan mig ett stort jävla skämt!
    Jag som hade bestämt mig för att köpa en One i slutet av månaden, efter att ha kollat på otaliga recensioner, videor och forum, blev nu plötsligt ytterst tveksam till att köpa en.
    Fy fan HTC vad besviken jag blev på er nu!

(förlåt språket, jag blev på riktigt lite arg när jag läste detta, fast inte på OP ofc! :) )

7. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

+1 på den.

8. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Jag testade det här precis. Bad en kollega att ringa mig medan jag hade mina a-jays inkopplade.

Det OP skriver stämmer absolut INTE.

9. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Är det bara jag som inte fattar problemet?

"...helt enkelt inte att använda telefonen för vanligaste mest basala användningarna man kan tänka sig - nämligen svara via headsetet när man är ute och går med telefonen i fickan."

"Läs mitt inlägg igen så klarnar det nog, problemet är inte att svara i sig."

Går det inte svara på inkommande samtal via headsetets knapp med mobilen i fickan på HTC One?

Kan någon förtydliga. Det har gått på alla telefoner jag haft tidigare som haft headset.

10. Xaviez

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det han menar är att ifall du svarar med knappen på headsetet så låser du samtidigt upp telefonen och skärmen tänds, proximity sensorn som annars borde känna av att telefonen ligger i fickan struntar i det och telefonen ligger där öppen tills den igen släcks efter att ingen rört den på x antal sekunder (den tid som du satt upp att det ska ta innan telefonen låser sig själv).
    Problemet är då att ifall telefonen ligger i fickan med skärmen in mot låret, så kan låret ibland klicka på knapparna på skärmen, och den största knappen som du högst sannolikt kommer träffa är just "avsluta samtal" knappen.
    Detta hände mig ofta på Desire och va en av anledningarna till att jag bytte tillbaks till iPhone.

Edit: Jag ser gärna att fler testar och återkommer med resultat, detta kommer avgöra ifall jag köper en One eller inte. Gravt fel imo.

11. Xaviez

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Juste, på Desire va det även problem att den gjorde samma sak när man lade på samtal via knappen, vilket ledde till ett antal fickuppringningar och annat, ni får gärna testa ifall även detta händer på eran One.

12. mangie

mangie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har inte testat än, men jag har flera gånger ringt upp folk "från fickan"... Denna tråd kan ju förklara en del av det problemet...

13. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Aha. Då är det solklart. Jag kommer ha flipcase i läder, så den kommer nog inte avbryta samtalet av misstag. Hoppas jag :)

14. _Richie_

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Går du med telefonen fastklistrad mot låret? Det blir inget ramaskri då det inte är många som upplever detta problem helt enkelt.

Och du får mig nästan att oroa mig för att det ligger något i den gamla (som jag trodde helt oförtjänta) fördomen om att hissen inte går hela vägen upp hos Apple användare.

15. Xaviez

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Testade precis på min arbetsnalle, Galaxy S3, och det är precis samma där, samtalsknapparna syns och kan användas även ifall jag täcker proximity sensor, ergo kan jag fimpa samtalet med låret ifall den ligger i fickan. Ifall man inte har något skärmlås (PIN, pattern etc) utan bara "swipe to unlock" så går telefonen även rakt till homescreen när samtalet avslutas, har man dock någon säkerhet inställd så behöver man låsa upp först och således kan man undvika att starta appar, fickringa andra, etc.
    Problemet verkar alltså inte vara begrensad till HTC One utan finns även på Galaxy S3.

16. wetblunt

wetblunt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Oavsett om man råkar ut för fenomenet eller ej så måste man ju ändå fastslå att detta är en grov jävla miss och rent ut sagt pinsamt.

Kör Android, aldrig kört Iphone.

17. Xaviez

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har ALLTID telefonen med skärmen in mot låret, och jag har upplevd detta problem MÅNGA gånger under tiden jag hade min Desire, så problemet är ett faktum även ifall du inte upplever det som ett problem.
    Att dom allra flesta inte vet att detta är ett problem, dom ser ju trots allt inte vad som händer i fickan utan att för dom så "bröts samtalet igen, v-f har du dålig mottagning eller för jag har full?". Alltså ett problem som inte är så lätt att upptäcka och det finns nog många som "lider av det" utan att veta om det.
    Sen är det ingen anledning att vara oförskämd, Apple och iPhone är bättre än Android på ett antal saker, precis som Android är bättre än iPhone på ett antal saker, och vad jag har upplevt så finns det precis lika många idioter som använder Android som iPhone ;)

18. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Den enda telefon jag vet där det finns anledning att tända skärmen om proximitysensorn är täckt är SGS4 (om man har "fönsterflipen"). Så jag håller helt med, det är en ganska svår miss.

Generell moderatornot (riktat till samtliga, men _Richie_ får en extra menande blick): Försök hålla god ton mot varandra.

19. _Richie_

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Haha, varför får jag en extra menande blick? Det var inte jag som tog upp en massa fördomssnack. Jag bara avslutade det :)

Men ja, jag har noterat blicken och ber om ursäkt ifall någon tog illa vid sig!

mickeko gillar detta.
  20. leobjorkman

leobjorkman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Jag håller med om att det är ganska dåligt gjort men kan man inte lösa det genom att ha skärmen utåt i fickan så kommer inte låret åt skärmen?

Skickat från min GT-N7100 med Tapatalk 4 Beta