Problem: Hörlursfail

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Duce, 19 jun 2013.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jo, men det är mer att kringgå problemet än att lösa det. Förutom övriga problem drar det ju också på batteriet i onödan och genererar värme, särskilt om man som jag brukar ställa upp timeouten från sekunder till minuter.

;)

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vad händer om du sätter en pinkod som skärmlås?

3. Duce

Duce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om man ringer mamma eller polarna så funkar ju den lösningen. Själv jobbar jag med luren i fickan på kostym (eller byxa om man är casual) och jag upptäckte ju problemet flera gånger under vanlig användning på stan i taxi etc (kanske kom säkerhetsbältet åt telefonen vad vet jag) under min första dags användning.

Att "chansa" och hoppas att man inte lägger på samtal för att man vänt telefonen utåt går liksom inte när man talar med kunder. Telefonen blir obrukbar med headset för telefoni helt enkelt.

Inte heller är det OK att telefonen även förblir öppen när du lägger på - eller att HTC gjort ett annat fel som gör att telefonen oförklarligt ringer upp senaste nummer om du trycker två gånger på knappen (något som i resten av världen betyder en låt bakåt i musikspelaren). Att detta går att lösa med trejepartsappars "HTC Redial Fix" är ju en tröst, men gör det inte mindre pinsamt eftersom lösningen är så primitiv (en dummy-kontakt läggs till i telefonens kontaktlista). Att det måste anses vara en bugg och inte en funktion är enligt mitt sätt att se det klarlagt när det inte finns något vettigt sätt att stänga av en så märklig funktion ens för utvecklare.

Återigen, det är helt enkelt inte OK och att något helt grundläggande som man kunnat göra på alla telefoner man haft sedan 90-talet inte längre går på grund av ett fatalt missförstånd av hur en produkt används. Hela hörlursanvändningen är ett enda stort jävla skämt från början till slut på denna lur - och det hade varit fallet även om telefonen kostat en femtedel av vad man nu tar!

Det är ju inte rocket science att se till att man kan styra låtar, svara i telefonen och justera volymen med hjälp av hörlurar direkt. Gå en sväng på stan så ser ni att det är så basic nivå ett användning som man kan tänka sig. Att då missa detta på ALLA punkter är verkligen episkt. Never mind att man inte heller kan röstringa vettigt vilket jag egentligen också ser som rätt grundläggande idag.

Nog känner man sig som en tidsresenär alltid (med hänvisning till tidigare svar) - 25 år bakåt i tiden typ.

Last edited: 20 jun 2013
  4. Duce

Duce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Problemet kvarstår, det var ju det första man testade.

5. Xaviez

Xaviez Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Problemet med att man kan råka lägga på samtal, pausa, stänga mic etc kvarstår, men man kommer åtminstone inte till homescreen när man har lagt på samtalet som man gör om man inte har någon lås.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 4 Beta

6. Duce

Duce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sant, det var den fördel man fick när man la in grafisk kod som jag körde, huvudproblemet blir dock kvar.

Ännu en glad överraskning fick jag när jag nyss sprang på stan. Var på väg in på ett möte så jag satte telefonen på ljudlös i förebyggande syfte och hade telefonen i fickan med radio på.

Plötsligt tystnade radion och man tänkte att något blivit fel - men då visar det sig att det är ett inkommande samtal. Ljudlös stänger alltså även av ringsignalen i lurarna - ridå...

Jag menar man kan överhuvudtaget inte ha funderat en sekund på att folk faktiskt kanske kommer använda telefonen med lurar. Inte heller har man tittat på hur självklart funktionellt ledande konkurrenter löst detta under decennier. Man frågar sig verkligen hur i hela helvete det kan vara möjligt i ett projekt av den här typen.

Riktigt nedslående är det ju dessutom att höra att det här är gamla problem från tidigare generationers telefoner som man tydligen känner till men struntar i/inte klarar att lösa. Inger ju inget hopp om att man skall kunna använda telefonen för normalt hörlursbruk under hela livscykeln. Bedrövligt rent ut sagt.

Att försöka blåsa om den med ren Android verkar ju vara enda hoppet (då ställer inte sense till det för tredjepartslösningar som verkar vara fallet nu).

7. Xaviez

Xaviez Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Mjo, detta är lite av Androids stora svacka, utvecklarna verkar inte sätta sig i användarstolen och tänka "vad händer ifall användaren gör så här?". Ett annat (ej trådrelaterad) exempel upplevde jag på min SGS2a, där man lagt till en smart funktion i larmappen som heter typ "pre-alarm", man kan alltså lägga in ett larm som börjar ringa några minuter innan "riktiga larmet", med en annan kanske softare rington etc. Smart va?
    Ja det vore ju det om det inte va så att huvudlarmet har stöd för Snooze, men ifall du råkar vakna av pre-larmet och klickar på telefonen så stänger du inte bara av pre-larmet utan även huvudlarmet! Detta försov jag mig på några gånger innan jag förstod vad som pågick! Men nog om andra telefoner...

Jag skulle inte vara så säker på att du löser alla dessa problem med att flasha custom/aosp ROM på telefonen, några kanske ja men inte alla.

8. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Har jag satt min telefon på ljudlös vill jag inte den skall ringa i lurarna heller. MEN då tycker jag inte radion skall tystna heller.

9. Duce

Duce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nää, hur man än tänker blir det ju ingen logik i den funktion de har nu. Och varför inte göra det valbart, det är väl det som är poängen med Android? Nu får man ju det sämsta av alla världar - usel/obefintlig funktion och ingen möjlighet att konfigurera eller lösa det!

Håller med skribenten ovan om att man inte verkar lagt 5 min på att fundera på detta ur ett användarperspektiv (och det är ju inte svårt att tänka sig scenarios - och om man inte kan det så finns ju konkurrenter som är erkänt bra på detta att benchmarka funktionen mot, a k a kopiera).

Jag trodde vid det här laget att Androidmarknaden var bra mycket mognare än att man kunde komma undan med grundläggande missar av den här typen på de mest påkostade modellerna.

10. Wafflez

Wafflez Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Men detta är väl inte HTC specifikt, hade samma sak på min xperia. Nu är jag så paranoid så jag måste kolla vem som ringer så tar upp telefonen om det ringer :-)

Sent from my HTC One using Tapatalk 4

11. Telefonmannen

Telefonmannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan man inte fixa det med Tasker?

EDIT: Testade, fungerar ej.

Last edited: 21 jun 2013
  12. Duce

Duce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

I så fall är det ju än mer beklämmande och än mindre chans att det blir fixat.

Hur kan det vara möjligt att inte användarna blir galna över detta? Känns ju så fruktansvärt basic att man inte kan förstå att hela Android-community:n accepterar att såna missar lever kvar år ut och år in?!