Home Assistant, är det något för "vanligt folk", eller...?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 30 jul 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    På min mobil har jag Google Home / Assistant. Så, vid en tillfällighet upptäckte jag det här,
    https://www.youtube.com/channel/UC7...67hYaOE7XPhrrw3Rc2pTw2ZeWgMtxRlcezyB15FDZ_erE

    Har alltid trott att Home Assistant var en del av Google Home / Assistant, men ser på videon att det är en helt annan historia...

    Är det här något för "vanligt folk" som tycker om att experimentera lite på hobby nivå o_O, eller är det i all huvudsak för folk med kunskapsnivå på höjd med stratosfären :cool:?
     
  2. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Det är absolut för "vanligt folk", så länge man har intresse och ganska mycket tid att sätta sig in i det. Framförallt är det relativt billigt att prova på om det skulle visa sig att det inte var något för dig.
    På senare tid har det blivit mycket mer användarvänligt och inte lika mycket kod (om man nu inte vill det). Det finns även ett stort community där man kan få svar på det mesta.

    En stor fördel med Home assistant är att det går att kombinera så många olika standarder och protokoll. Du är t.ex. inte låst till att enbart använda enheter Zigbee

    Min sambo var lite skeptisk och gnällde i början på att det tog upp mycket tid. Men när vi nyligen flyttade så gnällde hon istället på att det tog lång tid innan jag fick igång allt i nya lägenheten :)
     
    Last edited: 30 jul 2020
    bernard och geobjork gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har ett hat-kärleks förhållande till Home Assistant. Jag kan inte bestämma mig för om jag älskar det eller avskyr det. Jag har kört HA i c:a fyra månader nu.

    Fördelen är att praktiskt taget allt går att göra. Och vad du än kommer på för automatisering du vill göra så har någon annan gjort det före dig och det går att googla fram exempel.

    Nackdelen är att det är stort, komplicerat och inte alls intuitivt. Det tar tid att förstå hur man ska göra saker. Och i mitt fall har det blivit en hel del yaml-hackande för att få till det. Man kan säga att det är antingen eller. Antingen hittar HA själv dina prylar och erbjuder sig att konfigurera upp dem. Då går det enkelt. Eller också måste du lägga in grejerna för hand och då får du googla och läsa på i timmar.

    Sedan kommer det uppdateringar stup i kvarten och det är alltid ovisst om de kommer att fungera eller om burken slutar fungera. En gång har jag fått göra total ominstallation p.g.a. en uppdatering. Uppdateringarna är skumma på så vis att man kan prova att köra in en uppdatering tre gånger utan att det går. Sedan plötsligt den fjärde gången går det bra utan att man har ändrat på något. Det är lite Windows över det hela.

    I mitt tycke är nog inte HA speciellt tillgängligt för "vanligt folk". Nörd-faktorn är ganska hög och det krävs en hel del research för att få till det. Gränssnittet är inte speciellt intuitivt och det är svårt att klura ut hur man gör saker. Uppsidan är som sagt att det finns praktiskt taget inga gränser för vad som går att göra. På det stora hela är HA alldeles för tungt om man bara vill styra lite lampor. Men det kan vara berättigat om man vill göra mer komplicerade saker. Man får ta det som en hobby att sitta och pilla med det. Det är inget man drar igång lite snabbt och sedan sköter sig självt.

    Mitt råd om man börja med HA är att göra backup ofta. För det är lätt att man strular till det eller att burken slutar fungera vid en uppgradering.
     
    milky81, jogge, geobjork och 2 andra gillar detta.
  4. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Har du sett att det finns en addon som testar ens konfiguration med den nya versionen? Den varnar då för eventuella problem så man kan ändra i förväg.
     
    Bakken gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @frpl@frpl och @svenix@svenix Tackar er för konstruktiv utredning av min fråga. Precis vad jag sökte, fördelar och nackdelar med Home Assistant.

    Som det heter, "om kuren är värre än sjukdomen är det bättre att låta bli".
    I mitt fall rör det sig om en liten lägenhet, 45m², var jag styr fyra lampor, tre smartplugs, en Nest Hub och en Nest Mini. Mao en rätt så mild "sjukdom".
    Dock är det ju ganska roligt att leka lite med nya funktioner, men ungefär som jag misstänkete, något overkill båda i tid och energi som går åt att lära sig HA i förhållande till nyttan och nöjet.

    Btw, jag har blivit stor entusiast av Google Assistant Rutiner, och spenderar endel tid på att skapa och förbättra dessa. Har skapat sex olika, det tar lite tid att testa om kommandot fungerar, sen ändra och testa igen. Sen är mitt minne något uttorkad, så det är lite svårt att komma i håg vad man skall säga varje gång en ny rutin skall aktiveras, men ingen katastrof.
     
  6. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Det krävs nog att man ska tycka att det är kul och inte ha något emot att lösa problem (särskilt i början) för att det ska bli bra. Men på 45kvm kanske det är lite overkill :)
    När man väl har kommit in i det så är det däremot svårt att sluta. Möjligheterna är snudd på oändliga.

    Det var på tiden att Google släpper rutiner i Sverige. Funkar det bra nu?
     
    geobjork gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det funkar helmax. Det gäller bara att "konstruera" kommandon den fattar. I mitt fall är jag tvungen att köra något kommando på engelska. Har iofs engelska (US) som primär och svenska som sekundär talspråk till Assistant. Det svåraste är kommandon på svenska, där det är ett ord som är samma på engelska. Då blir det kaos.
     
    frpl gillar detta.
  8. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Kanske får ta och testa det igen! Senast jag försökte var det så halvfärdigt att man inte orkade. Byta språk och hålla på fram och tillbaka.
     
    geobjork gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det funkar som sagt bra när man ÄNTLGEN får ställt in alla momenten och kommandon som man vill ha det. En liten grej att inte överse, få sekvensen på de olika momenten rätt, så en uppgift inte kommer i konflikt med en annan. Det är egen inställning för det.

    Sen får man nog laborera lite med kommandon ibland. I en rutin har jag fem olika moment som skall utföras. Då ställer jag först in tre som redan är fördefinerad i listan baserad på mina redan anslutna enheter. De funkar alltid. Så konstruerar jag nästa kommando som jag är tvungen att skriva in egendefinerat, och testar och eventuellt ändrar det tills det funkar, innan jag lägger in nästa. Här är det bättre med tålamod än frustration!

    En annan grej jag "plågas" lite med är att lägga in några dagliga påminnelser, (reminders), som jag vill Google Nest Mini skall påminna mig om med ett röstmeddelande. Får bara besked om att det är en påminnelse till Georg, + en notifikation på mobilen där det står skrivit vad det rör sig om. Jag vill bara ha ett röstmededelande på Mini:n, typ "Kom ihåg nyheterna på TV", inget annat, men nix!
     
    frpl och bernard gillar detta.
  10. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Det är precis för "vanligt" folk som Home Assistant utvecklas. Sen att det är lite uppförsbacke i början får man vara beredd på, det är trots allt ingen färdig produkt än utan utvecklas hela tiden. Gillar man hemautomation och att sammakoppla teknikprylar med varandra så bör man absolut sätta igång en server och testa lite.

    Är man osäker kan man kolla Dr zeuus och The Hookup på youtube för inspiration :)
     
    frpl gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Vi har nog något olika definition av "vanligt folk", men ok... :)

    Som det framgår av mitt toppinlägg så var det var just "Dr.Zzs" sin video,
    https://www.youtube.com/channel/UC7...67hYaOE7XPhrrw3Rc2pTw2ZeWgMtxRlcezyB15FDZ_erE
    som fick mig att undra om det var värd det för min del att spendera timmar på att gå i gång med HA. Fick en bra analys av båda @frpl@frpl och @svenix@svenix, och förstod att i mitt fall är det inte värd det.

    Sen om man tar en titt på de fem-sex första minuten av "The Hook Up" sin video, så förstår man (jag) nog att HA inte är för vanliga "vanligt folk". Han är mycket duktig, och styr 100 enheter med HA. Jag har nio, sju Deltaco och två Google Nest. Och det blir nog inga fler i mitt fall.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=sVqyDtEjudk


    Btw, för flera år sedan lade jag ned mycket tid på VirtualBox med dual OS av Windows/Linux. Linux var ingen höjdare tycker jag. Roligt, men nyttan var inte alls värd tiden det tog, och det är definitivt inte för "vanligt folk" på hobby nivå! Min uppfattning...;)
     
    Last edited: 6 aug 2020
  12. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Självfallet, tror man inser rätt fort (precis som du gjort) när man tittar på videon från The Hookup om det är något man vill pyssla med. Tid kommer att krävas, även om man är tekniskt lagd och förstår saker fort.

    Med "vanligt folk" menar jag att det inte är utvecklat för företag utan det är för svenssons som gillar att pyssla med teknik och tycker det är intressant :)

    Home Assistant är inte bara för att man vill göra sitt hem smart, det är för att man tycker det är roligt med utmaningen att lära sig saker samtidigt som man gör sitt hem smart.
     
    geobjork och frpl gillar detta.
  13. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Tillfredsställelsen av att äntligen få till en automation eller liknande efter en massa strul är inte dum. Oj, vad många gånger man har svurit och tänkt "nu skiter jag i det här" :D
     
    geobjork gillar detta.
  14. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Haha joo den är grymt njutbar! Men nu kör jag bara NodeRed, bara yaml om jag kan kopiera rakt av någon annan.

    Men har inget avancerat, bor bara i lgh än men letar hus, då kan det bli mer svordomar :D
     
    frpl gillar detta.