Fråga: Home assistant + Broadlink RM Pro + Panasonic luftvärmepump

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av thr, 21 jan 2019.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har en luftvärmepump som jag vill kunna styra med min Broadlink RM Pro via Home assistant men jag har några problem.

    Först och främst, är det nån som vet om originalfjärren (som går via IR) skickar enskilda kommandon (on/off, temp upp/ner osv) eller om allt skickas om i en klump varje gång? Dvs kopierar jag signalen för "temp upp", får jag även med kommandot för alla andra inställningar? Om jag ändrar något via Broadlink och sen justerar med fjärren, återställs alla inställningar som fjärren har då? När jag testar så verkar den skicka med allt i varje kommando, men det är lite svårt att bekräfta det.
    Om den skickar med alla kommandon i en klump, går det att dela upp dom eller får jag helt enkelt göra en massa "presets" innehållandes alla inställningar, som jag skickar ut från HA? Inte optimalt, men det duger för mina behov.

    Min andra fundering: i Home assistant har jag lagt till Broadlink och går jag till tjänster så kan jag även lära HA kommandon från en fjärr och skicka iväg kommandon. Men hur får jag in nån form av knappar i gränssnittet? Just nu ser jag bara att Broadlink existerar i tjänster.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nu har inte jag en Broadlink så jag har inte hands on-erfarenhet utav dessa. Men vad jag kan utläsa från dokumentationen om HASS-integrering så måste du tydligen definiera switchar med namn och vilken IR-kod de ska skicka, och du kan kalla på switch.broadlink_learn_command under utvecklingsalternativ för att snappa upp dessa koder under "states" som permanenta notifikationer.

    Broadlink RM Switch

    Alternativt så laddar du ner Broadlink Manager som de nämner längst ner i dokumentationen och läser ut koderna där och sen definierar switchar under broadlink-switchen för command_on (eller command_off om kommandot stänger av enheten).
     
  3. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Kan tänka mig att svar finns här.
    Home Assistant Community
     
  4. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har lagt in det här i configuration.yaml:
    switch:
    - platform: broadlink
    host: 192.168.1.61
    mac: '34:ea:34:c7:88:a7'
    timeout: 15
    type: "rm"
    friendly_name: "Broadlink (hall)"
    switches:
    test_a:
    friendly_name: "Test A"
    command_off: "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"
    command_on: "JgC8AXE6Dg8NLA0PDg8NDw4PDQ8ODw0PDg8ODw0PDg8NLA0PDg8NDw4PDQ8ODw0QDSwNLA0sDQ8ODw0sDQ8ODw0QDQ8ODw0PDg8NDw4PDQ8ODw0PDg8NEA0PDg8NDw4PDQ8ODw0PDg8NDw4PDQ8ODw4PDQ8ODw0PDisOKw4PDQ8ODw0QDQ8OAAFJcDsODg4sDQ8ODw0PDg8NDw4PDQ8ODw0PDg8NEA0sDQ8ODw0PDg8NDw4PDQ8OKw4sDSwNDw4PDSwNDw4PDQ8ODw0QDQ8ODw0PDg8NDw4PDQ8ODw0sDg4ODw4rDg8NDw4rDg8NDw4rDiwNDw4rDisODw0PDg8NDw4PDRANDw4PDQ8OKw4rDisODw0PDiwNLA0sDQ8ODw0sDSwNDw4PDg8NDw4PDQ8ODw0PDg8NDw4PDQ8ODw0QDSwNLA0sDQ8ODw0PDg8NEA0PDg8NDw4PDSwNLA0sDg4ODw4PDQ8ODw0PDg8NDw4PDQ8ODw0PDg8NEA0PDg8NDw4PDQ8ODw0PDg8NDw4rDg8NEA0PDg8NDw4PDBAODw0PDisOLA0PDg8NDw4PDQ8ODw0sDQ8ODw0sDisOKw4rDgANBQAAAAAAAAAAAAAAAA=="

    Men inget form av gränssnitt för Broadlink dyker upp i HA?

    Edit: en omstart av HA krävdes naturligtvis. Jag blir inte riktigt klok på när det räcker att ladda in konfigurationen på nytt eller när en omstart krävs...
    Nu har jag en switch som heter Test A och som går att slå av och på. Hur gör jag om jag vill ha fler möjligheter, tex öka temperaturen?
     
    Last edited: 21 jan 2019