Recension: Homtom ht17 600kr telefon med fingeravtrycksläsare o Marsmallow.

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av zaq, 23 jul 2016.

  1. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    En edit som behöver påpekas innan innan ni läser resten. Den finns nu i en pro version med 2 gb ram och 16 gb lagring för nästan samma pris. Det är den vanliga och inte pro som är provad i denna tråd.

    Undan för undan kommer jag komplettera denna tråd så att den blir hyfsat underlag för eventuella intresserade spekulanter.
    Är det en säker telefon till väldigt lågt pris så ska man nog läsa vidare. För första intrycket ger mersmak för utom när allt skulle igång samtidigt som alla uppdateringar skulle in. Det blev riktigt segt. Men nu en stund efter den fasen så förundras jag över allt den bjuder på. Fingeravtrycksläsaren är rentav den bästa jag haft om än bara något bättre än Nexus 6p som används till vardags. Den är väldigt snabb och tar och öppnar telefonen närmast hur slarvigt jag än trycker. Reaktionstiden från tryck till öppning är dock något långsammare, därav kan den kännas långsammare än den faktiskt är och tiden på 0,3 sekunder känns inte överdriven, De skulle bara lagt till att den öppnas en knapp sekund senare även om fingret inte är kvar på plattan.

    Skärmen har upplösningen 720/1280 och är en ganska vanlig budgetskärm. Betraktningsvinkeln är ganska bra, men det som stör när man vinklar skärmen är reflexer. Färgerna är neutrala, men kontraster och lyster uteblir som på dyrare telefoner. Något jag egentligen bara tänker på när jag har en annan telefon bredvid. Det är då först jag tänker, ah, där har de sparat ett par kronor. För utan något att jämföra med så ser bilderna riktigt vackra ut.

    Kameran är så klart inget under och bjuder på en Sony 8 megapixel som är interpolerad upp till 13megapixel (lite osäker här då det finns olika bud, kan vara 13 också). I dagsljus ger den ganska hyggliga bilder som helst inte ska visas uppförstorade i någon större utsträckning. Den har även problem med ljusstarka partier och motljus. Färgerna är ganska ok, men inte bäst. Grönt som är en svår färg blir rätt grå. Men jag kan få till hyfsade bilder under snälla omständigheter. Inställningarna är ganska luddiga och svåra att hitta om man vill dyka djupare in i kameran. Men videon har i alla fall eis, troligen digital? men det står inte något om det när man tar kort med huvudkameran, däremot finns antiskak på frontkameran?!? är den alltid på, på huvudkameran? Här är någon bild tagen med huvudkameran i förhoppningsvis full storlek. Sista bilden är tagen i mörker med endast fotolampan tänd.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Frontkameran är 2 megapixel och gör sitt jobb om du inte är ute efter perfekta selfien. Här under är ett exempel.

    [​IMG]

    En sak som de har glömt eller att det finns någonstans gömt är autorotera skärmen. Riktigt irriterande vid framför allt visning av bilder och youtube. Min första lösning på visning av youtubevideo kom av en slump. Jag tryckte på cardboardvisning och backade ett steg och plötsligt var bilden i liggande fullscreen. Kanske är det för att jag bytt till en launcher då jag vill ha en applåda? Nu installerade jag en app (screen rotation control) som roterar skärmen automatiskt så problemet är löst för min del. Men några större buggar har jag inte hittat än.

    Lite oväntat kom faktiskt en ota uppdatering som skulle förbättra wifi bland annat. Hade inte väntat mig något sånt alls i denna prisklassen. Men klart positivt.
    Blev tvungen att prova en benchmark på den och valde Geekbench 3. Den placerade sig någonstans nära Moto G 3 och Nexus 7 gen 2. Här är en screenshot.


    [​IMG]


    Den kör en 4 kärnig 64 bitars processor på 1,09 Ghz och har 920 mb i ram ut av sin 1 gb. Mali- T720 för den som får ut nått av det. Har inte kört ett helt test på batteriet än, men jag körde ut 70% i Geekbench 3 och då fick den lite drygt 6,5 timme. Det borde ge 9,5 timme på fullt batteri? och är ett ganska hyfsat resultat. Får väl återkomma med ett vettigt betyg senare.

    Ljudet ur högtalaren bak är ganska svagt, men fullt hörbart i vanlig miljö. Saknar en del bas och ger lite klockradiokänsla. Hörlursuttaget är inte heller det av högre klass. När jag lyssnar med mina Sennheiser momentum är lite luddigt ljud som kommer ut och saknar en hel del detaljer. Basen är svag och otydlig. Är väl därför de inte skickar med headset? Ska man ha ut något ljud så är det blåtand som gäller. Men den saknar även här mot de bästa som har aptX profil på bluetooth ljudet. Högre kommer nog inte denna telefon i ljud. Enbart godkänd till bruksljud, men då duger den bra.
    Ljudet under samtal var tydligt, kanske lite tunt men inte störande alls. En lite högre volym skulle vara önskvärt om miljön skulle bli störig. Men funkar bra under normala omständigheter.

    Lagringen på 8 gb känns lite klen, men stoppa in ett sd kort och formatera in det som intern lagring och telefonen har en akilleshäl mindre. Det skall hälst vara ett rätt snabbt sd kort om du vill inte vill att telefonen ska lagga för mycket. Appar kommer köras direkt från kortet. Jag tryckte i det långsammaste 2gb kortet jag hittade och den varnade direkt att mitt kort var skräp.

    Usb anslutningen på toppen känns som en udda lösning, men har i alla fall snabbladdning och funkar lika bra ändå. knapparna på sidan av plast ger också en skön tryckkänsla, Hemknappen som är kapacitiv sitter under skärmen och öppnar alla appar vid långtryck, där man lätt kan stänga alla appar som suger ramminne. Till höger sitter bakåt och vänster menyknappen.

    Under vanligt handhavande så reagerar jag på att appar ofta stängs ner även om jag har endast några igång. Så var det förr i min värd. Nu vill jag att allt ska gå väldigt fort och ser den som en enkel reservtelefon, eller för någon som inte är någon större brukare.

    Med följer laddare på 1000mah med lös sladd, silicone-skal samt ett skärmskydd av högre plastkvalitet, Antagligen eftersom skärmen inte är reptålig och av vanligare glas.

    Skulle jag rekommendera telefonen? Om fingeravtryck är avgörande och pengar saknas till en bättre. Men bättre kostar nog över 1000kr. Har du 1500kr så finns betydligt trevligare. Provade en Xiaomi redmi note 3, och visst är det en viss skillnad i speed och flyt. Men den är ju 3 gånger dyrare. Men för 600kr så är denna ht17 otroligt prisvärd och väldigt cool!
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 6 aug 2016
    _FJ_, Effect, Ducceman och 1 annan gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 509
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7