Hosta en wordpressblogg på egen url

Discussion in 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' started by ziggeferrum, Aug 19, 2012.

1. ziggeferrum

ziggeferrum Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Om det redan finns en liknande tråd, var snäll och länka den och admin eller moderator får gärna flytta tråden om denne anser att den sitter på fel ställe... Till frågan:

Enligt footern på sidan är bloggen byggd med wordpress. Jag undrar hur ni har gjort för att ändra url:en till en .se url, trots att wordpress vanligtvis endast stödjer .me, .com, .org och .net. Jag är tacksam på svar då jag länge läst eran blogg och nu har fått i uppgift att göra en åt en kompis.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

www.wordpress.org
    Ladda ner, ladda upp på ditt webhotell, din server eller vad du vill. Följ guiden hur du installerar och peka domänen korrekt mot webservern. Fixat och klart.

Exakta steg och möjligheten att skippa steg beror givetvis på hur infrastrukturen ser ut. Tex har vissa webhotell möjligheter att installera wordpress och kör du en egen server får du fixa mer själv.

ziggeferrum likes this.
  3. ziggeferrum

MINA ENHETER

Tack för svar

Kan man isåfall fortsätta att redigera hemsidan genom wordpress.com?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Det gör du oftast genom ex domänen.se/wp-admin.

Om det är en befintlig från wordpress.com borde du kolla upp http://en.support.wordpress.com/domain-mapping/ och då antar jag att du nämner det hela att köpa från wordpress själva för att det ska bli smidigt, finns lite andra möjligheter.

Är det en nyinstallation av wordpress eller en befintlig wordpress.com?

5. ziggeferrum

MINA ENHETER

Jag håller än så länge på att exprimentera, men då jag känner mig fördig vill jag gärna publicera sidan genom en .se url. Till exempel vill jag under kategorin nyhetern lägga till nyheter genom posts verktygen i wordpress.com, om det går. Det går självklart bra om detta går att göra på något annat relativt enkelt sätt, eftersom personen som ska få bloggen inte är så datorkunnig...

Last edited: Aug 19, 2012
  6. ziggeferrum

MINA ENHETER

En till fråga; hur mycket kostar detta, eller går det att lösa gratis?

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag har aldrig använt wordpress.com själv men däremot själv installerat wordpress så jag har ingen aning om post-verktyget. Men enkelt är det då med.

http://en.support.wordpress.com/domain-mapping/map-existing-domain/ Kostar, men det gör en domän också. De flesta seriösa webhotellen kostar också en slant. Du kan alltid testa köra typ WAMP på din dator och installera wordpress och testa hur lätt det är, alternativt gratis-hosting som man kan googla sig till.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Läs på sidorna jag länkade? Där står priserna för wordpress.com tjänsterna. Det finns vissa domäner när du kan få den gratis men ofta är det reklam involverat etc. Google är din vän.

9. ziggeferrum

MINA ENHETER

Tack för all hjälp :) Jag försöker att lösa detta och frågar ytterligare om jag får problem.

10. Critical

Critical Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Man betalar för webbhotell och domän som Swedroid har gjort, man laddar därefter ner wordpress från deras webbsida och laddar upp bland sina filer via FTP. Att installera tar endast en minut.
    Tyvärr kommer du ej att hitta någon gratis .se eller .com domän då dessa kostar och ingen ger ut domäner gratis.

11. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Sen är ju inte domäner jättedyrt heller även om det inte är gratis. Jag har reggat mina .se-domäner via loopia och jag betalar 99 kr/år för varje domännamn, vilket är drygt 8 kr/mån.