HOWTO: Goldcard för 32A

Diskussion i 'Magic' startad av greyhound, 19 nov 2009.

  1. Davvan

    Davvan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Denna guide funkade perfekt för mig. Se mitt inlägg här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3887

    Nu till min fråga:
    Kan jag formatera mitt SD-kort nu eller måste det vara ett goldcard jämt?
    Jag flashade in recovery-RA-sapphire-v1.5.1H.img och RAv1.6.2H.
     
  2. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Du kan formatera ditt kort om du vill, jag har inte gjort det och märker inga problem. Jag vet inte om det är bra att göra det eller ej.
     
  3. theonlyix

    theonlyix Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har länge varit sugen på Donut med sense till min magic och man blir ju besviken som fasiken när man ser att HTC inte verkar släppa nån officiell uppdatering till den.

    MEN, det är synd att det ska vara så omständigt att roota sin magic...man blir inte direkt sugen på att göra det när man läser om problemen folk har med det.

    1. Vad finns det för för/nackdelar med att slänga in donut/sense på sin magic

    2. Vad finns det för program som kan backupa allt man har på tel och sedan kunna återställa det (tänker främst på applicationsarna och deras data)

    3. Är CM 100%, alltså har han med allt som finns med orginal och fungerar det

    4. Kommer market att funka. eller måste man köra marketenabler så man får full access.

    5. Kommer HTC att banna rootade telefoner?

    6. Garantin försvinner?
     
  4. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  5. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Gahhh... följde guiden, det verkar ha gått bra, men nu är android.process.media instabil och kraschar hela tiden.

    EDIT: Plus att alla Googleappar inklusive Market är borta.

    EDIT: Gahhh igen. Nu har jag flashat in Cyanogens senaste mod, men android.process.media är fortfarande instabil.

    Någon som vet vad som kan vara fel?
     
    Last edited: 13 dec 2009
  6. yohan12

    yohan12 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, tror jag fick likadant första uppstarten med CyanogenMod, sedan försvann det bara, har inte sett det igen.
     
  7. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag flashade tillbaks med HTC senaste uppdatering, så nu är jag back on ruta ett. Skit också.

    Nu är dock telefonen stabil igen. Det verkar som om något med den här Goldcardproceduren gör telefonen instabil. Någon som har tips på hur man kommer runt det?
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Med tanke på att SPL bara är en bootloader och helt oberoende av din ROM så borde den inte påverka stabiliteten. Låter snarare som att du glömt köra en wipe eller liknande vid byte av ROM.

    För Googles apps i CyanogenMod behöver du först flasha en standard HTC-rom och sedan direkt senaste CM utan att reboota mellan dem. Detta kopierar över Googles apps på ett lagligt sätt. Står tydligt i ROM:ens Wiki. :)
     
  9. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Gjorde allt det. Jag följde Goldcardguiden till punkt och pricka.

    Ett förtydligande: Googleappsen fanns i Cyanogenmodden. Det var efter Goldcardproceduren som googleappsen försvann. De kom tillbaks med Cyanogenmod. Men instabiliteten kvarstod.
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Saken är väl att folk som har problem med något tenderar att synas och höras mer än de som bara njuter av den snabbare och mer funktionella upplevelsen. :( Det är också väldigt enkelt om man inte bara installerat alla officiella uppdateringar utan att fundera på om man vill roota. Innan HTC släppte en uppdatering som flashade in en så kallad Perfect SPL så var Magic tvärt om en av de enklaste telefonerna att roota.

    1. Det finns ingen Donut med Sense. Donut i sig är dock klart snabbare än Cupcake över lag, speciellt CyanogenMod. I den senare finns ju en rad fler funktioner och en hel hög optimeringar, inklusive en del saker portade från Eclair.

    Nackdelen jag kan komma på är om man vill ha Sense. I vissa fall kan någon bugg dyka upp men den fixas snabbt i så fall.

    2. Finns en app som heter MyBackup Pro. Osäker på om den finns i svenska market dock eftersom den kostar pengar (finns trial). När du så helt byter rom bör du installera om dina apps i alla fall. Meddelanden och sådant kan man ju dock med fördel spara. När du väl har root är det betydligt enklare att backuppa vad som helst.

    3. Om man kör en Cupcake så kommer man förlora vissa HTC-specifika apps då de helt enkelt inte fungerar i Donut. Den app jag kan komma på är deras PDF Viewer. Deras virtuella tangentbord går dock att installera om man föredrar det. I övrigt ingår allt från Donut (inklusive Googles apps om man flashar på rätt sätt). Nya Maps, Google Goggles och andra nya Google-grejen fungerar ju också, till skillnad från i Cupcake.

    4. Market kommer att fungera som vanligt. Det är en nyare och bättre Market-klient dock. Market Enabler har man bara för att få tillgång till apps som kostar pengar eller de som inte finns i alla regioner.

    5. HTC har ingen anledning eller rätt att banna rootade telefoner. Man kan ju alltid gå tillbaka om man nu verkligen vill i så fall.

    6. Teoretiskt sätt försvinner garantin. I praktiken kan man ju dock flasha tillbaka original-ROM:en innan man lämnar in den. Då märks det ingen skillnad. Vet inte ens om de nekar folk som lämnar in rootade telefoner om det är ett uppenbart hårdvarufel.
     
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nja, Google-appsen finns inte i CyanogenMod. Det som finns är dock ett script som körs när man installerar den som tittar om den redan installerade ROM:en har kompatibla google-apps och i så fall integrerar dem korrekt. I versioner upp till 4.1.11.1 fanns de dock med men det var en cupcake-rom.

    Körde du en Wipe?
     
  12. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Japp jag körde en wipe. Som jag förstår det innebar proceduren att en ren HTC-rom installerades först, därpå ny kernel och Cyanogenmod.

    Men som sagt, problemen kom med Goldcard, inte Cyanogen.
     
  13. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu har jag gjort Goldcardproceduren från den här tråden en gång till. Samma bekymmer, telefonen är instabil.
     
  14. hening

    hening Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en fråga angående punkt 2 och installationen av SDK...
    Ska det installeras/packas upp på datorn eller på telefonen?
    Är det bara att köra SDK setup.exe?
    När jag kör den (för övrigt uppackad i enhet C: på datorn) får jag följande meddelande i refresh sources:
    Failed to fetch URL https://dl-ssl.google.com/android/repository/repository.xml, reason: dl-ssl.google.com

    Vad ska jag göra?
     
  15. NalydBob

    NalydBob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Punkt 12 i HOWTO

    Hej. Jag har en fundering på punkt 12 i HOWTO. Jag ska lägga filen på mitt goldcard. Hur då "lägga på" - är det så att det kommer att finnas ett bibliotek på mobilen som heter goldcard, och att jag ska lägga filen under detta bibliotek?
     
  16. NalydBob

    NalydBob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. Jag inser att jag inte klarar av att köra in goldcard, är inte tillräckligt tekniskt bevandrad tydligen. Får inte ens Android SDK att hitta mobilen i punkt 02 (har aldrig kört detta program tidigare). Någon som har möjlighet att hjälpa mig med detta mot en liten betalning? Dels lägga in goldcard, dels lägga cyanogenmod? Mot en liten ersättning, förstås. Jag bor i Spånga i Stockholm, tar gärna med mig datorn och mobilen till någon som kan hjälpa till och visa.

    Jag har:
    Sapphire PVT32A Ship S-ON H
    H8005-1.33.0014 (SAPP 10000)
    CPLD-R
    RADIO-3.22.23.18
    Sep 2 2009, 17:42:56
     
    Last edited: 19 dec 2009
  17. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    NalydBob: Jag kan hjälpa dig via MSN eller kanske fjärrstyra din dator :) Vet dock inte vilken dag jag har tid för det.
     
  18. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    hening: Packa upp filen på din dator och kör sedan setup.exe som finns i katalogen du packade upp till.
     
  19. Gojz

    Gojz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag får upp denna skiten nu, minns fan inte hur man skulle lösa detta :) Tips?:)
     
  20. choffe

    choffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    LG nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG nexus 5
    Hejsan!
    Känner mig ganska korkad nu men hur "navigerar" jag till "tools-katalogen i Android SDK"? ska jag skriva något i cmd eller?