HTC Desire eller Samsung Galaxy S?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Fractalogic, 30 aug 2010.

?

Vilken telefon hade du personligen valt?

  1. HTC Desire

    42,3%
  2. Samsung Galaxy S

    51,9%
  3. Annan Android telefon

    5,8%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag hoppas att det är okej att även jag startar en tråd om dessa Android telefoner.

    Jag har bokat en Samsung Galaxy S och den har kommit nu. HTC Desire kommer den 19 september var det sagt. Ska jag åka och hämta ut Samsung Galaxy S eller boka om till en HTC Desire? Vilken hade ni personligen valt och varför?

    Det som lockar mig till HTC är deras Sense UI, helt klart. Samt alla deras snygga widgets. HTC har hittills lanserat fler Android telefoner än Samsung och de har i regel mer att bjuda på än motsvarande Samsung modeller. Den här gången känns det dock som att Samsung har en modell med betydligt mer kompetent hårdvara. Men på mjukvarosidan så känns det som att jag har mer att önska från Samsung än från HTC.

    Sedan så är det sagt att kommande leverans av HTC Desire ska ha en SLCD (Super LCD) skärm istället för AMOLED (Active Matrix OLED). Det är något som jag oroar mig lite för eftersom jag har sett HTC Desire med AMOLED och jag är rädd att de kommande revisionerna utan AMOLED ska vara sämre.

    1. Om jag väljer Samsung Galaxy S, kan jag byta ut gränssnittet eller vad det heter så att det ser mer likt Sense UI?

    2. Kan ni ge mig tips på gränssnitt som liknar Sense UI?

    3. Kan jag hämta några widgets (fria eller kostnadsbelagda) som liknar de som finns på HTC telefoner?

    4. Vad mer kan jag byta ut på Galaxy S för att få den att likna HTC telefonerna mer?

    5. Kan man köpa widgets från HTC?

    Tack på förhand!
     
  2. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  3. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    1. Nej. Kanske med en root men det kommer ändå aldrig vara detsamma som HTC:s.

    2. Noll tips tyvärr. Gillar inte på Samsungs Touchwiz eftersom det är helt ologiskt, men smaken är som baken.

    3. Nej.

    4. Inget, eftersom HTC har ett unikt gränssnitt som (enl. mitt tycke) överträffar alla. Men här är det återigen smak och tycke. Vissa hävdar att det ska vara helt naket, alltså som hos Nexusen, medan andra tycker tvärtom.

    5. Nej.


    Ett tips: Istället för att få ett beslutsångest ska du kanske kasta ett öga på hur många utmärkelsen och positiva recensioner HTC Desire fått av alla IT-tidningar världen runt och hur många Samsung Galaxy S, som fick bara en 8:a av pryltidningen M3 senast. "Flaggskepp med missar" heter artikeln som du kan läsa här. Samma tidning gav i våras en fet 9:a till Desiren. Kanske inte konstigt att alla enheter säljer slut? :)
     
    Last edited: 30 aug 2010
  4. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    3. LauncherPro Plus har några widgets som är inspirerade av de i HTC Sense, nämligen: People, Bookmarks, Calendar och Messaging. Friend Stream kommer snart.
     
  5. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ja. Det finns så kallade Homesceen-replacements (eller Launchers) som är inspirerade av HTC Sense. GDE är ett exempel på en launcher där du kan ha ett sense-tema. Kostar dock några tior.

    http://www.cyrket.com/p/android/com.rogro.gde/

    Se ovan. Finns ett flertal andra launchers som stödjer teman, där de flesta brukar ha ett sense-inspirerat sådant.

    Det finns även en launcher kallad 'PandaHero Home' som kan vara värd att ta en titt på.

    http://www.cyrket.com/p/android/com.nd.android.panda.hero.home/

    Jadå. Det finns bland annat ett widget-pack som heter Beautiful Widgets, där klockan med väder finns med.

    launcher i första hand. Vill du gå längre än så, så kan du även roota telefonen för att lägga in en svart statusbar t.ex.

    Detta är tyvärr inte möjligt.



    [Edit] Det finns även ett moddat HTC-tangentbord från utveklaren jonasl. Hittas Här!

    ;)
     
    Last edited: 30 aug 2010
  6. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Desire med tanke på SGS dåliga mjukvara och GPS + ingen led blixt eller led notification.

    Och att Samsung är Samsung och de kmr aldrig göra bra mobiler.
     
  7. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag läste i denna tråd något om att Samsungen har en defekt GPS. Det var trådskaparen Itadruid som skrev det. Men det var ingen annan som instämde eller som dementerade det påståendet.

    Kan ni upplysa mig om problemet med GPS på Samsungen och finns det ens ett problem med den? Källa, tack? Då jag tänkt använda min nya telefon som navigator också så är det ganska vitalt att den har en GPS som fungerar.
     
  8. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Okej, jag insåg inte att du är samma person som skrev tråden jag länkade till i inlägget ovan. Så du anser att Samsungen har följande nackdelar.

    1. Dålig mjukvara
    2. Dålig GPS
    3. Ingen blixt
    4. Ingen LED notifikation

    Vad exakt menar du med dålig mjukvara? Menar du att den har ett annat gränssnitt än HTC telefoner och andra widgets än HTC telefoner? Eller vad?

    Var får du dålig GPS ifrån?

    Att den inte har någon blixt kan jag faktiskt leva med. Men det är en nackdel, helt klart. De kunde satt in en liten LED blixt billigt, men jag undrar om det inte var så att de inte fick plats med en i en så tunn telefon.

    Vad menas med LED notifikation?
     
  9. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Desire utan tvekan, bara skärmen som lockar till galaxy..

    Galaxy har helt förstörd mjukvara, även om telefonen har bra kraft så förstör mjukvaran och inte tar vara på något..

    Hela telefonen är värsta ripoff av iphone, med sjukt fult och jobbigt gränssnitt.

    Ingen led indikator, ingen blixt, mobilen känns som en plastbit..
     
  10. AndroidForTheApes

    AndroidForTheApes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Till er som stör sig på GPS:en så finns det faktiskt fix på detta och även lösningar på andra problem.

    Men detta är nog inte till alla.

    Det folk offast glömmer bort när det kommer till dessa telefoner är att det är mer en dator än telefon ni har köpt. Och det krävs faktiskt lite pill enligt min mening för och få den som man vill ha efter sitt egna tycke."
     
  11. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja, skärmen känns lockande hos Galaxy S, det kan jag hålla med. Speciellt med tanke på att det nu ryktas om att nästa leverans av HTC Desire till Sverige ska använda SLCD (Super LCD) istället för AMOLED (Active Matrix OLED). Som jag skrev innan så är det en sak som oroar mig, jag hade gärna sett åtminstone AMOLED om inte Super AMOLED på HTC Desire även om den har en mindre skärm än Galaxy.

    Får jag be dig att vara mer konkret? På vilket sätt har Galaxy S "förstörd mjukvara"? Och på vilket sätt tar den inte vara på något? Något av kraften i telefonen menar du? Bara så att jag vet vad du menar?

    Ja, den påminner mycket om iPhone både på utsidan och på insidan, det håller jag med om. Men på vilket sätt blir det ett "jobbigt" gränssnitt? Har du något exempel på det?

    Återigen, vad är en LED indikator som alla hakar upp sig på något så otroligt?

    Ja, precis, den saknar blixt och den känns lite plastig för att kosta så mycket.
     
  12. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Okej, vad är det du insinuerar på nu?

    Och vad är problemet med GPS:en på Galaxy S? Jag har fortfarande inte förstått problemet. Jag behöver inte veta något om en lösning på ett problem när jag inte ens känner till problemet.
     
  13. paccy

    paccy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Håller med till 100%, en del av grejjen är att man får tweaka lite, Att det inte finns någon "blixt" stör mig inte något nämnvärt då jag alltid har med mig min digitalkamera som bilderna blir bättre på ändå....

    Samsungens överlägsna hårdvara slår det mesta just nu, därför blev det den för mig...
     
  14. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Mjukvaran buggar mycket, mycket problem, segt, små saker som inte vill fungera. Sånt där som man stör sig på, men framför allt så är det utseendet som störde mig, inte bara mobilen känns plastigt, alla ikoner och utseende ser plastigt ut, börjar tänka på en leksaksmobil när jag ser den.

    Svårt att förklara, men desire känns mer "verklig" och välgjord än Galaxyn..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    LED indikatorn är den lilla lampan som finns uppe i hörnet på desire som blinkar/lyser när mobilen laddar eller du fått sms eller annan händelse. Du behöver alltså bara kolla om lampan lyser/blinkar för att veta om du borde kolla mobilen efter olästa sms osv..

    Galaxy är för plastig för sitt pris, tycker de tog i lite med priset faktiskt..


    EDIT: gillar bilder, här är indikatorn.. [​IMG]


    EDIT2: Här får du en länk med en ganska så bra artikel där de jämför iPhone4, galaxy s och desire. Läsvärt!

    HTC Desire vs iPhone 4 vs Samsung Galaxy S




    EDIT3: En sista bild..

    [​IMG]
     
    Last edited: 31 aug 2010
  15. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu har jag använt Google och läst bl.a. en tråd på Andoridforums.com om problemen med GPS på Galaxy S. De första inläggen är från juni månad, cirka 22 juni då jag tror att Galaxy S lanserades i England.

    Det jag förstått är att problemet endast berör enstaka exemplar av Galaxy S med Firmware version XXJF3 och eventuellt XXJF5 om jag minns det rätt. Dock så har några användare rapporterat att deras telefoner med XXJF5 som är snäppet högre version än XXJF3 fungerar normalt. Dessa påstås dock vara levererade från operatörerna själva, dvs. det är låsta exemplar från operatörerna medans de som säljs olåsta har version XXJF3.

    Samsung har också gått ut med ett pressmeddelande nu i augusti om att de ska släppa en fix för det problemet.
     
  16. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Stämmer det att Galaxy S saknar Flash stöd? Har den fått eller kommer den att få stöd för Flash vid en uppdatering?

    Varför hoppar texten i webbläsaren på HTC Desire när meddelandet om att sidan inte kan laddas visas där det saknas anslutning?
     
  17. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Flash kräver Android 2.2, alltså har inte SGS det nu, men det kommer.
     
  18. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hej

    Mjukvaran i SGS är så att menyerna laggar GPS funkar inte och visar fel hela tiden, ingen blixt i kameran och led notification är när man t.ex får sms eller samtal så indikerar mobilen det nu om man missat det vid t.ex en signal eller dylikt. Detta har inte SGS men Desire har det. Sen är den plastig och sen att samsung är snåla och inte lägger till en led blixt visar bara hur de är "villiga" att satsa på sina mobiler. Sen tro inte att du kmr få 2.2 uppdateringen snabbt. Lär dröja även om Samsung säger nu i september. De bara skitsnack
     
  19. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Okej, tillåt mig att kasta alla korten på bordet nu. Så här ligger det till.

    Igår kväll tog jag faktiskt hem en Samsung Galaxy S. Men jag hade världens beslutsångest både innan och efteråt. Jag burkar annars få beröm för att vara en beslutsam person. Men nu hade jag svårt att bestämma mig, kanske mer än någonsin tidigare. Det tror jag tyder bara på hur pass nära de här modellerna ligger varandra egentligen.

    Jag läste era kommentarer igår och jag bestämde mig för att sova på saken. Jag läste era kommentarer idag också och läste några tester och jämförelser, bl.a. den som en av er länkat till ovan och jag bestämde mig för att byta den mot en HTC Desire.

    Jag hade inte ens öppnat förpackningen till Samsung Galaxy S. Idag åkte jag och bytte den mot en HTC Desire. Nu får det fan vara nog, för nu bryr jag mig inte längre om för- och nackdelarna med den ena och den andra. Jag tänker inte byta mer mot någon annan modell, jag orkar inte. Jag ska använda den här HTC Desire tills en bättre modell dyker upp från någon av tillverkarna, det behöver inte ens vara HTC. Eller tills den själv ger upp och slutar fungera.

    Främsta anledningen till att jag bytta mot en HTC Desire var för att jag ville ha Sense UI, helt ärligt.

    I butiken hade jag världens tur alltså. Jag sa att "den här vill jag inte ha". Jag sa att "jag vill ha Desire oavsett hur länge jag får vänta". Säljaren knappade lite på sitt tangentbord och fick fram att det ska finnas 3 stycken Desire i lager. Men jag kollade på hyllorna och kunde inte se en enda faktiskt. Jag undrade om de var bokade och det kollade han upp, det var de inte. Han förklarade att de hade fått dessa 3 precis idag. Han gick och hämtade en, tog hand om min, jag tog min HTC Desire och åkte glad hemåt.

    Nu när jag tittar på förpackningen så står det följande under Display: 3.7-inch touch-sensitive screen. Betyder det att det är SLCD istället för AMOLED bildskärm i den?

    Säg nu att jag har kommit fram till ett klokt beslut! Jag behöver höra det, så att jag ska kunna sova lugnt i natt. ;)
     
    Last edited: 31 aug 2010
  20. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det är en bra val med tanke på att du får 2.2 också. Jag skulle personligen aldrig köpa en SGS, va väldigt nära att göra det men jag har tidigare erfarenher från Samsung och SGS är knappast någon undantag.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.