HTC HD2 värd att köpa?

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av Virtual, 7 mar 2011.

  1. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Tja på er :) Jo som rubriken lyder är det värt att köpa en HTC HD2?
    Hänger på xda och glor ganska ofta, ser att dom släpper bra med Android romar där till Hd2 . Dom verkar också fungera klockrent, därför det är lite intressant med en sån. Man kan ju köra både från sd kort och nand, Men om jag bara vill köra från SD-kortet måste jag göra något speciellt med mobilen då? Eller kan man bara köra in builden på sd kortet och starta med haret? som på dom äldre Htc mobilerna? Kör själv det på Xperia X1 och det fungerar relativt bra. För om det bara är att kopiera över filerna till sd kortet köra och inte flasha in ny rom, så borde ju också garanti fortfarande gälla? Och ni som har HD2 får gärna kommentera och berätta hur det fungerar för er :)
    Vad är en relativt bra prislapp på HTC HD2 idag (Bättre begagnad) jag kan tänka mig runt 2100-2500?

    //Virtual
     
    Last edited: 7 mar 2011
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har bara kört nand iofs.
    Hd2 känns ungefär som ett mellanting hero/desire i hastighet. Hyfsat snabb, men inget monster. Vissa rommar utan sense är kvicka, riktigt kvicka. Har ganska höga krav eftersom jag kommer från SGS.

    Tror nog att 2400kr ska räknas som ett Bra pris, jag gav betydligt mer (dålig förhandlare)

    Batteritiden är bättre än både hero och SGS med Android

    Ta gärna frågor via mail om du vill veta mer. [email protected]
     
  3. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Nu har man köpt sig en HTC HD2. NU till min fråga, jag vill köra in android på den. Tänkte jag ska köra från sd-kortet. Vad är det som behövs att göras? Jag måste uppdatera radion, Kan jag bara ladda ner HD2's rom från htc's site och köra igång uppdateringen? Såg att rom versionen från dom är 3.14 men vet dock ej vilken radio version det är på den, nån som har en ide :)? sen måste jag installera spl för att köra android från sd-kortet? Läst guiderna på xda men alla är ju olika :P Hjälp vore extremt uppskattat :)

    Edit: Sådär ja problemet är nu löst :)

    //Virtual
     
    Last edited: 21 mar 2011
  4. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Säljs HD2 fortfarande???
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    den finns på MM iaf
     
  6. sjoling

    sjoling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    kärringen har den och jag har bara ett ord.. skit.
    Jag vet inte om hon har fått ett måndags ex men hennes hd2 startar om sig sporadiskt,
    buggar med musikspelaren, visar snö på sommaren, låser sig väldigt ofta, krånglar ibland när man ska svara i telefon.. the list goes on. Jag hade aldrig rekommenderat den luren :(
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vad kor hon pa sin HD2?

    Min HD2a fungerar helt perfekt och har gjort det hela tiden i min ago. Det enda som kan bli battre ar batterihanteringen och med det menar jag att den stanger av sig i fortid trots kalibrering, man brukar kunna kora sisadar 3-4 omstarter innan batteriet ar helt tomt.

    I borjan korde jag Omega XT i olika versioner med utmarkt resultat, stabilt, snabbt och bra med Windows Mobile. Inga vaderproblem, krascher eller annat.

    Sedan tog jag steget till Android med HyperDroid 1.1 ihop med hastarin r8.x kernels och det flot pa helt perfekt i tre manader. Inga krascher, buggar eller annat. Nallen bara tuffade pa.

    Slutligen lade jag in imilka Vision Sense 4.1 i NAND ihop med Tytung r5 och det fungerar stabilt och bra. Nallen har en lang uptime och drar lite strom. Min Thunderbolt drar betydligt mer strom i standby (misstanker radion.......).

    Sa ja, HD2 ar en stabil produkt och ett bra kop. Inlagget ovan luktar gammal stock ROM (1.42) som var instabil i HD2ans barndom (hosten 2009). Att klaga pa den da man kor sadana alderdomligheter ar inte riktigt korrekt, i.s.f kan man ju saga varenda nalle eftersom det kan finnas buggar i forsta versionen. Samtliga nallar jag kanner till brukar ma bra av uppdatering.

    Vill man ha en lur som ar enkel att kora olika system pa inkl olika Androids pa samma gang koper man HD2.

    Ar man enbart intresserad av Android och prioriterar battre kamera och mer RAM samt mer NAND koper man dock lampligast en Desire HD. Akilleshalen for HD2 ar att den har lite NAND vilket gor att man far partitionera sitt minneskort om man kor med en Sense-ROM.

    Men ratt skall vara ratt: HD2 ar en stabil produkt med hog kvalitetskansla.

    Att kora gammal stock ROM pa den och klaga eller flasha om den UTAN Task29 (formatering av NAND) och klaga ar inte ratt.

    Windows Mobile ar kansligare an Android men gar som taget om man skoter det korrekt.

    Innan man klankar pa HD2an gor man namligen foljande, darefter kan vi diskutera:

    1. HardSPL in (jag kor med HSPL3/2.08HSPL).
    2. Ladda ner en bra ROM, t.ex Omega XT eller Artemis (ar dock manga manader sedan jag korde Windows pa den).
    3. Ladda ner FlashoHolic RUU och lat den kora Task29-formatering foljt av flash av ROMen.
    4. Kor en hard reset efter flash som sista sakerhetsatgard.
    5. Konfigurera och kor.
    6. Rensa registret da och da med SK Tools.

    Eller sa lagger man in Android.

    Men kor inte stock ROM med daligt underhallet register och gnall pa att den kranglar - for det kommer den att gora av helt naturliga skal.

    Ja, kallar man HD2 "skitmobil" blir jag faktiskt irriterad da jag kopte "skiten" efter noggrant overvagande och utvarderande och har en perfekt fungerande "skitmobil"....... Alla mobiler ar "skit" om man inte skoter dem korrekt - man bor dock inte anklaga nallen innan man optimerat den.

    Det finns en bra trad pa Minhembio om HD2 som jag rekommenderar. Den beskriver bade WM och Android pa den. Sedan finns XDA-Developers naturligtvis.:)

    Edit: Apropa musikspelare. Enda problemet jag haft med Audio Manager i WM ar att den tar lang tid pa sig att hantera min sisadar 200 album. PowerAMP i Android klarar det snabbt som blixten. Men det finns andra musikspelare till WM man kan anvanda sasom S2P om man foredrar det.

    Dock har jag inte upplevt direkta krascher med Audio Manager, enbart att den tar tid pa sig att lasa in albumlistan. Iovrigt fungerade den stabilt och bra nar jag anvande den.
     
    Last edited: 2 apr 2011
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Apropa "skitmobiler" dar jag vill saga "SBS-fel" snarare har vi Xperia X1. Jag har den har hos mig. Den nallen gar inte att anvanda enligt belackarna, den ar jatteseg och bara kraschar hela tiden. Om man far tro belackarna vill saga. Det ar vanligt att X1an utpekas som en hemsk tid i deras mobila liv o.s.v.

    Mitt exemplar lider inte av nagot sadant. Den tuffar pa stabilt och bra i 614 stabila Mhz (overklockad) och med Sense 2.5 ihop med WM 6.5.5. Det ar en HD2a funktionsmassigt aven om sjalva ROMen ar mer baserad pa TP2 senaste uppdatering.

    Den "sega och krangliga" nallen tuffar pa bra aven om det i vissa lagen marks att processorn ar aldre. A andra sidan kan jag inte garna grata over att den INTE har 1 Ghz Snapdragon da vi talar om en lur introducerad tidigt 2008.;)

    Sa ja, innan man ropar "skitmobil" tar man vackert och satter sig in i vad nallen kan erbjuda och agerar darefter. I X1ans fall far man da en mycket bra nalle som enligt mig tuffar pa bra an. Dessutom med bra batteritid. Dock ar det bra med SBS-fel i detta fall da X1an gar att kopa riktigt billigt sa utskalld som den ar. Bra for de som vill ha en bra nalle till lagt pris.

    Enda felet ar att den tenderar att drabbas av sprickor (mitt exemplar har en spricka i batterifacket).
     
  9. sjoling

    sjoling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den är helt orginal windows, hon ringer sms:ar och går ut på facebook samt lyssnar på ljudböcker. Kan inte en mobil klara av det så håller jag mig till mitt tidigare utlåtande! Ska man behöva vara raketforskare för att få en mobil att fungera, borde inte vara så iaf.
    En mobil för 6000 kronor skall fungera kan man tycker, men tydligen inte, utan man ska räkna med att den ska krångla....MEN som jag sa, jag vet inte om det är något speciellt fel på just hennes lur så det kan mycket väl finnas fungerande hd2:er som du påstår. Jag utgår helt enkelt från vad jag har för erfarenhet av den modellen. tack för tipset
     
    Last edited: 2 apr 2011
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ah, det ar alltsa en skitmobil for att du troligen har 1.42 i den och det buggar.

    Hur en mobil for 6000 kronor "skall" fungera kan man diskutera tills nasta istid. Min erfarenhet har alltid varit att man far uppgradera mobilen, framforallt om man kor forsta versionen.

    HD2 klarar dessa anvandningsomraden galant, att klaga pa mobilen da man kor forsta versionen av ROMen haller helt enkelt inte.

    Vill du gora det enkelt for dig tar du och laddar ner senaste uppgraderingen fran HTC. Jag ar dock snall och lagger in lanken till HTCs nedladdningssida for senaste svenska stock ROMen.

    HTC latest upgrade for HD2 swedish

    Jag kan bara konstatera att min HD2 fungerar bra och har gjort det sedan dag 1. Ja, den hade 1.42 som standard faktiskt fast den lag inne i sisadar 15 minuter innan jag flashat HardSPL.;)

    Att lagga in HardSPL ar ingenting man behover vara raketforskare for. Klarar man inte av foljande procedur skall man nog kopa en enkel lur istallet (jag tar nu proceduren for en ROM-flash efter HardSPL):

    1a. Ladda ner ROMen, packa upp den och lagg den (RUU_signed.nbh) i mappen FlashOHolic RUU (det programmet laddas ner fran XDA precis som ROMen).
    1b. Stang av mobilen, starta om den med volym ned nertryckt sa man kommer till bootloadern. Anslut USB-kabeln till datorn sa den sager USB langst ner pa skarmen istallet for serial.
    2. Starta FlashOHolic och folj prompterna, lat den kora Task29.
    3. Nar Task29 korts, ta ur batteriet, for att stanga av mobilen. Repetera steg 1b.
    4. Ga vidare i Task 29 och flasha ROMen. Foljd prompterna.
    5. Mobilen kommer att starta om efter flashen och kora igang installningsguiden.

    Lagger du in HTCs egen uppgradering ar det enklare, det ar bara att kora igang .exe-filen och folja prompterna.

    Om detta ar raketforskning och "nagonting man inte skall behova nar man kopt mobil for xx kronor" sa tror jag tveklost att en enkel J108i fran Sony Ericsson ar ett battre val.

    Koper man en sa kraftfull sak som HD2 far man vackert lara sig att det ar en dator man kopt och inse att senaste ROMen ar det som galler, eller flasha en XDA-ROM.

    Den tiden ar forbi da en telefon fungerade perfekt dag 1 med forsta versionen av systemet.

    Aven Android mar bra av uppdateringar, annars kan jag ju borja gnalla pa min Thunderbolt och kalla den skit p.g.a dess hogre stromforbrukning jamfort med HD2. Skitmobil, den skall inte behova nagra atgarder, den SKALL dra 2 mA fran dag 1!

    Tycker man att HD2 ar skit for att den behover uppgraderas skall man som sagt inte aga nallar av den kalibern. Och ja, aven en iPhone uppdateras regelbundet sa den loser inte detta problem och an varre, aven feature phones uppdateras.

    Vill man ha en perfekt nalle fran dag 1 utan behov av uppdateringar tror jag att det far bli en begagnad sak dar senaste programvaran redan installerats.

    Att jag pastar att HD2 ar stabil beror pa att den ar stabil och valfungerande.Jag har 108 timmar, 48 minuters och 22 sekunders uptime pa den nu nar jag kollade med battstats.

    Om jag koper en nalle som visar sig vara instabil uppgraderar jag den direkt. Battre att losa problemet an att gora som diverse X1-agare: sitta och beklaga sig over att "skitmobilen" kraschar och ar seg nar det gar att atgarda.;)
     
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag lagger in en bild av min "skitmobil" som visar dess uptime.

    [​IMG]

    Tycker inte att det ar nagon dalig uptime for en modell som tydligen kraschar hela tiden. Jag borde nog ha uptime 1 timme eller sa.;)

    Uppgradera nallen och till tradskaparen sager jag igen: ja, det ar ett bra kop och en stabil mobil. Min bild visar det om inte annat.

    Jag kor imilka Vision Sense 4.1 och senaste gangen jag startade om var p.g.a att batteriet tog slut nar jag sov.
     
  12. sjoling

    sjoling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jaja, din mobil är säkert flashig eftersom du har en annan programvara.. Vi lämnade in mobilen till htc för att lösa problemet, men icke.
    Sen att du anser jag/tanten endast ska köpa mobilen från 90-talet bara för att vi inte vet att man uppdaterar och att man framför allt behöver göra det för att få en fungerande mobil, tycker jag bara är ett tråkigt/okunnigt uttalande.

    För en person som inte kan så mycket om mobiler och ROMar så är inte allt så självklart, det kan du ha i åtanke innan du göra dina påhopp :) och att det är inget kunskapskrav på att köra dyra mobiler :)

    Va bra att du länkade uppdateringen, ska ge mig i kast med detta och hoppas mobilen fungerar bättre.
     
  13. sjoling

    sjoling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur är det med garantier om man pillar i mjukvaran?
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag beklagar att jag blev lite sned men tyvarr ar det valdigt vanligt att sa fort nallen kor Windows Mobile skall det klankas och klagas pa allting.

    Nar det galler kunskapskrav nar man koper en dyr mobil: koper man en dylik bor man absolut veta vad man skaffar. Ar man inte intresserad av det ar en enklare modell helt klart att foredra framfor ett flaggskepp.

    Att jag blev irriterad beror sjalvfallet pa inlagget dar HD2an kallades "skit" eftersom det ar direkt felaktigt. Det spelar ingen roll om den buggar i 1.42 - det ar fortfarande inte en "skitmobil". Har man problem far man ju ta reda pa var det ligger och fraga pa ett forum UTAN att anvanda ord som "skit".

    Garantin galler inte om man lagger in HardSPL. Uppdaterar man med HTCs egen ROM galler garantin sjalvfallet.

    Det gar ocksa att kora Android pa den fran SD-kortet vilket fungerar tamligen bra och gar att utfora rakt ur ladan UTAN att garantin paverkas.

    Windows Mobile ar en kansligare plattform an Android och kraver en del underhall for att flyta men skoter man det genom att kora SK Tools lite da och da (stada registret, rensa ut skrapfiler) tuffar det pa.

    Jag rekommenderar att du laser traden pa Minhembio om HD2.

    Och som sagt, undvik att kalla den "skitmobil" utan skriv kort och koncist vad problemet ar och fraga om tips pa losning. Du kommer att fa ett battre bemotande. Detta sager jag i all valmening.
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
  16. sjoling

    sjoling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    snajsigt :) tack för dina tips. Jag ska kolla mer på att byta ROM och hur man gör *som du visade ovan* så ska det nog lösa dig !
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Du lar fa ett riktigt bra intryck av den nar du fixat den. Lat den sprida sina vingar for det ar en supernalle och hanger med exceptionellt bra annu trots att den ar "gammal".