Fråga: HTC M9 laddar extremt långsamt. Kan heller inte komma åt recovery

Diskussion i 'One M9 (2015) - Allmänt' startad av Scholesy22, 24 aug 2015.

  1. Scholesy22

    Scholesy22 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallå.

    Som det står där uppe, telefonen laddar helt plötsligt extremt långsamt, eller inte alls överhuvudtaget.
    När den är ikopplad så står det att den laddar men antingen stannar den på samma procent hela tiden, eller så kan den till och med gå ner. Ibland har jag tur och kan ladda telefonen men då tar de ca 7 timmar. Ibland får jag ett meddelande där det står att telefonen använder för mycket ström och den därför inte kan laddas. Har detta något med att telefonen inte får tillräckligt mycket ström? Hur löser jag isåfall detta?

    Jag har en HTC Quickcharger, köpt via deras officiella hemsida, jag har testat flera olika uttag, samt olika sladdar. (Har även testat en annan laddare)

    Vad jag förstår så kan det finnas en chans att detta problemet försvinner om jag wipear cache partitionen. Men som det även står så kommer jag ej in i Recovery mode.

    När jag stängt av telefonen och sedan sätter på den, så kommer jag in på den svarta sidan med röd text, där jag bl.a. kan välja "reboot to bootloader." När jag sedan gjort detta, så kommer jag vidare till en vit sida, där jag sedan kan välja "boot to recovery mode". När jag gjort detta, blir skärmen svart ett tag, och sedan kommer det endast fram en bild på telefonen där det är en röd triangel med ett utropstecken inuti.


    Jag hoppas att denna förklaringen på mitt problem inte var allt för rörig.

    Tack på förhand.
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    För att ta fram menyn i recovery på en standard htc brukar man behöva hålla in volym upp och trycka en gång snabbt på powerknappen. Vänta tills du ser androiden och testa sedan. Jag har ingen M9 själv men tror inte de har ändrat sitt upplägg.
     
  3. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Laddningsproblemet åtgärdades med senaste uppdateringen så prova det först.
    innan det provade jag att wipa cachen och fabriksåterställning utan framgång. Det enda som funkade var att stoppa i laddaren och sedan starta om telefonen.
    Detta var jag tvungen att göra varje gång jag skulle ladda telefonen.
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag gissar på dålig USB kabel... Du har inte medföljande laddare och medföljande USB kabel tillgänglig....?

    Ett annat tips kan vara att kolla vad som ev drar batteri? Är telefonen het för jämnan är det nog nåt sånt.

    Annars wipear du cache, guide finns här: http://recomhub.com/blog/how-to-clear-the-cache-on-htc-one-m9/

    Hjälper inte det så fabriksåterställer du, sen ere bara reklamation kvar...
     
  5. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Löste det sig?
     
    bernard och indika gillar detta.
  6. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har ett liknande problem också. Jag sätter telefonen på laddning under natten men den laddar bara till ca 80%. Tittar jag på batterigrafen har laddningskurvan nästan alltid ett glapp på några timmar mitt under laddningen där ingen aktivitet är registrerad alls. Det är inte sleep mode då jag har testat att avaktivera det men ändå fått denna lucka. Efter luckan laddas batteriet även bara ur. Om jag ligger kvar och läser på telefonen med laddaren i på morgonen drar den ändå batteri ungefär som vid vanlig användning utan laddare. Jag ska försöka ladda upp en skärmdump på grafen senare. Har en men jag såg nu att google photos inte synkade den mappen.
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Testa att ladda den avstängd för att utesluta mjukvaran som är installerad.
     
    dannovarius gillar detta.
  8. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    Detta är min vanliga laddningskurva. Helskum om ni frågar mig.

    Skit. Varför går det inte att dela bilder från Google photos med shareable link?
     
  9. mrmi

    mrmi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min telefon har helt plötsligt börjat ladda otroligt mycket långsammare än tidigare. Den orkar inte längre upp till 100%. Från att med lätthet blivit uppladdad på 2-3 timmar klarar den inte av att på natten ens laddas fullt. Den orkar upp till 74-76% trots att den är helt avstängd och alla program avstängda. Har provat flera olika laddare både original och direkt från datorn samt ett flertal olika sladdar utan något bättre resultat. Har tömt Cashminne samt provat fabriksåterställning med samma resultat. Telefonen är bara 4 månader gammal. All programvara är oxså uppdaterad (se bifogad bild). Screenshot_2016-01-03-09-06-38.png Screenshot_2016-01-03-09-06-38.png
     
  10. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Har du provat olika laddare och olika sladdar?
     
  11. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
  12. chrisrahi

    chrisrahi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!
    Jag har samma mobil och först vill jag säga att alla mobiler jag haft har varit htc förutom en. Jag älskar htc och tycker de är väldigt robusta och hållbara mobiltelefoner. En sal dock som jag märkt är att det alltid har uppstått problem med laddning i en form eller en annan. Vet inte om det är mig eller om det bara är företagets svagpunkt men min första mobil gick trasig på grund av att laddningsuttaget krånglade och jag började använda andra icke htc-anpassade laddare. Samma sak med min andra htc mobil. Då råder jag dig starkt att kolla laddningsuttaget för det är det som kam vara trasigt speciellt när du säger att du har testat många olika laddare då det antyder att problemet inte är med själva kabeln. Det hände faktiskt samma sak med min htc m9; för en månad sedan började det ladda väldigt långsamt och jag bad till Gud att det inte skulle bli laddningsuttag för det är krångligt att laga och orkade inte med att skicka mobilen, betala bla bla... men jag blev lättad när jag bytte kabeln och allt gicl bra. Då visste jag att problemet var i själva kabeln. Tyvärr tror jag inte att det är samma problem i din mobil. Ett tips också, använd aldrig andra adapters annat än de som är specifikt anpassade till din movil då det kan skada din mobil. Byter du kabeln gör det dock ingen skada så länge du håller dog till samma adapter.

    Hoppas jag hjälpte dig lite. :)
     
    indika gillar detta.
  13. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2