Fråga: HTC One 4G Tele2

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av deadmau5, 30 jun 2013.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Direkt från Tele2.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilken del av Tele2? Kundtjänsten, 1st eller 2nd line?


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
    Last edited: 3 jul 2013
  3. tobiasrx

    tobiasrx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Pratade med tre igår och de sa att de använder 800,1600 och 2600 banden. Dock så får jag ej 4g där jag bor även om deras töckningskarta säger att jag ska ha det. Det blev en felanmälan som jag dock inte tror de kommer göra nåt åt.

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag har pratat med tekniker på Tele2 som känner till detta.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De använder bara 800 och 2600-banden. De gör även vissa tester på 2100MHz :)


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  6. tobiasrx

    tobiasrx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok. Hur kommer det sig att du är så säker på det?

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Intressant, med tanke på att det inte alls gått lika snabbt för varken Telia eller 3 att bygga ut näten på 800MHz - som de menar att det skulle gå för dem, något som känns otroligt för mig.

    3 har byggt ca 30 nya eller uppgraderar master varje vecka, vilket är mycket. Nu menar Tele2 att de skulle bygga mycket mer än så, varje vecka - det känns som sagt inte så troligt.

    Men det återstår att se hur det faktiskt blir. Oavsett, tycker jag inte att man ska välja en operatör i hopp om att "det kommer" - utan vill man ha 4G på många ställen, bör man välja en operatör som kan erbjuda det idag.

    F.ö. Tele2s kundtjänst verkar inte ens veta att de ens ska bygga ut eller att de har börjat testa, för 4G i 800MHz. :P


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  8. blerimus

    blerimus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    1 675
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    På tele2s hemsida står det att det inte finns 2600mhz i alingsås, dock så ärmin one kapabel till att koppla upp sig till detta, skitsnabbt!

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    På Tele2s täckningskarta finns 4G upp till 80Mbit över Alingsås - alltså 4G på 2600Mhz :)


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Även Tele2s presstjänst säger att 800 MHz nätet skall vara utbyggt för 4G/LTE till samma täckning som 900 MHz nätet före årets slut. Du får tro vad du vill, och jag fattar inte vad du har för anledning att tvivla på detta.
     
  11. blerimus

    blerimus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    1 675
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jasså? Ofan! Då måste dom ha ändrat på det inom den senaste veckan typ haha

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror väl snarare ingenting eftersom vi pratar om operatörernas utbyggnadsplaner - som oftast låter jättebra och sen så stämmer de inte riktigt. Det är ju planer, inget som är skrivet i sten att det kommer bli så.

    Tidigare har som sagt operatörernas planer inte stämt så bra alls. Telia skulle t.ex. ha byggt ut 4G på 800MHz här i Uppsala i februari/mars, sen blev det mars/april och nu är det april-juni som gäller och juni är slut, men det har fortfarande inte byggts ut. 3 skulle även bygga ut 4G här innan sommaren - men nu är det lagt till sensommaren. Telenor/Tele2 skulle förbättra kapaciteten i 4G-nätet här i Uppsala då det är drabbat av överbelastning på vissa ställen (2600-nätet) - det skulle skett förra hösten, senast i januari - inget har fortfarande skett.

    Så det är väl anledningen till att jag inte tror på det (eller någon operatörs planer, för den delen) förrän det är utbyggt. Det är därför jag skriver att om man vill ha 4G på fler ställen än vad Tele2/Telenor kan erbjuda idag, bör man kolla på Telia eller 3 istället som redan bygger ut nätet i "rätt" frekvenser. Räcker det med 4G där det är utbyggt på 2600MHz, gör det ju självklart inget. Men jag tycker inte att man ska välja en operatör i hopp om att det börjar fungera inom kort.
     
    Last edited: 3 jul 2013
    Poteta gillar detta.
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fick precis svar från Tele2s tekniska chef, de går inte ut med några detaljer kring deras utbyggnadsplaner gällande 800MHz. Så om det stämmer eller inte, återstår verkligen att se vid årets slut. Jag tvivlar dock på det eftersom om de hade sådana kraftiga utbyggnadsplaner - skulle de gå ut med det.
     
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Då är dom inte överens om vad dom skall gå ut med då, de olika avdelningarna på Tele2. Jag har inte varit i kontakt med tekniker på högre nivå, bara administrationen och en "vanlig" tekniker.
    Jag har aldrig uttalat mig om vad som är troligt att de skall klara av, bara vad de jag har pratat med själva säger att företaget har som målsättning.
    Vi får se hur det går i verkliga livet! :)
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det ökar ju inte förtroendet för det de säger heller, att olika avdelningar vet olika mycket. Men om någon borde veta, så är det deras tekniska chef som sagt. Jag väntar även på svar från motsvarande person hos Telenor, så vi får se vad de säger :)


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
    Last edited: 5 jul 2013
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Net4Mobility kommer INTE att ha byggt ut 800MHz över hela Sverige till årets slut. Nu under året kommer de att satsa på storstadsregionerna samt sommarorter där extra kapacitet behövs.

    I år kommer de främst att bygga ut LTE 800 i Malmö, Göteborg och Gotlands-regionerna. Utrullningen för resterande delen av landet, fortsätter under 2014.

    gerhardwgerhardw;
     
  17. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag hör vad du säger. Vi får som sagt se. Vi har ju redan konstaterat att vi har fått olika info från Tele2. OK?
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Denna info kommer från Telenor - inte Tele2, därav tyckte jag att det var relevant att lägga upp det här. Anledningen till att jag nämnde dig i inlägget var för att du lättare skulle se att man får helt annan information från den andra operatören som bygger ut nätet med Tele2.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  19. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Tar upp en gammal tråd eftersom det kommit nya fakta här.
    Det visar sig att Cupcakes hade helt rätt i att tvivla på Tele2s förmåga att uppfylla vad de lovat. För lovat hade de, inför PTS som KRÄVDE full utbyggnad av 4G på 800 mHz innan utgången av 2013.
    Nu står Tele2 (Net4Mobility) inför vite eller indragning av tillståndet:

    "Net4Mobility (N4M), ett bolag som ägs gemensamt av Telenor och Tele2, skulle under 2013 ha täckt 471 adresser för att leva upp till utbyggnadskravet i bolagets tillståndsvillkor i 800 MHz-bandet. Då bolagets utbyggnad inte nått upp till detta har Post- och telestyrelsen (PTS) i dag underrättat bolaget. Om bolaget inte rättar sig senast den 30 november 2014 kan PTS förelägga bolaget.



    Bakgrunden till underrättelsen är de krav på täckning och utbyggnad som finns i ett av tillstånden i 800 MHz-bandet som PTS auktionerade ut under 2011. Enligt tillståndsvillkoren ska tillståndshavaren N4M senast den 31 december 2013 ha täckt 75 procent av adresserna på de listor som PTS skickat till bolaget i slutet av 2011 respektive 2012. Under denna period har PTS totalt lämnat 628 adresser till N4M, men i slutet av 2013 täckte bolagets nät endast 139 adresser. Det saknades alltså täckning av 332 adresser för att kraven skulle vara uppfyllda.

    Täckningskravet innebär att personer i bostäder och på företagsadresser som vill ha bredband men saknar möjlighet att få det ska få bredbandstäckning med minst 1 Mbit/s. Detta är viktigt inte minst för att uppnå regeringens mål att alla hushåll och företag bör ha goda möjligheter att använda sig av elektroniska samhällstjänster och service via bredband."

    http://www.pts.se/pts/templates/newspage.aspx?id=53009&epslanguage=sv
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 958
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det känns alltid skönt när man har rätt ;)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk