Jag var igår och träffade en representant från HTC där han visade upp HTC One på en konferens jag hade med jobbet. Det leveransdatum som gäller är åter igen mitten på april. Att Telias underliggande system säger att den är på lager när det står med röd text att den kommer mitten på april betyder att det är mitten på april som gäller.
Vilket fall som helst. HTC One kändes riktigt skön att hålla i handen. Behagligare än Sony Xperia Z men båda mobilerna var väldigt lätta och andades innovation. HTC som har implementerat Dual speakers (en högtalare på var sin sida av mobilen) var riktigt härligt att uppleva med stabilt, starkt ljud på hög volym. Fick inte tillfälle att koppla in mina egna in-ear hörlurar men HTC har legat i framkant vad gäller styrkan på ljudchippen i sina mobiler tidigare så jag är inte orolig.
HTC Sense kändes fräsht, och detta kommer från någon som har Windows phone. Riktigt läckert att se hur smooth scrollandet var mellan Blink Feed och Androids gränssnitt. Märkte inte av något lagg alls så detta var en fröjd för ögat.
Vidare testade jag kameran och där har HTC även implementerat egna kamerafunktioner, bland annat som gör att den spelar in ett par sekunder och du kan själva välja hur många objekt du vill ha i fotot. Ska bli väldigt spännande att testa detta mer när telefonen lanseras i Sverige.
Kameran var snabb och bilderna var faktiskt väldigt bra. Helt klart i nivå med Sony Xperia Zs kamera med snabba bilder och bra färgåtergivning. Må hända var kameran från Htc One en aning bättre.
Det som jag personligen gillade mest med HTC One var utseendet med aluminiumskalet som täckte hela mobiltelefonen. Riktigt läckert och bekvämt att hålla i. Storleken på skärmen var perfekt med sina 4.7" skärm och passade bra i mina händer. Färgåtergivningen från skärmen kändes bättre jämfört med Sony Xperia Z som även helt klart var godkänt men smått svagare om ska jämföra. Telefonen kändes inte för lätt och inte heller för tung. Lättare än min Lumia 900 vilket är ett plus.
En annan funktion var att telefonen stänger ute annat ljud i omgivningen när du ringer någon vilket kanske underlättar den som har en Iphone och får ofta frågan "Vad sa du?" pga dålig samtalskvalité. Har själv fått in samtal från kunder som ringer till mig när de kör bil och man hör inte ett jävla skit pga bullret.
De tre egenskaperna som kännetecknar när jag köper en mobiltelefon är: Design, Kamera, ljudkvalité. Kanske inte är så överraskande att jag var helt lyrisk när jag vände mig om och gick därifrån så det ska bil spännande att byta bort min Lumia 900 mot HTC One mitten på april.
Last edited: Mar 21, 2013