Problem: HTC One (PN07100) Frekvensband (850 MHz 3G)

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av LeifC, 7 jun 2013.

1. LeifC

LeifC Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag bor i Thailand men reser mycket, både i Europa och USA.

Jag har haft HTC One X ett tag, köpt i norden. Fungerade klockrent, fick bra 3G hastighet i Sverige (Tre Kontant), USA (AT&T) och Thailand (TrueMove).

Så, när jag senast var i Sverige och hade lite dötid på perrongen så passade jag på att köpa en HTC One (PN07100) på Teknikmagasinen. Ägnade inte en tanke åt kompatibilitet, One X har ju alltid fungerat så bra.

Ypperlig hastighet i Sverige.

Sen kom jag hem till Thailand, och får nu bara EDGE. Ingen 3G alls, alltså.
    TrueMove här kör bara 3G på 850 MHz.

HTC.com/se säger:
    HSPA/WCDMA:
    Europa/Asien: 850/900/1 900/2 100 MHz

HTC.com/www säger däremot:
    3G - UMTS/ HSPA:
    Europe/ Middle East/ Africa: 900/1900/2100 MHz with HSDPA up to 42 Mbps
    Asia: 850/900/1900/2100 MHz with HSDPA up to 42 Mbps

HTC's svenska telefonsupport var inte det minsta hjälpsam. Killen sa att "visst stöder det 850 MHz" ända tills jag själv sa "men det fungerar ju inte", då han ändrade sig och tyckte att "telefoner är anpassade för regionen de säljs i".

Visst har jag gjort en tabbe, men med så vilseledande information har jag svårt att klandra mig själv -- det känns som om jag lätt kunnat göra samma misstag även om jag researchat innan jag köpte!

Så, då till frågan:
    Är det kört? Behöver jag verkligen köpa TVÅ ***vla telefoner för att kunna få 3G runt om i världen? Eller kanske till och med tre?

Eller, är det fråga om firmware? Det känns konstigt om chippen verkligen är låsta till frekvensband, det borde ju bli billigare för tillverkaren att köra samma chip över hela världen och anpassa med firmware.

Om någon har ett svar vore jag mycket tacksam. Känns inge skoj vare sig att fortsätta använda gamla HTC One X eller att lägga ytterligare sextusen spänn.

Tackar på förhand!

Leif