HTC Sensation-recension med analys av antennproblem

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Woxx, 9 jun 2011.

  1. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Vår recension av HTC Sensation har blivit lite försenad på grund av våra extra testdagar med telefonens antenndesign. Nu är i alla fall artikeln online och det blev en 19 sidor denna gången igen där vi dedikerat en sida till antenndesignen där vi jämför telefonen med huvudkonkurrenten Galaxy S II. Både med filmer och riktiga signalmätningar.
    Kanske inte den roligaste läsning för er Sensation-ägare men i vår mening viktigt för alla spekulanter att vara medveten om.

    Tycker det är lite konstigt att detta inte tagits upp tydligare i andra recensioner av telefonen, speciellt då jag redan ser användare här och på NordicHardware som har problem med antennen.

    http://www.nordichardware.se/testla...med-hoeg-upploesning.html?limitstart=#content
     
    Goldstar och jebediah gillar detta.
  2. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Trevlig läsning. Har varit på mushåret att beställa en Sensation men nu börjar man på tvivla. Kanske man ska satsa på en SGS2 ist trots att man inte gillar formen och designen :/

    BESLUTSÅNGEST!
     
    Last edited: 9 jun 2011
  3. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Woxx

    Känsligare än jag trodde faktiskt, det hade varit trevligt om ni testat med ett fodral på, jag tror inte det hade påverkat men då hade ju iaf haft bevis för det.
    Blir svårare och svårare att välja telefon :( Design är ganska viktigt och det är en stor nackdel för sgs2
     
  4. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Ja tyvärr har vi inget fodral tillgängligt, men jag ska prata med HTC om detta och se vad vi kan göra. Vi hittar gärna lösningar eller förbättringar då det i övrigt är en trevlig telefon.
     
  5. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Blir väldigt Apple-aktigt om HTC skulle börja skicka ut bumpers. :(
    Hoppas de ist stoppar upp och åtgärdar problemet och inte bara symtomen.

    HTC´n är sååå snygg!! Ett självklart val om den hade nått upp till SGS2´s nivå.
     
  6. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har försökt hitta fler recensioner där kameran jämnförs mellan SGS2 och Sensation. Då kameran är den viktigaste delen för mig så låter det inte bra för Sensations del.
    Inte för att jag inte litar på nordichardware omdöme, men det vore roligt med mer feedback.
     
  7. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hittade den här. Hur trovärdig sidan är vet jag inte då jag inte hört talas om den förut.
     
  8. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Tackar. Söker framförallt recensioner med "side-by-side" bilder från SGS2 och Sensation så man ser tydligt.
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Rejält offtopic men jag var rejält konfunderad över surfhastighet & flyt vid scrollning när jag häromdagen testade sensation, inte dåligt men inte bättre än min Desire S.

    Där är Sgs 2 överlägsen...
     
  10. Rekcus

    Rekcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    En orättvist dålig recension av Sensation... "Antennproblemet" är marginellt och påverkar knappt 3G. Ni drar i väl höga växlar kring det.
     
  11. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jag håller helt med, har faktiskt en film där jag jämför dem side by side. Ska försöka uppdatera recensionen med den, det är även stora skillnader i flash uppspelning. GS2 klarar 720p på svtplay, något inte sensation gör utan lagg. Finns också i filmen.
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag ska inte dra för höga växlar på detta men jag upplevde faktiskt den Sensation jag testade något hackigare vid scrollning på tunga websidor än med min Desire S.

    Tror att något behöver optimeras, kanske fixas vid nån uppdatering?

    Sgs flyter som satan! Däremot så uppstår ett mysko rutmönster ibland vid snabb scrollning?
     
  13. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det verkar ju inte så marginellt på wifi, har testat med 2 lurar idag och wifi är känsligt, 3g funkar bra. Hur mycket det påverkar var och en beror ju på vad man oftast har tillgång till för uppkoppling och var man gör sina tyngsta nerladdningar och liknande.
     
  14. glennk

    glennk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag var och klämde på en Sensation hos Telenor idag och wifi-mottagningen sjönk horribelt mycket när jag kupade handen över ovandelen av baksidan. Nu sitter man ju normalt inte med handen kupad på det viset och larmet i butiken envisades med att lösa ut när jag lade luren i landskapsläge så jag fick knappt testat det. Den tappade inte så mycket, men klart märkbart. Får nog se om jag kan låna hem en lur några dagar och testa. Att wifi är lite ryckigt kan jag förmodligen leva med men 3G får inte tappa för mycket.

    Synd på en så rar lur. Det var nog den skönaste telefon jag hållt i och den var rapp som satan, men om man inte kan göra åt den risiga mottagningen via annat grepp eller skal så faller den fetbort.
     
  15. glennk

    glennk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Fick för mig att testa med tjejens DHD på nätet hemma och den tappar också 2 pinnar om jag kupar handen över ovandelen. Men vi upplever inga problem vid normal användning.

    Kanske målar f-n lite på väggen när man dissar Sensation
     
  16. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Eftermarknadsskal som funkar bättre kommer garanterat då problemet nu är känt, OM inte HTC själva gör något åt saken. Möjligtvis en "andra utgåva" :money:

    Det som skrämmer mig mest med denna lur är hur i h-vetet kameran kunde bli så dålig. Hade SGS2 kommit med Sensations skal så hade jag inte tvekat en sekund.
     
  17. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    HTC är väl inte direkt kända för att satsa på kameran överhuvudtaget så särskilt överraskande är det väl inte. Verkar snarare som de förbättrat sig avsevärt mot tidigare.
     
  18. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag är hemskt konfunderad över NHs resultat.

    Jag har läst alla seriösa recensioner jag kunnat komma över (runt 15 stycken) och de enda gångerna något om antenn och täckning nämnts, så har Sensations Wifi-upptagning lovordats som den bästa som setts på en telefon hittills. Det enda negativa jag läst om dess antenn är alltså NH, och Swedroid som helt tydligt påverkats av NH under testningen.

    Så jag är lite skeptisk till hur stort problemet egentligen är. Woxx som talar för NH här på forumen, har ända sen början hittat på kritik mot Sensation och i samma inlägg påpekat hur fantastisk SGS2 känns.

    Den enda SGS2 jag har kunnat testa startade om sig en gång i kvarten, så jag har liksom fått svårt att jämföra själv.
     
  19. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  20. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jovisst, men de hänvisar åter till NH, och NH är de enda som påstått att problemet är större än att man tappar en eller två pinnar om man håller handen på ett onaturligt sätt runt telefonens ovandel.

    Bluetooth har jag inte använt sen jag hade en Sony Ericsson T230 och Wifi-videon skulle jag gärna se i jämförelse med en annan telefon eftersom betydligt fler pålitliga källor menar att Wifi-mottagningen är sällsynt god i normalläget för Sensation.
     
    Last edited: 10 jun 2011