Tips: HTC Service i Sverige!

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av tswfootball, 28 okt 2013.

  1. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag startar en helt ny tråd, för att underlätta för den som letar efter detta framöver...

    Man KAN skicka in sin HTC telefon för service i Sverige.. Efter chatt med HTC kundservice så svarade dem:

    Om du skickar telefonen på reparation till HTC föreslår vi att du skickar via rekommenderat brev och antecknar kollinummer så att du kan följa produktens leverans och säkerställa att den blir mottagen. Skulle det visa sig att felet inte stöds av garantin så kommer du att få ett prisförslag skickat till din e-mail, du kan då välja att betala för reparationen eller att få telefonen tillbakaskickad mot en mindre summa.
    Innan du skickar i väg telefonen måste du göra en felanmälan via vår verkstads hemsida – www.telecareservice.se. Där måste du acceptera villkoren för reparationen och fylla i ett formulär med information om din telefon.

    Tag ut SIM- och minneskort och skicka med en kopia på kvittot samt alla defekta delar.

    OBS! Telefonen kommer att grundinställas så kom ihåg att göra en backup.

    Skicka sedan telefonen till:
    TC Mobile Repair AB / Telecare Service
    Viaduktgatan 8
    341 32 Ljungby
    Tel: 0771 865 000
    E-post: [email protected]


    Kan underlätta för de som köpt sina lurar via nätet som tex. jag själv.. Nu slipper jag skicka in den till Portugal :)

    UPDATE:
    Skicka den hellre till Delta Service.. Se sid 2
     
    Last edited: 16 nov 2013
    Ascii, mbs, nixxez och 1 annan gillar detta.
  2. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Sticky!
     
  3. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Önskade att man hade sett det där i tid.. Tidigare samma dag skickade jag in min mobil till återförsäljaren, Alina.
    Enda statusen jag sett är att den är skickad till externservice (vilket i alla fall är lite tur). Har frågat om jag kan få uppgifter så jag kan följa servicen, men får inget svar från Alina.
    Med mina andra mobiler (ja i alla fall de jag har haft de senast 5-6 åren) så har jag alltid kunna följa dem under service-tidens gång, men inte nu.
    Alina var rappa och hade bra service, till dess att mobilen var skickad till dem. Önskade att jag hade läst lite mer om deras service-kvalité innan jag köpte mobilen av dem...

    Nån som vet vart Alina skickar HTC One på service?
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hittade detta på deras hemsida:

    Butikerna har egna verkstäder vilket innebär att datorer och tillbehör kan servas på plats och du som kund slipper onödigt långa väntetider
     
  5. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Jo, men statusen via deras butik är: Status: Skickad på externservice

    Gissar att det inte är så många aktörer som auktoriserade av HTC för att utföra service på One-modellen.

    Läser man recensioner, och på Alinas facebooksida, så är just " slipper onödigt långa väntetider" en ganska stort felskrivning ;)

    Jag var liksom ute efter om nån kanske visste vart Alina skeppar iväg HTC One till, för service.
     
  6. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Efter lite käftande så fick jag till svar att de (Alina) skickat den till Deltaservice. Mailade dem, och hade svar inom en kvart, att de skickat den vidare till Polen då det inte finns någon auktoriserad verkstad för HTC One i norden.
     
  7. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Hmm konstigt det står ju tom på Telecares hemsida att de är auktoriserad för service på HTC enheter..

    Jag skickade iaf in min i onsdags till dem.. Får se hur lång tid det tar innan man får tillbaka den :)
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telecare är auktoriserad HTC verkstad - men Deltaservice skickar den nog ogärna till en konkurrent här i Sverige, de har säkert något avtal med någon verkstad i Polen eller så :)


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  9. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Deltaservice är också auktoriserad för service på HTC enheter, dock inte HTC One, precis som de andra i norden, tydligen.
     
  10. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    När jag registrerade min lur på Telecare Service hemsida så kunde jag välja One i deras lista över enheter.. Så aah deltaservice sa väll inte hela sanningen där :)

    EDIT: Kollade upp statusen på min serive och det står såhär:

    På extern verkstad 2013-11-07
    Mottagna av Telecare 2013-11-07
    I orderkö 2013-11-07

    Vet ej vad "På extern verkstad" betyder men kanske de också var tvugna skicka den utomlands..?
     
    Last edited: 9 nov 2013
  11. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Jo, förmodligen till Polen ;)

    Usch, såg en HTC One på stan under lunchen.. saknar min One ganska mycket just nu. Den gamla One X är liksom inte i närheten.. *suck*
     
    Last edited: 11 nov 2013
  12. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Har jag tur kanske jag får hem min mobil mot slutet av veckan..
    Lite tradigt är det, att jag inte kan få se vad som skedde i Polen, ja förutom att uppdatera mjukvaran (som redan var uppdaterad). Men i alla fall, jag hoppas att den är okej igen, jag saknar ju den så..
     
  13. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Fick hem min telefon idag, kameran verkar vara åtgärdad, korten blir inte längre lila, och inga röda ögon. I alla fall inte än på de få kort jag har testat ta.
     
  14. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Grymt! Hur lång tig tog det totalt från att du skicka den?

    Jag har själv stött på problem.. HTC kundservice tog mitt serienummer, konstaterade att det var en tysk modell(hade ingen aning om det när ja köpte den) och bad mig skicka in den till Telecare Service..

    Några dagar sedan får jag detta mail:
    "Reparation på extern verkstad: Enheten är av tysk modell, rparation ej möjlig. Kontakta återförsäljare eller HTC för ytterligare support. Retur utan reparation."

    Och jag bes betala 350 kr för att få tillbaka den. Vilket jävla skämt jag fraktade dit den för 100 kr för att HTC sa det till mig och nu skulle ja behöva betala 350 kr extra för INGENTING?

    Efter att ha kontaktat HTC fram o tillbaka har de nu sagt att de ska skicka tillbaka den utan kostnad, iom det var de som gjorde felet och sa till mig att skicka in den till Telecare.. Men så har jag ändå förlorat 100 spänn och får tillbaka en telefon som inte är reparerad.. Tydligen måste den åka in till UK där deras globala verkstad finns alternativt skickas till Tyskland.. När jag frågade om de inte själva kunde skicka vidare den så var det tydligen inte möjligt.. Varför de inte kan skicka vidare den har jag ingen aning om men aah..

    Det som är ännu mer löjligt är när jag frågade varför inte Telecare kan fixa den sa dem att det behövs "tyska delar" för att kunna reparera telefonen.. Nu kanske jag har helt fel men vadå "tyska delar" !? Det är ju ingen jäkla skillnad på den nordiska varianten och den tyska modellen förutom att den blivit branded?

    Och deras kundservice på chatten är katastrofal när det gäller seriösa ärenden.. Det tog 3 dagar och några samtal innan jag fick veta konkret vad som skulle ske framöver

    Sjukt less man blir.. Blir utan telefonen i snart 2 veckor nu utan anledning, torskar 100 spänn, och kommer få köra vidare med min sketna 4 mpix kamera som transformerar in till ett instagram filter varje gång det blir lite mörkt..
     
    Last edited: 14 nov 2013
  15. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Vad jobbigt för dig. Man blir ju så matt att det ska vara så krångligt att få sin dyrköpta telefon servad.

    Tog 14 dagar för mig, fast om jag skickat den själv direkt till Deltaservice så hade det gått på en vecka. Hade man däremot fått skicka den till Polen själv, ja då hade man haft den snabbare ändå.
    Synd att jag inte vet vad de gjorde med min telefon, kan knappats tro att en SW uppgradering löste problemen jag hade då jag blåst om den själv ett antal gånger. Men den verkar fungera. Kameran, den är otroligt bra.
     
    tswfootball gillar detta.
  16. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Ska man skicka sin telefon till Delta service eller Telecare service?

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  17. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Eftersom båda skickar telefonen vidare till Polen så spelar det nog inte så stor roll, huvudsaken är att det är auktoriserade och tar emot garantiärenden på HTC mobiler.
    Dock är min egen erfarenhet att Deltaservice är snabba och schyssta att ha och göra med.
     
  18. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Skicka till Delta Service! Jag kontaktade Delta och de sa att reparation tar 7 dagar bara medans Telecare säger 14 dagar.

    Utöver det sa Delta att de faktiskt KAN reparera min tyska modell med CID TMOB-101 då de skickar in den till polen och det inte ska spela någon roll där.
    Verkar inte som att Telecare skickar till Polen då de sa de inte kan fixa den pga det inte var nordisk variant.
     
  19. Homer

    Homer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min skickades in till telecareservice & skickade vidare till extern verkstad. Fick nån skit i högtalaren & dom bytte ut den.
     
  20. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Jag skickade mail till Delta Service, och dom sa att jag skulle vända mig till butiken där jag köpte telefonen, så hjälper dom mig med att få den till service...

    Om man ska skicka direkt till Telecare så behöver man fylla i kvitto/ärendenummer. Är det från kvittot i butiken jag köpte den?

    Känns som det kanske är bäst att gå med den till elgiganten där jag köpte den ändå?
     
    Last edited: 18 nov 2013