HTC Support...Sjukt grymma.... Lagad NEXUS

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av flaxroid, 4 nov 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Han menar nog en så kallad dealer button. :)

(Först tänkte jag säga: "Fan vad onödigt inlägg Barilla!", men sen tyckte jag det var ganska kul ändå.. :) )

/Söder

2. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Jag ringde HTC igår för att få min crazy screen utbytt.
    Men nu när jag läser här så fattar jag det som att dom inte kan fixa det eller?
    Jag har inga andra problem med luren och vill ju inte skicka iväg den för att sen få tillbaka telefonen om 2 veckor med samma fel.

Ska jag skita i att skicka in den? o_O

3. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag skulle inte lägga krut på att få ordning på det. Ingen jag läst om som skickat in för att få skärmen fixad, har fått det fixat.

4. Jobilinx

Jobilinx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Förra fredagen ringde jag och bokade reparation till min Nexus 1. Supporten sa att upphämtning av telefonen skulle ske mella 13:00-16:00 Måndag 1 Augusti.

När ingen kom ringde jag UPS och dom hade ingen upphämtning bokad...

Aja, valde då att skicka in den dagen efter vilket kostade mig 127kr.

På Fredagen tänkte jag kolla min status, då står det att telefonen är skickad tillbaka till mig. Ringde då supporten och bad om ett kolliid, detta hade dom inte, eftersom telefonen troligtvis inte var skickad. Ringde idag igen under lunchen, samma sak.

Dock så kom UPS förbi precis och lämnade telefonen!

Powerknappen fungerar, hade dock även skickat med ett headset, detta har dom inte gjort något åt. Sedan saknas även baksidan till telefonen, har dock som tur är en extra hemma.

Väldigt nöjd, speciellt då det gick så otroligt snabbt!

5. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag själv samlar kraft för att skicka in min Nexus One nu innan den 2 år långa garantitiden går ut.

Mina volymknappar börjar bli kassa, samt att min skärm är väldigt "vass" i ena kanten, som om den är nedtryckt lite, lite för långt.

Behöver jag återställa från CM, eller det är bara att skicka och så får jag göra om min root sen?

/Söder

6. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du behöver inte återställa.

7. riper

riper Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Hur gick det för dig?
    Jag har också en Nexus One rootad med CM7. Samtalshögtalarn är typ paj (extremt låg volym). Återställde de telefonen under lagningen?

I värsta fall, vet du vilka steg som behöver tas för att backupa det jag har och sen återställa det när jag får tillbaks den? Jag har hört om Nandroid etc men skulle gärna veta exakt ordning tack.

8. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

När jag skickade in min på lagning nyligen (ett litet gäng fel som jag ville få åtgärdade), med upplåst bootloader, fick jag tillbaks den med upplåst bootloader och ominstallerad original-Gingerbread-ROM. Får se om de återställer låset den här gången eller inte när jag nu skickat tillbaks den igen. De hade på något sätt lyckats göra så att batteriluckan inte gick att få dit igen pga att strömknappen stack ut för mycket.

Nandroid-backup gör du genom att stänga av telefonen -> hålla inne volym-ner och trycka på power-knappen -> välja Recovery i menyn -> leta upp Backup/Restore (alternativt Nandroid-backup) i menyerna -> Ta en backup -> Du har nu en Nandroid-backup på SD-kortet som du kan lägga över på datorn eller bara ta ur SD-kortet och sätta tillbaks det sen igen när du får tillbaks telefonen. När du fått tillbaka telefonen får du se till att slänga in den recovery som du använde när du körde CM7 och återställa Nandroid-backupen.

Notering: Jag tog det här från minnet och det kan skilja bland menyalternativ och så vidare, men principen är där. Exakta instruktioner för både backup och återställning över hela processen är rätt omfattande, hoppas att det här duger för dig.

9. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Hur du gör svarade DrLaban på. :) Jag har själv inte fått tummen ur, och har ej skickat in ännu. Vet inte vad jag ska göra undertiden den är borta. :)

/Söder

10. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Använda en äldre Android-telefon som du säkert har skräpandes och VERKLIGEN börja uppskatta att den två år gamla Nexusen faktiskt fortfarande är rätt rapp ändå. Det är vad jag gör. (HTC Magic med 2.2.1 ROM)

11. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag har faktiskt ingen. Min första var en Samsung, modell kommer jag ej ihåg, som var den "första" med oled. Den sålde jag sen, för att några månader senare köpa min Nexus One.

Så, det blir jobbigt för mig sen.

Hur gärna jag än vill ha en Galaxy Nexus, så fungerar ändå min N1 bra, och jag pillar mest med telefonen ändå, så BEHOVET av en ny finns liksom inte heller...

/Söder

12. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

UPS kom och hämtade min lur idag. Jobbigt att skiljas från den. :) Hoppas att den kommer åter innan det blir jul.

Hade tänkt använda min gamla Nokia N73 under tiden men det gick inte. (Har Halebop och trodde det skulle gå i en Telia-lur, men det var visst ändra för några år sen.)
    Fick låna en telefon av i en telebutik dock. Najs. Blir kaka till dem när jag fått min nalle åter.

13. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Får jag vara så lat och fråga exakt hur du gick tillväga? Vart anmälde du ditt ärende till HTC, och hur bokades frakt osv. Börjar bli dags för mig att skicka iväg den snart ju.

Ska man säga allt man vill de ska kolla på också? Så att man är säker på att de byter ut vissa delar och så?

/Söder

14. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Ring till HTC Sverige (HTC) -> Help -> Call Us -> Sverige -> 08-nummer något...

Du behöver:
    * Serienummer på mobilen
    * IMEI-nummer på mobilen (ibland)
    * E-postadress

Säg att du har problem med din lur och räkna upp allt som strular. HTC-snubbeninnan kommer då att skriva ner en _väldigt_ kortfattad beskrivning av felen på en HTC-ticket som du kommer få skickad till dig via mail och som du ska skriva ut och lägga i lådan/paketet som ska skickas till HTC. (Jag bifogar _alltid_ en häftad felbeskrivning som är mer komplett för det är ca tre, kanske fyra fjuttiga rader på ett halvt A4 som går in i felbeskrivningen skriven av HTC.) De kommer att registrera upphämtning och boka fraktsedel (förmodligen via UPS) och ge dig ett UPS-trackingnummer; numret får du per telefon.
    Efter en dag eller två hämtar någon upp ditt paket, se till ha packat ner den vettigt; kom ihåg att fraktsedeln är någon form av ganska fet klisterlapp, så ha lite gott om yta för UPS att sätta den på.

Följ ditt paket till England via UPS hemsida

Följ din telefons reparationsstatus via HTC:s hemsida (https://tracking.htc.com/ViewTicket.aspx). Du behöver ha HTC:s felanmälan-ärendenummer, serienumret på din mobil och e-postadressen de skickade HTC-ticketen till under samtalet.

Svettas en kort tid över att reparationsstatus inte uppdateras

(Eventuellt svettas lite till över att reaparationsstatus inte uppdateras och ring lite samtal till HTC för att få reda på vad som händer egentligen. (Detta har bara hänt mig en gång och då hade de tydligen tappat bort min telefon på reparationsstället i nästan en vecka))

Bli glad över att reparationsstatus nu är satt till "Return device" och förhoppningsvis fått ett nytt UPS-trackingnummer

Följ paketet på resan hem

Svara i telefon när Jetpak/UPS/Adena Picos/Posten/Grannen/Nån slyngel ringer och säger att de vill lämna av ett paket

söder gillar detta.
  15. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Slutplädering för mitt ärende:

Jag har nu fått tillbaks min Nexus, troligtvis blir det här den sista reparationsomgången innan den pensioneras inför nästa köp, om jag inte hittar något de meckat ihop fel igen då.

Jag skickade iväg den på torsdagen i förra veckan och har den nu i handen. Båda gångerna har den färdats till HTC via vägtransport och kommit hem med kombinerad flyg/vägtransport. Det kan tilläggas att jag inte fick något Tracking# när den var på väg hem den här sista gången, men den hittade hela vägen hem till mig ändå.

De har inte låst bootloadern, men återigen återställt ROM:en.

Här är en bild på hur det såg ut första gången jag fick hem den:

Och så här blev resultatet efter andra omgången:

Säga vad man vill, de är iaf jävligt snabba på att fixa grejerna. Om än att det blir lite fel ibland och att det också kan ta längre tid. YMMV.

Last edited: 9 dec 2011
  16. riper

riper Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Tack DrLaban för ett uttömmande svar på Söders fråga.
    Ett tillägg: Du kan även chatta med HTC-supporten - HTC Help Center, gå ner och klicka på Kontakta oss!

17. Androidfantast

Androidfantast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Måste man betala frakt eller andra avgifter om man skickar in telefonen på garantin?

18. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Nej, man måste inte betala någonting. HTC tar kostnaden.
    Den enda gången du behöver betala är om du av någon anledning skulle bestämma dig för att skicka in den på egen hand, men det avråder jag till.

söder gillar detta.
  19. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det är väl mer en principfråga att den ska fungera. Den gick sönder i en riktning efter typ tre månader. För någon månad sen upptäckte jag att den bara fungerade i två.

Jag använder den nästan uteslutande när jag redigerar text och blir less på att markören inte hamnar där jag pekar.

Från norra Sverige, via Järfälla, Danmark och Tyskland till England.

För övrigt kan man ju fundera över telefonens resväg.
    Herne-Boernig, Germany 12/13/2011 7:32 A.M. Departure Scan
    Herne-Boernig, Germany 12/12/2011 8:07 P.M. Arrival Scan
    Glostrup, Denmark 12/12/2011 1:15 P.M. Departure Scan
    Glostrup, Denmark 12/10/2011 5:25 A.M. Arrival Scan
    Jarfalla, Sweden 12/09/2011 8:10 P.M. Departure Scan
    12/09/2011 6:43 P.M. Origin Scan
    Jarfalla, Sweden 12/08/2011 5:29 P.M. Return service shipping label was left with the shipment's receiver. - (Label)
    United Kingdom 12/07/2011 9:08 A.M. Order Processed: Ready for UPS

20. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

NoiseMaker: Ja, det där var ju en lite omständig rutt....

Min senaste vända med Nexusen visade sig vara en "Mottagaren betalar"-fraktsedel, så när reparations-centret tog emot den ändrades status till "Returned to sender".
    Ni kan tro att jag ringde och frågade vad HTC och UPS pysslade med egentligen....