HTC Support...Sjukt grymma.... Lagad NEXUS

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av flaxroid, 4 nov 2010.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka telefonen igår, efter lite klassisk meck från UPS. Telefonen kom tillbaka ofixad, och de hävdar garantin gått ut.

    Frågan är om de anser det är 12 månaders, eller om de fått för sig att mina 24 månader gått ut, fast att jag skapade ärendet hos HTC innan de 24 månaderna gått ut.

    HTC verkar ha gjort en hemvändning. :-(

    /Söder
     
  3. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Trist #&&"//!

    Det ska räcka med att de reggar ditt ärende innan garantitiden gått ut. De verkar ha som policy numera att blåsa sina (ofta trogna) kunder på sin s.k "garanti".

    Finner inte ord för att beskriva hur mycket jag ogillar det företaget numera.

    btw, flyttade över flexkabeln ifrån Desire till N1 och märkte vid ihopmontering att volymknappens utformning skiljer sig tillräckligt mycket för att göra så att det inre plastskalet inte går att få ihop riktigt :) batteriluckan går inte heller att få ihop). Beställde en ny kabel ifrån EBay istället som ska passa direkt. Min N1 ska frun få ta över (ersätter hennes Legend) och för egen räkning så blir det sen vad som helst FÖRUTOM htc som gäller (Samsung S3 helst :-))
     
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag är inte den som ger mig, och jag ringde idag upp svenska HTC och klagade på vad som hade hänt.

    Tjejen som hjälpte mig, kunde bekräfta på mitt serienummer att jag hade 2 års garanti till 23 dec 2011, men bekräftade även min kommentar att det borde väl vara 2 år från att JAG köpte den, dvs till 13 jan 2012 istället, och det höll hon med om som sagt.

    Frågan är då om HTC UK nekat pga mer än 1 år, eller om det var för att de tyckte att det gått över 2 år, eftersom telefonen nådde dem EFTER den 13 jan 2012 (pga UPS osv).

    HTC SE höll med mig om att eftersom jag skapat ärendet den 2 jan 2012, så borde det gått på garantin.

    Jag ska nu vänta på att HTC SE hör av sig igen.

    Ska bli spännande detta. :)

    /Söder
     
  5. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Berätta gärna här hur det går. Förhoppningsvis har du större tur än mig än att hamna hos %%#&"-huvudet Paul på Irland. Svenska representanten bekräftade även min lur som inom garantirep. perioden och allting såg finemang ut, tills ärendet landade hos nästa person...

    //Danne
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag tog upp som exempel att jag läst på forum om en annan person som hade fått nekad garanti på 2 år, och tjejen sa då att det ändå hon hört talas om att var att någon som hade köpt till ett land där det inte var 2 år. Typ USA då kanske.

    Min är dock beställd från Google till UK direkt, då de sålde över nätet till UK från första dagen, så det är inte mycket de kan hålla mot mig.

    http://piclair.com/61bhq

    /Söder
     
  7. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    " tjejen sa då att det ändå hon hört talas om att var att någon som hade köpt till ett land där det inte var 2 år. Typ USA då kanske."


    Det är ju där de har fel och deras garantivillkor motsäger även detta (och det är precis detta som är pudelns kärna - avstämt mot jurist med inriktning på avtalsrätt). Jag har markerat nedan den exakta lydelsen ur deras avtal (Google):


    Nexus One Warranty Information
    Returns and warranty: Warranty

    How long does the warranty cover the phone?

    Your warranty coverage depends on where you live:

    European Union: the warranty coverage extends twenty-four (24) months from the date of original purchase.
    All other locations (including the United States): the warranty coverage extends twelve (12) months from the date of original purchase

    What kind of things are NOT covered by the warranty?

    The warranty does not cover physical damage to the surface of your Nexus One, including but not limited to cracks or scratches on the screen or camera lens. The warranty also does not provide coverage for issues related to third-party applications you've installed.

    What kind of things can void the warranty coverage?

    Here are a few examples of actions that void the warranty coverage:
    rough handling of the device
    exposure of the device to extreme conditions
    tampering with the device, including removal or defacing of the serial number, IMEI number, or water indicator
    unauthorized opening or repair of the device
    tampering with or short-circuiting the battery
    unlocking the bootloader using the fastboot program
    For a complete list, refer to the warranty card included with your Nexus One and also available below.

    How does the warranty process work?


    HTC offers two options for the warranty process:
    Device swap: The device swap is the quickest way to get a working phone again. A new device will be sent to you, together with a box for returning the defective device. You should remove the SIM card, the battery, and the microSD card from the defective phone, insert them into the new device, and return the defective phone in the box provided.

    If you have engraved your phone with a personal message, the device that you receive will not include the engraving, and the engraving on the defective device will not be sent back to you. If you want to keep your engraving, you can opt for the express repair option.

    Express repair: With this option, you send the defective device to the HTC service center. HTC will perform the repair and send you back your device, including the original engraving.


    How can I initiate a warranty repair?

    The first step is to request a ticket number by calling HTC, the number for which can be found in the Service & Repair section of the HTC website. An HTC representative will guide you through the process and either (a) arrange for the delivery of the swap device or (b) send you shipping instructions to an email address you provide (if you prefer the express repair model).


    What happens if I send my device for warranty repair, and it turns out the defect is not covered by the warranty?


    If the HTC service center detects that the device is not covered by the warranty, an HTC representative will contact you to determine what to do next. You can choose to pay for the repairs (the HTC representative will provide you a quote), or you can opt to have HTC send you back the device, in which case your credit card will be charged the round-trip shipping fees, as well as an examination fee of $28.
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    "Tack för att du kontaktar HTC.

    Jag har nu fått svar på eskalationen vi gjorde angående din HTC Nexus One med ärendenummer XXXXXXXXXX. Tyvärr har det visat sig under vår undersökning att anledning till att ingen reparation har blivit gjord på din telefon beror på att den är vattenskadad och inte kommer att kunna repareras på grund av det. Jag är rädd att det inte finns något vi kan göra åt detta då vår policy är att inte göra något försök att laga vattenskadade telefoner eftersom vi inte kan garantera kvaliten på en sådan reparation.

    Jag ber om ursäkt för besväret som detta kan ha orsakat dig. Tveka inte att kontakta oss igen om du undrar över något mer."

    HTC är så jävla dumma i huvudet...vad FAAAAN har en fuktsensor att göra på en fungerande telefon som bara har några slitna knappar som problem?

    Svar från mig precis:

    "Men herregud, hur kan ni/de resonera så? Telefonen FUNGERAR ju, och således kan den ju inte vara fuktskadad. Om det hade varit att telefonen inte fungerar, och jag skickade in för den anledningen, hade jag kunnat acceptera att ni/de säger att någon fuktsensor har visat att den är fuktskadad.

    Men nu är det ju KNAPPARNA som börjat bli slitna, och har varit det i ca ett år, och DET kan ju knappast vara något man nekar pga en fuktsensor. Telefonen har dessutom ALDRIG varit i kontakt med något vatten, förutom att den kan ha fått några stänk regn på sig någon gång, så jag misstänker att det också kan vara en defekt sensor i så fall.

    Eftersom jag VET att väldigt många med samma telefon som haft problem med knapparna, och det är ett vanligt fel, tycker jag det är konstigt att det nu skylls på en fuktsensor."

    EDIT: Nytt svar igen.

    "Tack för ditt svar.

    Tyvärr måste jag meddela, precis som i förra mailet, att eftersom det finns en vattenskada och telefonen på grund av detta förlorar sin garanti kommer ingen reparation att genomföras. Jag är rädd att det inte finns något vi kan göra åt detta då vår policy är att inte göra något försök att laga vattenskadade telefoner eftersom vi inte kan garantera kvaliten på en sådan reparation."

    Mitt svar:

    "Då skulle jag i så fall vilja reklamera fuktsensorn i min HTC Nexus One. Jag VET nämligen att telefonen inte varit i kontakt med vatten på något annat sätt än möjligtvis några stänk från ett lätt regn. Jag anser verkligen inte att ni ska kunna hänvisa till en fuktsensor när det gäller att byta ut utslitna knappar, som det dessutom är allmänt känt är ett problem på HTC Nexus One."

    EDIT2: Aldrig med HTC...

    "Tack för ditt mail.
    Du kan tyvär inte reklamera telefonen i detta fall. Det är inte enbart vatten som orsakar vattenskada, utan även kondens. Detta kan bland annat orsakas av snabba temperaturförändringar och fuktiga omgivningar.

    När våra tekniker gör en bedömning om fuktskada så tittar de på två saker, dels de väteindikatorer som finns i telefonen och som färgas röda när de kommer i kontakt med väta, samt förekomsten av rost. Som du säkert förstår så är detta säkra indikationer som kan ses med blotta ögat, alltså ingen bedömning man kan göra av misstag. Jag förstår att du har gjort ditt bästa för att skydda din telefon från väta, och att skadan säkert var helt omedveten. Detta är självklart beklagligt, men inget vi kan hjälpa dig med då vi inte reparerar dessa skador. Du kan läsa mer om detta på vårt reparationscenters hemsida:

    http://www.anovo.se/garanti.php?p=mobiltel

    Jag hoppas att det här mailet har besvarat din fråga, men om du har några ytterligare funderingar så är du självklart välkommen att höra av dig igen."

    /Söder
     
    Last edited: 4 feb 2012
  9. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter allt jag varit med om själv kring deras s.k "support" och allt jag läst här och på andra forum runtom i världen så känns det helt klart som att de satt undanflykt av sina garantiåtaganden i system.

    Bittert och vidrigt :-(
     
  10. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Idag tog jag mig tiden till att palla byta tillbaka till min egna Nexus One, dvs den med lite schledna knappar som inte HTC ville byta.

    Märker nu att jag stör mig rätt mycket på att de är dåliga, nu när jag haft en telefon som har haft fungerande knappar.

    Går att att själv byta något för volym- och powerknappen, samt trackballen, så att de blir bättre?

    EDIT: Satans jävla klåpare. Fan vad jag hatar HTC nu.
    Jag hade INTE några dammkorn eller grus eller skit under skärmen innan, men nu har jag det.

    /Söder
     
    Last edited: 24 feb 2012
    mOcus gillar detta.
  11. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Du behöver skaffa en sådan här:

    http://www.ebay.co.uk/itm/250933620989?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

    Var bara noga med att få just "G5" varianten (inte G7 som är Desire). Det flexkortet håller både power och volymknapparna. Du får även snäppa loss din gamla kamera och stoppa på det nya kortet (sitter med en "snäppram"). Ta det bara försiktigt när du gör det eftersom ledarna som volym och power sitter på är tunna och ömtåliga.

    M v h

    Danne
     
    mOcus gillar detta.
  12. mOcus

    mOcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för denna tråd. Nu känner jag inte längre för att köpa en ny HTC vilket jag kände starkt för innan jag läste denna tråden.
     
  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Samma här. :) Suttit o väntat på SG3, o nu när jag fick veta att den kör samma typ av skärm som SGN, så kan jag likabra ta en SGN. HTC One X ser najs ut, nu när inte SG3 var sååå fantastiskt, men iom att det är HTC och jag är bitter, så blir det nog till att ta en "billig" SGN istället för en 2-3k dyrare quad-core.

    /Söder