HTC Tangentbord till N1 är här (med svenska och engelska)

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av flaxroid, 17 feb 2010.

  1. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För att uppdatera utan att förlora inställningar/egen ordlista:

    Metod 1 (Linda File Manager):
    • Lägg ny HTC_IME på SD-kortet
    • Installera "Linda File Manager" från Market
    • Bläddra fram HTC_IME inne i Linda och klicka på den
    • En ruta "Replace application" kommer fram. Läs den. Klicka sedan OK
    • Klart

    Metod 2 (adb):
    • Lägg HTC_IME.apk i en mapp på din dator där du har tillgång till adb (antingen direkt i Android SDK's tools mapp eller sätt om din PATH i ditt OS)
    • Öppna en konsoll och skriv adb install -r HTC_IME.apk . Glöm inte -r flaggan för reinstall.

    I hastigheten så blandade jag tidigare ihop Astro med Linda File Manager. Sorry. Lägger dessa instruktioner i den andra tråden också.
     
  2. ztargazer

    ztargazer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, Linda ägde ju. Du också :cool:
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER


    Det vore bussigt. Med engelska fungerar det också märkte jag.
     
  4. gudas

    gudas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    Har letat efter svar på frågan "Vad är Clicker.apk? Vad används det till?" utan att hitta svaret. Någon som har lust att upplysa mig? :-)
     
  5. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Vad jag förstår så är det för att kalibreringsfunktionen ska fungera, HTC's tangentbord kan kalibreras upp efter hur du trycker på knapparna så att det ska bli bättre träffar och så att man skriver rätt enklare.
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag tror jag har svarat på det. :) Men jag är inte säker. Se annars det andra svaret. :)

    /Söder
     
  7. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    BTW, jag testade precis "micen" på tangenbordet och det kommer upp rutan att jag ska börja snacka.

    Dock märkte jag att även om jag pratade en hel mening, så "skrevs" det sedan bara 2 ord.

    När jag sedan bytte till Android-tangentbordet, och sa samma sak, så "skrevs" allt.

    Är det inte samma funktion?

    Edit: jag är osäker på om det var så iaf.

    /Söder
     
    Last edited: 19 feb 2010
  8. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    när jag pratar den säger server error i denna, dock använder vi inte voice i sverige direkt ...
     
  9. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det finns en hemsk "bugg". när man ska skriva du i t9 läge så blir det alltid et. blir galen på det.
     
  10. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv kör jag aldrig T9, men när jag testar så blir det du varje gång. Kolla under user dictionary så du inte råkat lägga till et...

    Hur som helst så är ordlistefel inget jag planerar att jobba på tyvärr
     
  11. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det funkar ju som du säger i sms (och på en massa andra ställen) men inte i webläsaren. Finns det intresse av en version som löser detta för enbart QWERTY? Jag har nämligen lyckats lösa det för QWERTY men inte för Compact QWERTY och Phone Keypad. Eftersom jag aldrig kör de två sista så har jag inte kollat i koden för dem tidigare, så det kommer nog att ta lite tid att fixa där om jag ens klarar det.

    I övrigt har jag inte gjort några ändringar. Finns det intresse av en sådan uppdatering?
     
  12. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Absolut. Nu kör jag bara med "ditt" tangentbord. :)
     
  13. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Underbart, har haft drömmar om att detta skulle hända och det gjorde det :D äntligen kan man skriva snabbt igen
     
  14. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, uppdateringen som fixar det bjoli bad om är nu uppe. Jag kallar den (drumroll) v6.

    Notera att fixen enbart gäller auto capitalization i QWERTY-läge, inte compact QWERTY eller Phone keypad. Notera instruktionerna för uppdatering om ni vill behålla inställningar/egen ordlista.

    Postar ingen länk här utan håller mig till min ursprungliga tråd. Håller med om att det är omständigt med flera trådar, men det var inte jag som startade denna :P
     
  15. Splix

    Splix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Får också detta fel, är det fel på servern eller något annat tro?

    Grymmt bra tangentbord annars!!! Blev faktiskt lite besviken när jag först laddade ner Scandinavian keyboard efter att ha kört på originaltangentbordet som jag tycker var grymmt förutom att det saknade å, ä & ö plus svensk ordlista men detta är kanon! :teeth:

    Går det på något sett att använda Phone keypad i en app och qwerty i alla andra? Alltså jag skulle vilja ha en app (eller ett enkelt sett) att svara på SMS samtidigt som jag kör bil (jag vet att man inte ska det men nu vill jag det!). Annars vill jag använda det vanliga tangentbordet och kommer inte orka byta mellan de olika varje gång jag sätter mig i bilen eller så...


    //Splix
     
  16. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte vad det beror på att vissa på server connection error. Det funkar för mig och många andra men några har rapporterat detta. Kollar man i koden så kopplar tangentbordet upp sig mot systemets voice recognintion service (via bindService anrop) och låter systemet sköta grovjobbet. Felhanteringen är tämligen rudimentär, den visar bara de meddelande som det underliggande systemet rapporterar.

    Det skumma är att koden är i princip identisk som standartangentbordet för voice, men där funkar det för de som får connection error i HTC_IME. Får se om jag kan hitta något, men just nu har jag ingen aning om vad detta beror på. Tror inte det beror på min mod iaf efersom folk som kört orginalet från desire som modaco postade rapporterar samma sak med den.

    Man kan inte ha olika tangentbord i olika apps, men jag tror att det går att hacka ihop den funktionen. Det kommer i så fall inte gå att sätta via ett gui, utan det är .htcime filen som gäller. Jag tänker mig något i den här stilen

    Kod:
    keyboard_override on
    com.android.mms 1
    com.adroid.browser 2
    default 3
    Där siffrorna just nu är tagna ur luften men representerar HTC's interna inställningar för valt tangentbord. Fler som är intresserade av ett sådant hack? Låter som ett roligt projekt, men eftersom jag inte behöver det själv så vill jag kolla intresset innan jag plöjer ner tid på det.
     
  17. maximalistic

    maximalistic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag får inte ner filen från mediafire idag! någon som har en mirror för v6?

    edit: nu funkade det.
     
    Last edited: 20 feb 2010
  18. hampa2k

    hampa2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Grymt jobbat jonasl! Gillar dock att man kan hålla nere "enter" och få fram smileys på orginalet-t-bordet. Är det nåt som det resonerats kring att efterlikna?
     
  19. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tanken har slagit mig. Jag vet precis vad som skall göras för att fixa det men inte hur jag ska göra det... Alla tangentbordslayouter finns i apk:n i form av binära xml-filer. Där definieras alla knappar inkl "popup" knappar som kommer vid long press. De kan innehålla många tecken, ett exempel är long press på .com knappen när man skriven en URL. Då kommer andra domäner upp. Samma sak går att göra för enterknappen (eller vilken knapp som helst). Jag vet formatet på xml:en etc. Det jag inte vet är hur sjutton jag ska konvertera min ändrade xml tillbaka till androids binära xml efter att jag ändrat i den. brut.all på xda (killen som fixade google navigation till resten av världen) jobbar på ett verktyg för det. För lite diskussioner med honom. Hoppas det löser sig snart :)
     
  20. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    v7 uppe

    Fixat:
    Enter i terminalen i Cyanogenmod
    Copilot funkade helt knasigt
    Flyttat upp ordförslagen lite så de inte täcker det sms man skriver t.ex
    Sänkt kraven på SDK version till 3 så det KANSKE funkar på Android < 2.1