Problem: HTC U12+ och Google Messages (sms) och primärt SIM-kort

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Discofibra, 22 feb 2019.

  1. Discofibra

    Discofibra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    HTC-användare sedan 2010 och mitt första inlägg här - jag hoppas att någon kan bistå med lösning.

    När jag använder HTC:s egna SMS-app så kan jag välja SIM-kort 1 eller 2 och dels så visas det i appen vid resp. meddelande och dels funkar det uppenbarligen att skicka och ta emot SMS.

    Problemet uppstår när jag vill använda Googles SMS-app Messages, den tankar ner all SMS-historik utan några som helst problem men när jag väl ska skicka ett meddelande så går det ej iväg och ett felmeddelande kommer upp kort på skärmen: "Inget SIM-kort har angetts som primärt för att skicka sms." (Jag har naturligtvis redan valt denna app som standard för SMS innan.) När jag nu går in i appens inställningar under avancerat så finns det ingen funktion där jag kan välja SIM-kort som primärt.

    Igår kväll var jag inne på ett annat forum (XDA developers) där lösningen tycks vara att antingen ladda ner nåt som kallas adb (??) och/eller att via APKMirror ladda ner senaste versionen. Det förstnämnda, adb, har jag inte en susning om vad det är och det sistnämnda testade jag, dvs. att ladda ner olika versioner av nämnd app. Detta gav dock samma felmeddelande PLUS att inställningarna är avsevärt mer begränsade än nedladdad app från Google Play.

    Jag mejlade även HTC:s support och förklarade problemet - de svarade att jag ska gå in i inställningar och välja standard-app för SMS, inget mer än så...

    Ok hörrni, någon som sitter på klara besked kring detta? OBS, ha i åtanke att jag i sammanhanget är lekman.

    Tack på förhand!

    //MW
     
  2. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Se denna diskussion (som tyvärr inte innehåller någon vettig lösning):

    U11+ välja sim för sms
     
  3. Discofibra

    Discofibra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar.

    Så lösningen tycks vara detta m.a.o. "Via command ADB write : adb shell settings put global multi_sim_sms 1"

    Precis det jag hittade på XDA igår och detta ger mig som lekman ingen hjälp, bara fler frågetecken.
    Och HTC själva tycks ducka denna fråga.
     
  4. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Problemet måste förmodligen lösas av Google då samma problem uppstår med en del andra dual-SIM-telefoner.
     
  5. Discofibra

    Discofibra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja jag var rädd för det.

    Men den där tweaken med command adb - vad är det?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 701
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ADB (android debug bridge) är ett protokoll som används för att kommunicera med telefonen från datorn, så att du kan skicka bland annat kommandon.

    Gör så här:

    1. Installera dessa drivrutiner för ADB/telefonen och starta om datorn: Universal ADB Drivers

    2. Aktivera utvecklarläget på telefonen: HTC U12+ - How do I enable developer's options? - Support | HTC United States. Därefter går du in i utvecklarinställningarna som kommer fram och aktiverar "USB-utvecklarläget".

    3. Ladda hem Googles Android-verktyg för Windows och packa upp innehållet till förslagsvis C:\adb: SDK Platform Tools release notes | Android Developers. (adb.exe skall alltså ligga i roten av C:\adb-mappen).

    4. Tryck windowstangenten+R och skriv "cmd" och tryck enter. Skriv sedan följande & tryck enker: cd C:\adb

    5. Anslut nu telefonen och skriv sedan in följande & tryck enter:
    adb shell settings put global multi_sim_sms 1

    6. Klart.
     
    chraist gillar detta.
  7. Discofibra

    Discofibra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Bernard.

    Tack! Jag uppskattar sannerligen denna beskrivning, men wow att man ska behöva göra allt detta bara för att få en ganska ordinär Google-app att lira med luren.

    Detta är ju fördelen med Android som OS, att det är möjligt att peta in annan funktionalitet givet intresse och kunskap. Det är dock även en duktig svaghet att Google och HTC (och andra tillverkare av twin sim-lurar) inte har lyckats samverka i detta för att därigenom kunna erbjuda ett bredare spelfält av appar för sina användare.

    Jag fick ett separat tips ang. detta och det var att istället för att mecka med drivrutiner ladda hem Signal, den påminner i mångt och mkt om Google Messages men gör jobbet utan konstigheter.

    Ännu en gång - tack för svar och lösningar!

    //MW