Fråga: HTPC... Raspberry Pi, Udoo eller Intel Nuc?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Leo83, 18 jul 2014.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Fundera på att byta ut min laptop som jag mer eller mindre endast använder för att se film på på tvn med något nytt mindre och som klara av mer än 720p...

    Men jag är lite osäker på vad jag ska köpa. Var först inne på att slå till på en NUC som man mer eller mindre kan se som utbytte av min laptop men började sedan tänka på raspberry och efter att kollat runt hittade jag även udoo. Frågan är vad jag ska slå till på, vad rekommendera ni här på forumet och vad finns det för nackdelar/fördelar?

    En stor nackdel med NUC:n är väl priset i förhållanden till de andra.

    Just nu använder jag mig xbmc på datorn och det har jag förstått går att fixa till Linux korten oxå. Datorn är sedan kopplat till en förstärkare via HDMI. I övrigt så brukar jag väl mest inte använda datorn till mycket annat nu mera när man har det mesta på telefonen/plattan. Händer väl att man någon gång om året använder sig av något i office-paktet men övrigt är det surf/film. Och när det kommer till film är det möjligt att sätta upp torrent-nerladdning på raspberry/udoo eller liknande kort? Eller blir det att man får koppla in den externa hårddisken i en dator då?
     
  2. spuzz

    spuzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Vimla, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Jag kör en Intel nuc med celeron processor och 1gb ram. Kör openelec från usbsticka och är grymt nöjd! Kör dock den enbart som HTPC och inget annat. Kör NASen för all filhantering.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag har kört XBMC på Raspberry Pi och har efter att förverkat två stycken tyvärr gett upp tanken. Priset är toppen men det funkar tyvärr inte så bra som jag hoppats. Hdmi- CEC är toppen då du kan styra XBMC med tv-fjärren men har du inte det behöver du en IR-dongel såvida du inte nöjer dig med fjärr i telefonen. Jag använder nu istället Plex och i väntan på app till Xbox One kör jag genom utdelning på tvn.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Tror nog jag klarat mig med fjärrkontroll på telefonen. Hur kommer det sig att du förverkat 2 st, har dom gått sönder?

    På vilket sätt kör du plex, casta du skärmen till tvn från telefonen eller menar du att har plex på Raspberryn? Då måste väl fortfarande har något stående där du har allt tänker jag, hårddisk med uppkoppling till nätverket så plex kan komma åt dina filer.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Det är så jag hade använt det oxå. Bara som HTPC. En sak jag läst är dock att Raspberry kan har svårt att driva en hårddisk som får kraft från usb-porten.
     
  6. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har haft en NUC och älskade den lilla burken, men det finns ett stort jäkla problem som gör att jag inte stod ut med att ha den som HTPC. Den stöder inte full RGB pga kassa drivrutiner från Intel vilket gör att färgerna ser helt "blaskiga" ut. Och svart är typ grått. Jag köper en igen den dagen Intel fixar detta.
     
  7. spuzz

    spuzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Vimla, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia

    Ja den har även svårt att driva XBMC som DanielÖ nämner. Har provkört en Raspberry och lämnat igen den efter att XBMC inte fungerar tillfredställande.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Hmm det har jag inte hört något om tidigare. Vilken version var det du hade? Det har ju kommit "nya" NUC med bättre grafikkort/krets.
     
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Den här hade jag: http://cdon.se/hemelektronik/intel/...campaign=prisjakt_se_home-electronics_Desktop

    De hade någon fullösning som gjorde att det "typ" blev 0-255 fast ändå inte. En film i 2.35:1 har ju svarta borders, de var gråa.

    https://communities.intel.com/thread/29420?start=60&tstart=0

    http://www.avsforum.com/forum/26-ho...-nuc-full-range-rgb-output-banding-issue.html

    Jag håller mig till min gamla htpc med AMD-kort ett år till iaf som det ser ut nu.
     
  10. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    De har tvärdött efter rätt många omstarter. Eftersom det från fabrik bara är på eller av som gäller så har i alla fall mina båda dött efter ett par månader så strömförsörjningen är ingen höjdare.

    Jag har mitt mediabibliotek i datorn som sedan delas ut via Plex i nätverket. Med hjälp av tvn kan jag sedan ansluta till Plex media server där jag kommer åt alla filer.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Har hört (läst) att just raspbmc inte ska vara så bra. Men att det med openelec, som är mer avskalat, ska det inte vara några problem vad gäller omstarter.
     
  12. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Det kan mycket väl stämma. Jag har kört RaspBmc de senaste gångerna så OpenElec kan jag inte uttala mig om.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Precis en sådan jag hade tänkt skaffa.. från vad jag har läst lite snabbt så verkar färg problemet ha att göra med när man kopplar direkt till en tv. Det är nämligen så att tv-standarden tillåter bara 16-255 medan om man kopplar via en receiver så borde man få hela ranget 0-255.. men som sagt det bara det jag lyckats läsa mig till lite snabbt, inte satt mig in i det.
     
    Last edited: 24 jul 2014
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nej jag hade min i förstärkaren via HDMI. Märkligt att det skulle vara tvstandarden när det funkar kanon med min andra hårdvara som också kör W8!

    Edit: Grym maskin för övrigt som sagt, vågar du chansa på att det är åtgärdat så är det ju inget att fundera på ens.
     
    Last edited: 24 jul 2014