Huawei Honor 8 eller Sony Xperia X Performance?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ZeriCo, 21 jan 2017.

Taggar:
  1. ZeriCo

    ZeriCo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Det är dags för mig att för första gången köpa en Androidmobil (haft WindowsPhone hela tiden) och jag har inriktat mig på dessa två (ungefär i samma prisklass, inte en 5.5"-skärm, 1080p och bra kamera). Dock har jag svårt att avögra vilken.

    Känner till märket Sony och brukar förknippa det med kvalitet, dock efter läst ett par recensioner så verkar denna mobil fått rätt mycket ris, medan Honor 8 å andra sidan fått ros. Vet inte om det har med lanseringspriset att göra (Xperian var ju riktigt dyr medan Honor 8 några tusenlappar billigare) men detta spelar mindre roll nu när det endast skiljer en 500lapp emellan.

    Konstigt nog verkar även recensenterna tycka kamera är bättre på Honor 8?! Sony har ju gjort kameralinsen i båda mobilerna och den i Xperian verkar vara en senare/mer kraftfull modell, så man kan ju tycka att den borde vara bättre?
    Sen vet jag inte riktigt hur det funkar med mjukvaran, vilken av Sonys och Huaweis OS är att föredra för en nybörjare? Vill ha så lite bloatware och annat skit som möjligt.

    Har en magkänsla som lutar åt Sonyn men om honor 8 är bättre så väljer jag gärna den.

    //ZeriCo
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förmodar att pristaket som gäller är 3990kr med tanke på att X Performance är med i leken?

    IP-klassningen tappar du med Honor 8 vs X Pro. Batteritiden är ingen höjdare på X Performance och den har haft en del problem, men mycket är nu fixat via firmwareuppdateringar. Dock inte batteriet - det har helt enkelt relativt låg kapacitet i förhållande till hårdvaran.

    Vad gäller kameran skulle jag nog säga att X Performance är vassare med senaste firmware, men skillnaden är nog inte så stor att det motiverar den stora prisskillnaden. I alla fall om det handlar om 2490 kr (Tele2-erbjudande, du kan säga upp abonnemanget på en gång efter att du köpt telefonen), vs 3 990kr.
     
    ZeriCo och Ara gillar detta.
  3. ZeriCo

    ZeriCo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag bor faktiskt inte i Sverige utan utomlands, och där kan jag få en Honor 8 för omkring 350€ eller en X Performance för 400€. 50€hit eller dit gör inte så mycket, hade tänkt att ha den åtminstone 1-2år.

    Använder mest mobilen till att surfa, sen lite kamera. Inte tänkt att spela på den (finns ju inte så många på WindowsPhone, så man är ju inte direkt så van.. :cool:).
    Läste någonstans att X Performance kan överhetta, är det något vanligt?

    Är en riktig gröngöling på Android så ett snabbt och intuitivt OS är att föredra. Honor 8's verkar inte så uppskattat men det lär väl uppdateras med jämna mellanrum?!
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 501
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    vad gäller os.
    huawei påminner mer om iphone i sitt gränssnitt på android. det mesta går att modifiera med en hemskärmsersättare.
    sony påminner mer om google och andra tillverkare av androidtelefoner i sitt gränssnitt.

    personligen upplever jag sonys gränssnitt som rent men tillräckligt finessrikt för mig. googles gränssnitt tycker jag är lite för lite finesser i och i andra änden samsung som har alldeles för mycket finesser, blingbling och egna ikoner. huawei är alldeles för nära iphone för att jag skall tycka om det men jag vet flera som verkligen gillar det gränssnittet.

    till alla android finns hemskärmsersättare som får telefonen att se ut nästan exakt som du vill, du kan till och med köra nånting som ser ut som och reagerar som windows phone.
     
    ZeriCo och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Får man fråga i vilket land du tänker köpa telefonen? Det blir enklare att kolla utbud/priser då. Kan finnas en del andra lurar i det prissegmentet som är intressanta.

    Utbudet runt 5-5,2" är förstås inte det bästa.

    ASUS Zenphone 3 kan vara ett alternativ också: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3785934
     
    ZeriCo gillar detta.
  6. ZeriCo

    ZeriCo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej o tack för svaren!

    Bor i tyskland och verkar ha samma utbud som i Sverige(?), har mest kollat amazon och en prissjämförelsesajt (https://geizhals.de/?cat=umtsover).
    Xiaomi MI 5 verkar som en riktigt läcker och passade mobil, men verkar inte finnas här.

    Hur är det generellt bland mobiltillverkare, bör man anta att de märken som varit med ett tag (Samsung, Sony, HTC, etc) har bättre kvalitet än nykomlingarna (tänker mest på alla kinesiska märken)?
    Eller finns det ingen sådan tumregel? Känns ofta som man får betala 1-2000kr mer för en Samsugn/sony än en kinesisk telefon (med samma specs)...