Huawei svartlistat - konsekvenser?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Droid65, 29 jun 2019.

  1. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 035
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Blir till att titta närmare på Pixel eller OnePlus om 80- 90 dagar!
     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Man vill så klart inte stå med bara två OS .. Android eller iOS men man ska inte heller uppmuntra skurkar att göra vad de vill bara för att vi vanliga kunder behöver konkurrens. Jag ogillar starkt att Huawei styrs av anhängare/medlemmar och tjänstemän till kommunistiska partiet, f.d militärer o underrättelse tjänstemän!

    Regeringen och statliga myndigheter i Peking kan till o med begära full information från Huawei om dess kunder, gäller vanliga medborgare i Kina eller större företag i hela världen! Det gäller industri/underrättelse/Ekonomi/Politisk spionage till enkel avlyssning av sina inhemska motståndare!

    Det är inte okej nånstans att nån accepterar det. Spionage på hög nivå är Kinas grej, plagiat, kopior, dålig integritetsvillkor för kunderna, det är bara lite av den maffian som styr den giganten, därför tycker det som USA börjat med är bra även om USA själva kan via NSA spionera på sina medborgare men det finns lagar o regler de kan inte bara trampa på som man gör i Kina. Jag väljer helt enkelt USAs linje än Kinas.
     
    DanielÖ, katho och pmugghc gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Pixel? Det är ju fortfarande Android, samma sak med OnePlus. Många kinesiska tillverkare finns o de använder sig av Android, de har inte likadana problem som Huawei eller ZTE med USA o västvärlden. Se gärna mitt tidigare inlägg hur västvärlden ser på de Kinesiska giganterna.
     
    katho gillar detta.
  4. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Last edited: 29 aug 2019
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 414
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
  7. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 266
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    By
    Dan Strumpf
    Aug. 29, 2019 2:17 pm ET

    U.S. prosecutors are looking into additional instances of alleged technology theft by Huawei Technologies Co., according to people familiar with the matter, potentially expanding beyond existing criminal cases against the Chinese telecommunications giant.

    Among the situations being examined are episodes in which Huawei was accused of stealing intellectual property from multiple people and companies over several years, as well as how the company went about recruiting employees from competitors, these people said.

    The inquiries, which include a subpoena for documents from Huawei by federal prosecutors from the Eastern District of New York in Brooklyn, suggest that the government is investigating aspects of Huawei’s business practices that weren’t covered in indictments of Huawei issued earlier this year.

    The new inquiries overlap with findings from a Wall Street Journal investigation in May that documented numerous allegations of intellectual property theft against Huawei throughout its history, these people said. They include alleged theft of smartphone-camera technology from a Portuguese multimedia producer and Huawei’s practices of recruiting employees from rival companies, the people said.

    Huawei said at the time that it is committed to complying with laws in global markets and has a track record of innovation. “We respect the integrity of intellectual property rights—for our own business, as well as peer, partner and competitor companies,” the company said.

    It couldn’t be determined if new charges are being sought against the company. A Huawei spokesman declined to comment. A Justice Department spokesman also declined to comment.

    You may also like
    Up Next
    0:00 / 4:54
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Huawei's Chinese Phones Are Also American
    The U.S. blacklisting of Huawei is cutting off American businesses from a big client. WSJ’s Dan Strumpf looks at the American technology that has powered the Chinese company’s smartphones. Photo composite: Sharon Shi
    The new lines of investigation underscore the challenges facing the Chinese tech giant—which is the world’s largest maker of telecom equipment and the No. 2 seller of smartphones—following numerous moves by the U.S. targeting Huawei in recent months that have been criticized by the Chinese government.

    Those moves include an executive order signed in May by President Trump allowing the U.S. to ban telecom gear made by “foreign adversaries,” seen as targeting Huawei. The same month, the Commerce Department added Huawei to its “entity list,” blocking the company from buying U.S. components and software without a license.

    Huawei is already contesting one case of trade-secret theft: In January, prosecutors in Seattle issued an indictment accusing Huawei of stealing smartphone-testing technology from its one-time partner T-Mobile US Inc. from 2012 to 2013. The indictment also accused Huawei of launching a bonus program to reward employees who stole confidential information from rivals. Huawei called the charges “politically motivated” in an Aug. 9 motion to dismiss the case.

    Among the areas that investigators are now probing concern allegations that Huawei stole smartphone camera technology from Rui Oliveira, a multimedia producer from Portugal, according to the people familiar with the matter. After Mr. Oliveira accused the company of stealing intellectual property in his U.S. patents, Huawei sued him in March and said in court papers that it didn’t infringe on his patents.

    Agents from the Federal Bureau of Investigation and attorneys from the Eastern District of New York met with Mr. Oliveira in early June, according to one of the people. The agents asked Mr. Oliveira questions about Huawei executives who participated in Mr. Oliveira’s meetings with Huawei in 2014, when he had proposed assigning manufacturing rights to the company for his patents, the person said.

    Authorities have also interviewed Robert Read, a former contract engineer for Huawei in Sweden from 2002 to 2003. The Wall Street Journal reported in May that Mr. Read helped Huawei recruit laid-off workers from nearby offices of Ericsson AB during those years. Mr. Read described how Huawei at its Sweden office stashed foreign-made equipment in a secure basement to be dissected by Huawei engineers. The chamber had counterparts in other Huawei facilities, according to current and former U.S. officials. Mr. Read confirmed he was approached by investigators after the article’s publication.

    Huawei has repeatedly defended its record when it comes to respecting intellectual property rights, and says it has found itself on both sides of such disputes during its history. At a news conference in June, Huawei’s chief legal officer said the company has never been found by a court to have acted maliciously in any case involving alleged theft of trade secrets. Attorneys define malice as intention to do injury.

    In a filing last week in the Seattle case, prosecutors revealed more details about Huawei’s alleged bonus program, which they said was launched in 2013. As part of the policy, Huawei established “a special Huawei encrypted internal email address” for transmitting especially sensitive information, and said “employees were told that they had the responsibility to collect competitor information,” according to the filing.

    When the directive was sent to Huawei’s U.S.-based employees in an email titled “Attention to get Rewards!”, a U.S. human resource executive at Huawei wrote in an email to U.S. colleagues that while such a program “may be normal and within the usual course of business” in “some foreign countries and regions,” it was prohibited by the company’s U.S. corporate policies, according to the filing. A Huawei spokesman declined to comment.

    You may also like
    Up Next
    0:00 / 3:41
    [​IMG]
    [​IMG]
    Why It's Almost Impossible to Extract Huawei From Telecom Networks
    Allies are under U.S. pressure to shun Huawei. But the company's prevalence in existing telecom networks and dominance in 5G technology make that nearly impossible. Illustration: Crystal Tai
    —Chuin-Wei Yap contributed to this article.
     
    katho och night77 gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tack @Android2015@Android2015 det är exakt vad jag har tidigare pratat om, grejen med Huawei är inte litet och kommer INTE o lösa sig i ett handelsavtal med USA. Trump kan inte efter han tryckt på flera länder bland annat Sverige att utesluta Huawei från att bygga 5G-nätet för att sen backa och låta sina allierade sitta i skitet. Ta det som hände med kinesiska ZTE i USA, de fick en dödsstöt när företaget förbjuds att köpa amerikansk teknik i flera år framåt.

    Lite att läsa om likheterna mellan ZTE och Huawei .. kom ihåg att ZTE är näst störst Kinesisk telekombolag!
    Huawei has been blacklisted by the US government. Here's what happened to the last Chinese tech company that got the 'death penalty.'
     
    katho gillar detta.
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Svenskkoppling i nya utredningar av Huawei
    Svenskkoppling i nya utredningar av Huawei

    Huawei har spionerat på Ericsson i Sverige och rekryterat uppsagda Erikssons anställda för att få så mycket info och skickat allt sen till Kina!
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är ju som sagt var ingen ny information, från ovan::
    Dessutom är det väl något ALLA företag gör, rekryterar från konkurrenter, köper deras produkter och försöker kopiera bra funktioner (vilket i sig inte behöver vara ett brott så länge man lyckas göra det på andra sätt än de som beskrivs i patenten). Normalt är det ju upp till företagen själva att skydda sig, och stämma vid patentintrång o.s.v, något som Ericsson exempelvis inte har gjort, så jag tycker inte att detta bevisar ett dugg än så länge.
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Nej, inte alla företag gör men Huawei systematiskt har gjort så. Är faktiskt inne i den branschen o ser ofta sånt från kinesiska företag. Sen att en individ väljer själv sälja hemligheter är en helt annan grej, det finns de som har gjort så blivit fällda vid domstolen men annars brukar Ericsson/Sony låta sina uppsagda anställda skriva på att de INTE får jobba åt konkurrenter förrän typ 2 år efter bara för att inte överföra viktig info till sina konkurrenter.

    Edit: Att tillägga .. även vanliga anställda hos Ericsson/Sony brukar skriva på att de inte säljer något eller har nån i familjen som jobbar hos en konkurrent där hemligheter kan läcka eller något.
     
    Last edited: 30 aug 2019
    katho och pmugghc gillar detta.
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är väl helt självklart att göra så systematiskt? Självklart kollar alla på vad konkurrenter gör i detalj, och självklart så anställer man från konkurrenter om man behöver personal.
     
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vi
    Jag har sett när Nokia utvecklingskontor som fanns i Köpenhamn stängdes ner för några år sen, Sony Ericsson fick anställa några av dessa men aldrig kört fult och begärt av de hemligheter. Det är inte självklart att man överför hemligheter när man byter arbetsplats, nej, så funkar det inte men det betyder inte att vissa inte gör det. Det är helt enkelt kriminellt att läcka hemligheter eftersom man skriver på att inte göra så om man byter jobb.
     
    katho, Kristy och pmugghc gillar detta.
  14. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, självklart är det som du säger. Men var framkommer det i denna artikel eller i någon annan att det faktiskt gjorts? Att det inte bara handlar om helt vanlig konkurrens? Jag säger inte att Huawei är oskyldiga till det, men det har heller inte framkommit något som helst att det de har gjort i Sverige skulle vara olagligt, eller?
     
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har du verkligen läst alla artiklar om problemet med Huawei och även med ZTE? De har systematiskt spionerat på sina konkurrenter och till o med anställt från sina konkurrenter för att komma över deras hemligheter inte för konkurrensen skull utan för att använda konkurrenternas teknik i deras telefoner.

    Hade de till exempel kommit över info om vad konkurrenterna kommer att släppa för produkter i snar framtid och anpassat sig till det så hade jag sagt det är helt OKEJ men att sno till sig info med fula metoder då är kriminellt och dålig stil.
     
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Vad har ZTE med saken att göra? Jag bara säger att det i dessa källor inte framkommer att de gjort något olagligt, och ja jag har läst många artiklar, men självklart inte alla miljoner som finns. Men om det hade varit någon rättegång eller stämning så hade det självklart gett stora rubriker, och något sådant har jag inte sett, har du?
    Nu är det mer "Buhu, Kineserna har anställt våra uppsagda ingenjörer och gett dem bra lön, vilka jävla as!"
     
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    ZTE sålde amerikansk teknik och hemligheter till bland annat Iran och Nord Korea.

    Gällande Huawei.... Varsågod läs hur allt började o varför:

    https://feber.se/samhalle/huawei-anklagas-for-att-ha-stulit-teknik-i-sverige/401401/

    WSJ News Exclusive | U.S. Prosecutors Probe Huawei on New Allegations of Technology Theft

    Why the US government is so suspicious of Huawei

    Cisco sues Huawei over intellectual property

    Huawei has been blacklisted by the US government. Here's what happened to the last Chinese tech company that got the 'death penalty.'

    Vill du ha flera artiklar så kan du googla de.
     
    katho och pmugghc gillar detta.
  18. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Alla artiklar som handlar om Ericsson och Sverige hänvisar till artikeln från WSJ. I den står det inget om att Huawei skulle ha gjort något olagligt, har jag fel?

    Edit: Och stämningen mot Cisco lades ju ner utan att Cisco fick en krona, var ju knappast speciellt allvarligt: Cisco drops Huawei lawsuit
     
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Huawei är anklagad för spioneri och att ha stulit hemlig information som gäller amerikansk teknik. De har en rättegång mot sig nu. Förstår inte vad du inte ser som allvarligt? Är spionage lagligt eller? Är stulen information utan samtycke lagligt?
     
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det får väl rättegången avgöra vad som är rätt och fel? Alla snor av alla och stämmer varandra hela tiden, vad är det som är unikt för Huawei?
    Jag bara störde mig på att en icke-nyhet från Maj om Sverige och Ericsson börjar snurra igen.