Recension: Huawei Matebook pro X

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av paulreedsmith, 13 feb 2019.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Denna laptop ska tydligen vara "all the rage" och jag har inget bättre för mig så här kommer min recension:

    [​IMG]

    Köpte först versionen med Mx150 GPU men tyckte fläkten gick för mycket så lämnade tillbaka den och tog modellen med integrerade HD620. Tycker fortfarande fläkten går för ofta men om man drar ner på prestanda-inställningen till "bättre prestanda" eller till "bättre batteri" så blir det lite bättre. Den behåller prestanda i dessa lägen, till skillnad från Surface laptop som är mer eller mindre slö i de flesta lägen. I likhet med XPS 9360 så är denna lite snabbare än allt annat konstant. Mycket snabbare än Surface laptop och Macbook esc, och lite snabbare än Macbook touchbar.

    Underbar skärm. Bäst av alla. 16:9 är dealbreaker för mig, och snart är nog 16:10 det med. Känns som det är ordentligt mycket mer yta än på andra datorer. Känns större än Surface med, men kanske är de tunna ramarna som gör det. Dock tycker jag att skärmarna på Macbook kan kännas lite krispigare. Tror det beror på att jag har en mättad färgprofil som gör allt skrapare, men kan även bero på att det är bättre reflexbehandling eller att Apple inte har det extra touch-lagret. Vad vet jag. Skulle ta denna skärmen alla gånger över allt annat jag testat.

    Tangentbordet är riktigt grymt. Dock är belysningen lite ojämn. Inte jättesnyggt, och går inte att bestämma hur länge det ska vara på etc. Skulle vara bra med lite mer möjligheter. Det går t.ex inte igång av att man använder musplattan. Musplattan är bra men scrollning med 2 fingrar är för segt/långsamt, och det finns ingen inställning för att justera hur många rader man ska scrolla. Sen har min även problemet med att musplattan är lite lös så om man tappar på den så rör sig plattan. Detta är bara störande pga ljudet. Den låter varje gång man lägger fingrarna mot plattan. Verkar som att typ alla har detta problemet. Kanske kan lämna in den på lagning, men gör det isf lägre fram. Men annars är plattan grym. Kunde varit lite större. Och forcetouch är fortfarande bättre. Dock är saker som pinch to zoom nu BÄTTRE i Windows+Chrome än vad det är på Mac+Chrome. Detta är otroligt med tanke på hur usla musplattorna var på alla Windowsdatorer bara för några år sedan. Fanns bra musplattor på Windowsdatorer, men brukade var så att när man sen kom tillbaka till Mac så var det lite "ja just ja det är såhär det ska kännas" när man navigerade på en Mac. Så är det inte nu. Tänker aldrig när jag byter mellan datorerna, förutom då att just zoom är mycket bättre i Windows. Dessutom saknar jag att kunna höja volymen med musen på Mac konstant nu.

    [​IMG]

    Byggkvaliteten är riktigt bra förutom musplattan som sitter lite löst. Det är inte riktigt samma "fit" som hos Apples prylar. Locket på undersidan verkar inte riktigt vara "unibody" utan den sitter lite si och så. Men alla kanter och hela finishen är perfektion. Skulle ge denna och XPS 9/10, medan Surface laptop och alla Macbook är 10/10.

    Prestandan är som sagt riktigt bra. Dock lite coil-whine. Inte lika illa som XPS där det var en dealbreaker bland många, men i ett helt tyst rum hör man det. Denna har en sleep-funktion som fungerar någorlunda till skillnad från Surface laptop. Vaknar direkt när man öppnar locket inom en timme, och fingerläsaren är snabbare än allt annat jag testat. På Surface laptop går datorn ner i modern sleep direkt och det tar 25 sekunder att få igång den igen. Värdelöst.

    Skulle säg att Surface laptop är ett bättre köp. Verkar gå att hitta nya för runt 8-9K. Lite slöare och Sleep-funktionen är icke-existerande. Har man pengar så är detta kanske den bästa "ultrabook" du kan köpa. Verkar hålla riktigt bra värde dessutom, samtidigt som det verkar som att andrahandsvärdet på Macbooks går ner.

    [​IMG]

    Frågor på det?
     
    bernard gillar detta.
  2. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Ööö det går väl att höja volymen med musen? Det är sällan jag använder knapparna för att höja och sänka iaf :)
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ser riktigt trevlig och smidig ut. Hur är det med glare på skärmen? Den ser väldigt blank ut på bilderna.

    Lite synd på fläkten. Jag har haft problem med fläkten på alla mina XPS. Har XPS 9560 nu som jag ett kort tag bytte till XPS 9570, men den skickade jag sedan tillbaka då prestandan var närmast identisk på grund av thermal throttling. Fläkten går dessutom hela tiden även på uppföljaren med strömmen inkopplad, vilket ju är lite irriterande.

    Håller med om 16:9, tycker inte alls det lämpar sig särskilt bra för en laptop där man spenderar största delen av tiden i en webbläsare eller ordbehandlare etc. i alla fall. Även 16:10 känns otillräckligt. Man har fördel på i princip alla webbsidor ju fler pixlar man har vertikalt.


    Vad fick du ge för den?
     
    Last edited: 13 feb 2019
  4. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Kul med recension! Jag har själv varit spekulant på denna i några månader och läst en hel del.
    Bland annat så verkar det som att hårddisken partionerad på något märkligt sätt som gör att processorn måste arbeta mer än nödvändigt = fläkten går igång. Detta ska kunna läses genom att blåsa allt och installera Windows på nytt. Har dock inte läst om man även ska blåsa recovery-partitionen och i så fall installera Windows från USB eller ej. Men det finns i alla fall en lösning på det.
    Och det kan (tyvärr) behövas en lite moddande för att få tyst på musplattan, finns film på Youtube
     
    bernard gillar detta.
  5. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo menade med gester. Tre fingrar upp eller ner.
     
  6. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo läst om det med partitionerna med men är inte så på min. Men har en signature edition så kanske spelar roll.

    Var förbi en butik där de hade ett exemplar ute, och den hade inte glappet på plattan, och bottenplattan satt helt perfekt på deras exemplar. Irriterande. Får se om jag ska lämna in min.
     
  7. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Mycket sol i Sthlm idag bara. Men som sagt, kanske att Apples skärmar är lite bättre på reflexer och att deras skärmar sitter lite närmare glaset så att säga.

    På min XPS så hade Dell nån mjukvara där du kunde kontrollera prestandan/fläktarna och även batteriladdningen ner till minsta detalj. Riktigt bra, så fläktarna var inte ett jätteproblem. Men som med de flesta Windows-datorer så går fläktarna ändå lite i tid och otid. Surface laptopen är dock riktigt bra på att hålla fläktarna av konstant, och ännu bättre på alla macbooks.

    Betalade 11900 för min.
     
    bernard gillar detta.