Huawei MediaPad M2 10.1 - Bootloader Unlock, Custom Recovery TWRP samt Root Guide.

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av R3b0rn, 22 feb 2016.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Som vanligt vid sånt här. Ni gör ALLT på egen risk. Jag är inte ansvarig på något sätt för vad du lyckas åstadkomma, varken bra eller dåligt.
    ALLT LIGGER PÅ DIG!

    Guiden är på 2 posts på grund av bild begränsning.

    Så. För att kunna låsa upp Bootlader samt roota och lägga in en Custom Recovery (TWRP) så måste vi göra lite förberedelser. Jag börjar med att förbereda er på att det
    kommer att kosta er 4€ att låsa upp bootloadern på detta sätt, men med tanke på att ens garanti är helt obefläckad så är det värt varenda krona.

    Steg 1.
    Vi börjar med att få igång "Utvecklar Alternativ/Developer Options" på plattan.
    Detta gör vi genom att gå in på Settings -> About Tablet.
    Bild1.png

    Steg 2.
    Sedan klickar ni på Build Number 5 gånger.
    Bild2.png

    Steg 3.
    Efter det har du aktiverat Developer Options. För att nå dit går du till Settings -> Developer Options.
    Bild3.png

    Steg 4.
    Väl där inne så ska du leta upp "Enable OEM Unlock" och aktivera valet. Plattan kommer att fråga igen om du är säker. Tryck ja.
    Bild4.png

    Steg 5.
    Efter detta så måste vi ändra usb-porten till något som heter "Manufacture Mode" vilket man gör genom att öppna Kalkylatorn (Huawei's egna) i landscape läge därefter skriva in exakt detta: ()()2846579()() och tryck på =
    När du tryckt på = tecknet så kommer en dold meny att visa upp sig. Pilla inte här inne om du inte vet vad du gör...
    bild5.png

    Steg 6.
    Nu ska du in på "Background Settings" -> USB Port Settings -> Manufacture Mode och välja "Manufacture Mode".
    bild6.png bild7.png
    Välj och stäng rutan. Backa ut ur menyn till Hem sidan.

    Steg 7.
    Nu måste du skaffa HiSuite som finns här: http://consumer.huawei.com/minisite/HiSuite_en/
    Detta är för att du ska få rätt drivrutiner. Så installera och starta upp den.

    Steg 8.
    Koppla upp plattan mot din dator med USB-Sladd. Plattan kommer att fråga ifall det är ok med usb-debug. Ta "Always Allow" och ok.

    Steg 9.
    Kolla i datorn Kontrollpanel -> Enhetshanterare så att det ser ut ungefär så här.
    Bild8.png

    Steg 10.
    Nu ska vi skaffa oss ett program som heter DC-Unlocker Client. Det den gör är att både ta bort Operatörslåst SIM (Om du har det)
    och räknar även ut din Bootloader Unlock kod som är unik för din platta. Denna kod går även att beställa från Huawei men då kan du kyssa din garanti
    hejdå. Denna kod får du betala 4 Credits för (4€). För att låsa upp SIM så kostar det ytterligare 4 credits. Det kostar även 2 credits för att låsa bootloader igen.

    Ladda ner DC-Unlocker Client här: https://www.dc-unlocker.com/downloads/get/B4oUVw8X
    Passa även på att göra en användare samt köpa credits här: https://www.dc-unlocker.com/buy
    Välj New User och skriv in valfritt användarnamn och din mejladress. När du har betalat för dina 4 credits så kommer du få koden till din användare via mail och/eller direkt på hemsdan efter hanterad betalning (PayPal).
    bild9.png

    Steg 11.
    Starta DC-Unlocker Client som administratör (Höger klicka dc-unlocker2client.exe och välj "kör som administratör")
    bild10.png

    Steg 12.
    Nu ändrar du Select manufacturer till Huawei Phones. Låt Select model vara på Auto Detect. Nu trycker du på Förtstoringsglaset.
    bild11.PNG

    Steg 13.
    Nu kommer det se ut så här när programet har hittat plattan.
    bild12.png

    Steg 14.
    Nu öppnar du Server fliken och anger ditt användarnamn samt lösenord som du angav när du skapade ditt konto. Tryck sedan på Check login för att se hur många credits du har.
    bild13.png

    Steg 15.
    Nu öppnar du Unlocking fliken och väljer "Read bootloader code"
    bild14.png

    Steg 16.
    Nu kommer din kod komma vid markerat område. Skriv/Spara ner den någonstans säkert för denna är unik till din platta och det kommer kosta dig pengar att ta reda på den igen.
    bild15.png

    Steg 17.
    Nu när du har fixxat din bootloader kod så måste vi återställa plattan till HiSuite mode igen istället för Manufacture Mode. Detta gör du genom att göra om steget med den dolda menyn i kalkylatorn på Steg 5. Gå in till samma sida men välj HiSuite istället för Manufacture Mode.

    Steg 18.
    Nu när vi har Bootloader koden så måste vi ordna ADB-FASTBOOT för att kunna skicka lite kommandon till plattan.
    Dessa har jag packat ihop här: https://mega.nz/#!ck8CDJra!XsExtdNcwGX7zMW9F6uYo155YuMd71lV7G9vXIYrhe8
    I den mappen har jag även twrp (twrp.img) till MediaPad M2 samt ett theme till den som ändrar språket till engelska (ui.zip) då jag hittade TWRP på en kinesisk sida och den således är på kinesiska :D . Sen är SuperSU (root) med där oxo.

    Packa upp mappen i din root (c:/) eller vart du vill.
    Nu öppnar du kommandotolken (Administratör) i datorn och navigerar dig till mappen så det ser ut ungefär så här.
    bild16.png
     
    Last edited: 25 feb 2016
    tpalsson gillar detta.
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Steg 19.
    starta plattan i Fastboot/Recovery mode. Detta gör man genom att stänga av plattan. Sätta in usb-sladden från plattan till datorn medans plattan är av och snabbt trycka in Power knapp + Volym ner knapp tills denna bild dyker upp.
    bild17.jpg


    Steg 20.
    Vi börjar med att låsa upp bootloader genom att skriva: fastboot oem unlock din-boot-unlock-kod (Alltså: fastboot oem unlock 8794898763874)
    bild18.png
    Nu har du låst upp din bootlader. Nu skriver du: fastboot reboot
    Plattan kommer att startas om.

    Steg 21.
    Stäng av plattan och upprepa Steg 19.
    När du är i Fastboot/Recovery mode skriver du i kommandotolken: fastboot flash recovery twrp.img

    Nu har du flashat TWRP.

    I kommando tolken skriver du nu: fastboot reboot
    Plattan kommer att startas om.

    Steg 22.
    Nu kopplar du upp din platta till datorn och navigerar dig till det interna minnet. Du kommer hitta en mapp som heter TWRP.
    I denna mapp skapar du en ny mapp och kallar den för "theme". I denna mapp kopierar du nu över ui.zip från adb mappen.
    Du kan även passa på att kopiera över BETA-SuperSU-v2.67-20160121175247.zip till din platta (förslagsvis internminnets root eller download mappen eller vart du vill bara du vet vart du har den).

    Steg 23.
    Nu öppnar vi kommandotolken igen och skriver: adb reboot recovery
    Din platta kommer starta om och vips så är du inne i TWRP.

    bild19.jpg

    Jag rekomenderar att ni gör en Backup på eran platta.

    Steg 24.
    Installera BETA-SuperSU-v2.67-20160121175247.zip och du har ROOT.

    Nu är du färdig!
    Installera någon app som gör att du kan reboota till recovery lätt tex. Quick Boot.

    Har du några eventuella frågor är det bara att ställa dom här!
     
    tpalsson och mr_tompe gillar detta.
  3. mr_tompe

    mr_tompe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Tack för en mycket bra och väl gjord guide. Nu lutar det ännu mer åt denna för min del.
     
    R3b0rn gillar detta.
  4. mr_tompe

    mr_tompe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Då är jag också en ägare av denna platta, fick den idag och har rootat den enligt ovan guide. En liten fråga är det möjligt att köra xposed på denna?
     
    R3b0rn gillar detta.
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Ingen aning men så länge man har root ska det väl bara vara o tuta o köra eller?