Recension: Huawei MediaPad M2 10 64Gb Premium LTE

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av R3b0rn, 23 feb 2016.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Då blev det dags att ge denna platta ett omdöme. Först måste vi konstatrera att den kommer i två smaker och två färger. 16GB Silver med 2GB RAM och 64GB Guld (premium) med 3GB RAM och en häftig stylus. Premium finns inte som silver då Huawei har valt att färgen ska återspegla vilken version man har.

    Det första som slår en när man öppnar lådan med ett vackert koppar M2 inristrat på fronten är hur gedigen plattan ser ut genom det frostade vita plastskyddet som plattan levereras i. Och mycket riktigt, den är verkligen snygg. Metall konstruktionen i frostad guld andas hög kvalitet. När frugan tittade på när jag unboxade plattan utbröt hon: "Det där är nog den snyggaste platta jag sett!". Det säger rätt mycket med tanke på vilken ipad/ifån fan hon är. Lådan innehåller plattan, laddare, usbsladd, simkortsnål och en stylus penna.

    Inte vilken stylus som helst. Den påminner mycket om S-Pen men är större. Ett AAA batteri driver pennan så ni kan förstå ungefär hur tjock pennan är. Vilket jag ser som en stor fördel då man faktiskt kan få ett rätt härligt grepp om den. Känns mer som en funktionell penna än känslan av att försöka rita med ett sugrör. Återkommer till stylusen sen.

    Första bootup och huawei mediapad logon dyker upp tillsammans med Powered By Android. Bådar gott. Sedan börjar det. Bootanimationen med medföljande ljud. Redan här förundras man av ljudet denna platta pumpar ut. Var det verkligen plattan som lät sådär? Låter som en lite mindre koncerthall med lite pianoplink och bas. Att ställa in den är som vilken annan Android enhet, snabbt, lätt och käckt.

    Så fort alla inställningar var gjorda så började jag pilla lite på med EMUI (För er som inte vet är det typ " skinnet" som Huawei valt att implementera istället för vanilla Android. Se det som Huaweis svar på Samsungs Touchwiz) Här blir det lite mixade känslor. För jag personligen älskar Googles vision av Android där allt ska vara enhetligt på deras vackra sätt. EMUI får plattan att kännas lite "barnslig". Missförstå mig rätt, det har med ikoner och annat att göra som får en att minnas MIUI från Kina (Xiaomi telefonerna/plattorna). Många gillar det men jag hade föredragit vanilla. Inget som stör så sett för skärmen får verkligen ikonerna att poppa ut. Fortfarande bättre än Touchwiz...

    Lagg eller inte lagg, det är den ständiga frågan. Dom apparna jag har slängt på flyter på bra. Kirin chippet är verkligen kapabel till mycket. RAM mässigt har jag nästan alltid ca 1.3GB ledigt. Då har jag kanske 9 appar igång i bakgrunden.

    Skärmen. Ja vad ska man säga. Inte skyhöga ppi på grund av sin FullHD upplösning men helt i klass med ipad om man ska jämföra. Riktigt stark i ljusstyrka och en inställning som gör att man kan välja om man vill ha en varm eller kall ton på skärmen. En slider justerar efter dina önskemål. Riktigt trevligt måste jag säga. Har tittat på HBO Nordic och Netflix och noterar att bilden är riktigt krispig. Ser fram emot många timmar av Film tittande.

    Ljudet. Jag har helt ärligt aldrig hör så bra ljud från en platta förr. Lenovo Yoga plattorna är ju oxo kända för o ha riktigt bra ljud (kanske det enda som e bra med dom...) men Huawei MediaPad krossar verkligen motståndet med sina Harman/Kardon 4st högtalare. Jag testade en uppsjö av olika musik genren och känner att högtalarna gör alla rättvisa. Harmans Clarify gör oxo ljudet väldigt virtuellt brett, man känner sig nästan omsluten av ljudet. Fantastiskt!

    Fingeravtryck läsaren får plattan att andas "Samsung" vilket jag kan tycka är lite tråkigt, men samtidigt så vet jag inte hur man hade velat att det skulle sett ut istället. Den är rapp på att känna av rätt, spelar ingen roll åt vilket håll jag håller plattan. Påminner mycket om snabbheten som Huawei Nexus 6p har i sin läsare. Plattan har även swype förmågor vilket gör att man kan använda knappen för olika funktioner.

    Batteri. Helt OK. Vet inte om den är lika bra som min gamla Yoga men den är inte långt ifrån. Räcker i många dagar beroende på användning så klart och vad man gör.

    Kamera. Wow. Nog bästa kameran jag skådat på en platta. Inte topsegment mobil kvalitet men helt klart tillräckligt bra för o ligga o sniffa tätt bakom. Lite små funktioner. Beautify på max om man känner sig ful och man har ett makeup ansikte som ser plastigare ut än Kim Kardashian.

    Stylus. Känslan av att hålla en Note 10.1 är stor när den kommer fram. Lite påminnande hover effekter när man svävar pennan över plattan. 4 val. Calculator, snabb Note o annat. Den reagerar snabbt och har två knappar som kan användas nästan exakt som en S-Pen (men S-Pen har ju bara en knapp) Bamboo heter en app som hänger med för att kunna anteckna och rita. En funktion som jag tycker är helt fantastisk är att man kan stänga av touchen medans man ritar, på så sett kan man vila hela handen på plattan utan att den registrera det, bara pennan! Härligt! Att teckna har aldrig varit lättare. (Kommer inte ihåg ifall min gamla Note 4 hade sådan funtion men det tror jag inte) Kanske lite gimmick över det hela för jag använder inte stylus så ofta annars och eftersom man inte kan fästa pennan på plattan så känns det som om jag kommer tappa den förr eller senare. (Tänk om den kunde varit magnetisk och kunde sitta på sidan av plattan eller nått).

    Min slutsats. Detta är nog lätt den häftigatse plattan jag någonsin haft. Designen och funktionerna är sammansvetsade för att ge en lyxig o funktionell känsla där Huawei har träffat mitt i prick. Mjukvaran känns rapp och stabil och skärmen återspeglar det bra. Det finns bättre mer högupplösta plattor men MediaPad erbjuder mer än det. Ljudet, stylus och kamera är oslagbart. Jag värderar det högre än några extra PPI. Den gör det jag kräver av den och den gör det med stil, gallant! Sa jag att det går att Ringa o SMSa med den? Det går...

    R3b0rn/Gucci uploadfromtaptalk1456218604450.jpg uploadfromtaptalk1456218609402.jpg uploadfromtaptalk1456218614974.jpg uploadfromtaptalk1456218620730.jpg uploadfromtaptalk1456218624277.jpg
    [​IMG]

    Edit: Måste bara påpeka att plattan i standardläge sätter sig på någon typ av batterisparläge. Om man vill få ut max prestanda så går man in på appen "Tablet Manager" -> power saving -> ändra från smart till normal.
     
    Last edited: 23 feb 2016
    dalton och Oxygenic gillar detta.
  2. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Wow, den där ser riktigt trevlig ut! Vad ligger priset på för en sådan?

    Finns inga andra ROMS till den antar jag? Inte så förtjust i EMUI....
     
    R3b0rn gillar detta.
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Den låg på typ 3500 innan helgen. Ligger på 4500 nu typ.

    Det finns twrp och root till den men inga andra romar än.

    Ja EMUI är något man får antingen vänja sig vid eller köra en mängd tredjeparts applikationer för o se mindre av :D
     
  4. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Tack för en bra skriven recension: Har haft lite tankar på denna, får kanske slå till nu....
     
    R3b0rn gillar detta.
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Tack :)
    Ja om inte annat så åk o kolla på en på Elgiganten. Finns i Lidköping och Göteborg Backaplan. Frågade om jag fick kolla o pilla lite med den i ett hörn innan jag bestämde mig och det gick gallant.

    Glömde skriva att pennan även är tryck känslig så man kan få tunnare o tjockare drag beroende på hur hårt man trycker.
     
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Mohnke gillar detta.
  7. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Väntar med spänning....
     
    R3b0rn gillar detta.
  8. mr_tompe

    mr_tompe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Är på jakt efter en platta, denna är klart intressant men viktigt för mig att den går att roota. Sen får man ju hoppas att det kommer lite custom roms också.
     
    R3b0rn gillar detta.
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Nu är min guide uppe. Den går att roota ;)

    https://swedroid.se/forum/threads/h...ery-twrp-samt-root-guide.130740/#post-1842229

    Custom ROM kanske jag ordnar något. Stock Debloated och tweakad men lovar inget för har rätt mycket annat just nu.
     
    mr_tompe gillar detta.
  10. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Tackar, väntar ivrigt på att min platta ska dyka upp
     
    R3b0rn gillar detta.